7 طرق للحفاظ على وضع الضهر بشكل صحيح عند الجلوس لفترة طويلة

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
333

احنا بنعيش دلوقتي في وقت بنقضي وقت كبير قاعدين ، سواء لنشتغل او بندرس او حتى بنسترخي ، وبعض الاشخاص ممكن يعانوا على المدى الطويل آثار جانبية ، زي تصلب العضلات, آلام الضهر ، لان القعدة الطويلة بتأثر على صحتنا ، عشان كده احنا محتاجين نعرف الوضع الصحيح اثناء القعدة ، والنهاردة هنشارك معاكم طرق الحفاظ على وضع الضهر بشكل صحيح اثناء الجلوس.

طرق الحفاظ على وضع الضهر بشكل صحيح اثناء الجلوس:

1- اتأكدي ان الكرسي اللي قعدة عليه هو المناسب ليكي:

الكراسي مش بتندرج تحت فئة “مقاس واحد يناسب الجميع” ، احنا محتاجين نتأكد ان الكرسي مناسب تماما للقياسات الخاصة بينا ، لانها ممكن تعمل فرق في صحتنا وراحتنا ، والافضل هو اختيار الكرسي القابل للتعديل ، بحيث انك تقدري تغيري ارتفاع الكرسي او زاوية امالة مسند الكرسي ، حسب احتياجك.

وفي كمان نقطتين رئيسيتين لما تيجي تختاري كرسي مريح ، وهو انك تتأكدي ان حوض القعدة بتاعته اعرض بمقدار بوصة واحدة من الوركين على الاقل على كل جنب بحيث يبقى عندك مساحة كافية لدعم الفخد ، تاني حاجة اتأكدي ان في فجوة 0.5 بوصة على الاقل بين حافة الكرسي وضهر الركبتين ، كمان المسند الناعم بيساعد على منع ضغط الفخدين والارداف.

طرق الحفاظ على وضع الضهر بشكل صحيح اثناء الجلوس 1
طرق الحفاظ على وضع الضهر بشكل صحيح اثناء الجلوس 1

2- اتأكدي من دعم الكرسي ، ولو مافيهوش دعم ، اعملي دعامة خاصة بيه:

الكرسي المناسب لوضعية الجسم لازم يكون فيه دعم جيد للضهر ، وبالتالي لازم يكون ماشي مع المنحنى الطبيعي للعمود الفقري على شكل حرف S والكراسي اللي مش بتدعم منطقة اسفل الضهر ممكن تسبب ضرر وتسطيح للعمود الفقري.

طرق الحفاظ على وضع الضهر بشكل صحيح اثناء الجلوس 2
طرق الحفاظ على وضع الضهر بشكل صحيح اثناء الجلوس 2

ومع ذلك ، الكراسي اللي بيكون فيها دعم خلفي ممكن يبقى سعرها غالي شوية ومش عملية للشركات اللي فيها عمال كتير ، في الحالة دي البديل الارخص هيكون باستخدام فوطة ملفوفة او مخدة صغيرة كمسند للضهر ، ولكن انتبهي للحجم المناسب ، لان الفوطة الكبيرة ممكن تخلي العمود الفقري في وضع مش صحيح وتزود المشكلة.

طرق الحفاظ على وضع الضهر بشكل صحيح اثناء الجلوس 2 1

3- امشي على الخطوات البسيطة دي للوصول لوضعية جلوس صحيحة:

بعد ما عرفنا اختيار الكرسي وايه المواصفات اللي المفروض تكون متوفرة فيه ، الحاجة التانية اللي لازم تحطيها في اعتبارك هي طريقة القعدة بشكل صحيح ، ممكن تبدأي بالقعدة في النهاية الكرسي وتسترخي بالكامل ، بحيث الرقبة والكتفين يبقوا للامام.

بعدها صححي شكل عمودك الفقري ببطء عن طريق سحب راسك وكتفك لاعلى ودفع اسفل ضهرك للامام ، احتفظي بالوضعية دي لمدة ثواني قبل ما تسترخي شوية ، وبعدها اسندي ضهرك على مسند الضهر بتاع الكرسي.

طرق الحفاظ على وضع الضهر بشكل صحيح اثناء الجلوس 3
طرق الحفاظ على وضع الضهر بشكل صحيح اثناء الجلوس 3

4- خلي القدمين مفرودين على الارض:

الرجلين لو معمولة كروس ممكن انها تقلل من تدفق الدم وتسبب الم في العضلات ، عشان كده الخبراء بينصحوا بانك تحافظي على القدمين مستقيمة وثابتة على الارض ، وبيقترحوا كمان انك تقلعي الكعب اثناء الجلوس واستخدام مسند للقدمين لو قدمك من تحت مش واصلة للارض.

طرق الحفاظ على وضع الضهر بشكل صحيح اثناء الجلوس 4
طرق الحفاظ على وضع الضهر بشكل صحيح اثناء الجلوس 4

5- اعرفي زاوية جلوسك:

الكوعين والركبتين الزاوية المثالية ليهم هي 90 درجة ، والوركين ممكن يتجاوزوا شوية الزاوية اليمين عشان يستوعب انحناء الضهر ، اظبطي شاشة الكمبيوتر على ارتفاع مستوى العين لتجنب اجهاد الرقبة والعين ، كمان حطي لوحة المفاتيح على بعد حوالي 4 – 5 بوصات من حرف الترابيزة بحيث يبقى في مساحة للمعصمين والايدين يكونوا مرتاحين.

طرق الحفاظ على وضع الضهر بشكل صحيح اثناء الجلوس 5

6- اتجنبي الارهاق بالوقوف من وقت للتاني:

حتى لو لقيتي الكرسي المريح والمناسب ليكي ، الافراط في الجلوس ممكن يأدي لمشاكل صحية واصابات في العضلات ، وعشان تتجنبي ده ، حاولي تخلي الدم يتدفق بالوقوف والحركة من وقت للتاني ، خدي استراحة لمدة دقيقة واحدة على الاقل كل 30 دقيقة ، وممكن تضبطي منبه او تايمر عشان يفكرك انك تبعدي عن الكرسي شوية.

طرق الحفاظ على وضع الضهر بشكل صحيح اثناء الجلوس 6

7- مارسي تمرين الانزلاق على الحيطة والتمارين التانية اللي ممكن تساعدك على موازنة وضع ضهرك:

تمرين الانزلاق على الحيطة هو تمرين بسيط بيعيد ضبط الجسم وبيخفف من شد الرقبة والكتفين ، الخطوة الاولى اقفي واسندي ضهرك على الحيطة مع تني الركبتين شوية ومد الذراعين فوق راسك.

حافظي على ضهر ايدك والكوعين والكتفين وعمودك الفقري مضغوط على الحيطة اثناء تحريك الذراعين لاسفل ، لحد ما تنخفض لحد اسفل مستوى الكتفين ، وبعدها ارفعي الذراعين لفوق تاني ، كرري التمرين ده 10 – 20 مرة.

طرق الحفاظ على وضع الضهر بشكل صحيح اثناء الجلوس 7

في كمان بعض اوضاع لليوجا زي “Gomukhasana” او وضعية وجه البقرة ، اللي بتخفف من شد العضلات ، اتني الذراعين للخلف وخلي ايديكي الاتنين يمسكوا بعض ورا ضهرك ، في كمان وضع “Virasana”  بتقعدي فيه على الكعبين مع الحفاظ على استقامة صدرك وجذعك الوضع ده هيساعدك على التكيف على وضع افضل لما تيجي تقعدي على الكرسي مرة تانية.

طرق الحفاظ على وضع الضهر بشكل صحيح اثناء الجلوس 7 1

مقالات متعلقه

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!