7 عادات يومية ممكن تمنعك من النوم كويس بالليل

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
605

على الرغم من ان قلة النوم بالليل ممكن تأثر على صحتك, مظهرك, وجودة حياتك بشكل عام ، فان 35% من البالغين بيناموا اقل من 7 ساعات كل ليلة ، وفي حين ان القلق والتوتر ممكن يأدي لزيادة الارق ، الا انه في عادات يومية ممكن تمنعك من النوم كويس كل ليلة ، هنعرفها مع بعض في السطور الجايه عشان تتجنبيها.

عادات يومية ممكن تمنعك من النوم:

1- الدخول في السرير بشكل مباشر:

اكيد كلنا في نهاية يوم طويل كله شغل وضغط بنبقى عايزين نحط راسنا على المخدة وننام على طول ، ولكن عمل بعض الطقوس المسائية المريحة ممكن انه يساعد عقلك انه يحط مسافة بين النهار والليل ويساعدك على النوم بشكل اسرع ، ممكن روتين وقت النوم يشتمل على وجبة خفيفة قبل النوم, او حمام دافي, او قراءة كتاب ، ومش شرط تكون طقوسك المسائية معقدة ، كل اللي عليكي تعمليه انك تختاري حاجة تهدي عقلك ، وتساعدك على الاسترخاء بسهولة اكبر ، والنوم بشكل اسرع وبعمق.

عادات يومية ممكن تمنعك من النوم 1
عادات يومية ممكن تمنعك من النوم 1

2- شرب الشاي الاسود قبل النوم:

شاي الاعشاب معروف بآثاره المهدئة وتم استخدامه من سنين لعلاج الارق ، وعلى الرغم ان كتير من انواع الشاي زي البابونج واللافندر ، ممكن تساعدك على الاسترخاء وحتى تحسين نوعية نومك ، فبعض المشروبات التانية ممكن يبقى نتجيتها عكسية ، زي الشاي الاسود غني بالكافيين وممكن يسبب الارق.

عادات يومية ممكن تمنعك من النوم 2
عادات يومية ممكن تمنعك من النوم 2

3- النوم تحت بطانية نوعها غلط:

معظمنا مش بيعرف ينام من غير الغطا ، عشان كده اختيار البطانية المناسبة مهم جدا عشان تنامي كويس بالليل ، على سبيل المثال الغطا اللي من خامة البوليستر بيكون سهل غسله والعناية بيه ، ولكنه مش الاختيار الافضل لما الموضوع يتعلق بالنوم ، البوليستر مادة صناعية وده معناه ان مافيهاش مسام ومش بتسمح لجسمك بتنظيم درجة حرارته ، وده هيخليكي تحسي بالحرارة والتعرق.

عشان كده بننصحك بدل ما تشتري بطانية بوليستر ، اختاري البطانية المصنوعة من الصوف ، هتدفيكي وفي نفس الوقت هتسمح لبشرتك تتنفس.

عادات يومية ممكن تمنعك من النوم 3
عادات يومية ممكن تمنعك من النوم 3

4- بتروحي الجيم بالليل:

التمرين بيساعدك على الاسترخاء والتخلص من القلق ، واللي بدوره هيحسن نومك ، ولكن ممارسة الرياضة في وقت متأخر جدا من اليوم ممكن يضر اكتر من انه ينفع ويأثر على نومك بالليل ، ممارسة الرياضة قبل ساعة من ميعاد النوم مش هيديكي وقت كافي لانخفاض درجة حرارة جسمك ، وده هيسببلك الارق ، ولكن لو انتي كائن ليلي وبتفضلي ممارسة الرياضة بالليل ، التزمي بالتمارين منخفضة الشدة وتكون قبل 4 ساعات على الاقل من وقت النوم.

عادات يومية ممكن تمنعك من النوم 4
عادات يومية ممكن تمنعك من النوم 4

5- بتتخطي وجبة الفطار:

الفطار معروف انه اهم وجبة في اليوم ، وعلى الرغم من ان ممكن يكون معندكيش وقت خلال زحمة الصبح للفطار ، الا ان التسرع والخروج من غير اكل وجبة الفطار مش بس هيأثر على وزنك وقدرتك على التركيز خلال اليوم ، ولكن هيأثر كمان على جودة نومك ، الاشخاص اللي بيتخطوا وجبة الفطار بانتظام هما اكتر عرضة للنوم بشكل سيء وهيصحوا الصبح مودهم مش حلو ومش مرتاحين.

عادات يومية ممكن تمنعك من النوم 5

6- لبس البيجامة للنوم:

البيجامة اكتر حاجة مريحة للنوم ، ولكن بعض البيجامات خامتها بتكون دافية اوي وده ممكن يخليكي مش مرتاحة ومتعرفيش تنامي ، لاننا بننام بشكل افضل لما درجة حرارة جسمنا بتنخفض ، عشان كده الافضل اختيار ملابس نوم تكون خفيفة مصنوعة من اقمشة طبيعية تسمح بمرور الهوا ، زي الكتان او القطن.

عادات يومية ممكن تمنعك من النوم 6

7- عندك سجادة في غرفة النوم:

السجاد بيدي شكل حلو للاوضة وبيخليها مريحة ، ولكن وضعها حوالين سريرك مش افضل اختيار لما الموضوع يتعلق بالنوم الجيد بالليل ، السجاد ممكن انه يلقط التراب والعث بسهولة ، وده بيخليها ارض خصبة لتكاثر البكتيريا الضارة ، والدراسات اثبتت ان جودة الهوا الداخلي حواليكي ضروري لنومك ، وممكن كمان تأثر على ادائك في اليوم اللي بعده.

هل لاحظتي قبل كده تأثير العادات دي على يومك؟

عادات يومية ممكن تمنعك من النوم 7

تكنيك مذهل وفعال للتخلص من الارق هيخليكي تنامي في دقيقة واحدة بس !

طريقة للتخلص من الارق
طريقة للتخلص من الارق

مقالات متعلقه

7 حاجات ممكن تأثر على دورة نومك

7 حاجات ممكن تأثر على دورة نومك

ايه هو القلق الليلي وازاي تسيطري عليه

ايه هو القلق الليلي وازاي تسيطري عليه

لو بتقلقي من النوم كل يوم في نفس التوقيت..ممكن يكون ده السبب

لو بتقلقي من النوم كل يوم في نفس التوقيت..ممكن يكون ده السبب