طريقة تصغير حجم المسام بالمكياج .. خطوات ونصايح

ريهام محمود
ريهام محمود
في
مكياج
2339

لو بتعاني من المسام الكبيرة والمفتوحة ، المسام مش هتختفي تماما لانها طبيعية في البشرة ، ولكن انتي تقدري تصغريها من خلال نظام مناسب للعناية بالبشرة وبعض تقنيات المكياج ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف على طريقة تصغير المسام بالمكياج بالخطوات.

اسباب المسام الواسعة:

بجانب العوامل الرئيسية التلاتة للمسام الواسعة وهي نوع البشرة الدهنية, وعمرك, وجنسك ، في اسباب تانية للمسام الواسعة حددها دكاترة الجلدية.

– الوراثة تعتبر عامل كبير للمسام الواسعة.

– التلف الناتج عن اشعة الشمس والتعرض للشمس لفترات طويلة ممكن يأدي لزيادة سماكة بشرتك وده بدوره هيأدي لاتساع المسام.

– مع التقدم في العمر البشرة بتفقد مرونتها وده بيأدي لتمددها وترهلها ، وده هيخلي مسام وشك تبان اكبر.

– الكمية الزيادة من الزيت وخلايا الجلد الميتة ممكن تأدي لانسداد المسام ويخليها تبان اكتر من المعتاد.

– الرؤوس السودا ممكن تزود حجم المسام عن طريق توسيع مساحة المسام.

طريقة تصغير المسام بالمكياج 1
طريقة تصغير المسام بالمكياج 1

طريقة تصغير المسام بالمكياج:

باستخدام المنتجات المناسبة وبعض تقنيات وخبرة خبراء المكياج ، ممكن تخلي مسامك اصغر بكتير.

المفتاح الاساسي لتحسين شكل المسام واول حاجة لازم تعمليها مهما كانت المنتجات اللي هتستخدميها على بشرتك ، هي ترطيب البشرة بشكل كافي.

تحضير البشرة قبل المكياج مهم جدا ، وده هيشمل تنضيف البشرة بالغسول, التقشير, الترطيب ، وممكن كمان تستخدمي ماء ميسيلار او تونر لتحييد البشرة ومنع الاكسدة ، الثلج كمان يعتبر علاج بسيط وفعال جدا للمساعدة في تصغير حجم المسام قبل وضع المكياج.

اختاري روتين العناية بالبشرة والمكياج المناسب لنوع بشرتك ، استخدمي المنتجات المعمولة مخصوص لتنعيم بشرتك وتصغير المسام.

طريقة تصغير المسام بالمكياج 2
طريقة تصغير المسام بالمكياج 2

الحاجات اللي هتحتاجيها:

1- البرايمر:

البرايمر مش بس هيخلي بشرتك ناعمة اكتر ، ولكن كمان هيخلي كريم الاساس يثبت على بشرتك لفترة اطول ، وبالنسبة للمسام الكبيرة اوي ، الافضل استخدام برايمر يكون اساسه من السيليكون لانه قوامه بيكون سميك اكتر وفعال في تنعيم المسام والتجاعيد وندبات حب الشباب والخطوط الرفيعة ، بالاضافة انه بيمنع انتشار حب الشباب ، ممكن تستخدمي برايمر بوربروفيشنال, او بينفت, او بور فيلر من نكس.

طريقة تصغير المسام بالمكياج 3
طريقة تصغير المسام بالمكياج 3

2- كريم الاساس:

عشان تتجنبي ظهور المسام الواسعة ، اتجنبي استخدام انواع كريم الاساس اللي تركيبتها ديوي او مضيئة او اللي بتسيب لمسة نهائية فيها لمعة ، دوري على الانواع اللي بتسيب لمسة نهائية حريرية, طبييعية, خالية من العيوب, وعالية الدقة ، الانواع دي بتخفي المسام وفي نفس الوقت خفيفة على البشرة.

ممكن تجربي كريم اساس انفيزيبل كوفر اتش دي من ميك اب فورايفر ، وهو يعتبر من افضل الانواع لتغطية المسام الكبيرة لانه بيعمل تغطية عالية وبيمتزج بسهولة على البشرة.

طريقة تصغير المسام بالمكياج 4
طريقة تصغير المسام بالمكياج 4

3- البودرة:

للمسة نهائية مات وتثبيت المكياج ، البودرة العادية او بودرة التثبيت هتكون هي المفتاح.

طريقة تصغير المسام بالمكياج 5

4- فرش المكياج:

استخدمي فرش مكياج بشعيرات ناعمة وعالية الجودة ، استخدام فرشة كريم اساس كثيفة هيساعد كريم الاساس يملى ويغطي المسام الواسعة بشكل مثالي.

طريقة تصغير المسام بالمكياج 6

خطوات تصغير المسام بالمكياج:

1- تحضير البشرة:

ابدأي بغسل وشك بمنظف خفيف وخالي من الزيوت ، بعدها امسحي بشرتك بتونر يكون خالي من الكحول او استخدمي ماء ميسيلار للتخلص من خلايا الجلد الميتة او البكتيريا ، بعدها حطي مرطب خفيف ، ولافضل النتايج اختاري مرطب بيحتوي على حمض الساليسيليك ، واللي هيساعد على تصغير حجم المسام ، بمجرد ترطيب البشرة سيبيها 5 دقايق على الاقل لحد ما تتشرب المرطب كويس قبل ما تحطي البرايمر.

طريقة تصغير المسام بالمكياج 7
طريقة تصغير المسام بالمكياج 7

2- البرايمر هو المفتاح:

خدي كمية بسيطة من البرايمر وابدأي ادمجيه في حركات دائرية على البشرة بصوابعك وركزي على المناطق اللي فيها مسام واسعة ، بعدها طبطبي بالراحة على المناطق اللي حطيتي فيها برايمر ، ده هيساعد على تنعيم المنتج وهيدي بشرتك قاعدة اكتر نعومة.

طريقة تصغير المسام بالمكياج 8
طريقة تصغير المسام بالمكياج 8

3- كريم الاساس:

استخدمي فرشة صلبة صغيرة لدمج كريم الاساس في المناطق اللي فيها مسام واسعة ، ابدأي ادمجي في حركات دائرية ، بحيث ان كريم الاساس يغطي المسام الواسعة بالكامل ، بمجرد ما تخلصي ، استخدمي فرشة كريم اساس عادية بحركة التنقيط على البشرة لدمج كريم الاساس على باقي البشرة.

طريقة تصغير المسام بالمكياج 9

4- البودرة:

استخدمي فرشة كبيرة لوضع بودرة التثبيت ، وحطي البودرة بطريقة الضغط على البشرة ، عشان تغطي المسام كويس.

دلوقتي تقدري تعملي مكياج العيون والشفايف وتنهي اللوك بتاعك.

طريقة تصغير المسام بالمكياج 10

نصايح اساسية لتصغير المسام الواسعة:

– استخدمي المنتجات الخالية من الكوميدوجينيك:

المفتاح عشان تخلي المسام تبقى اصغر هو انها تفضل نضيفة ، ودكاترة الجلدية بينصحوا دايما بالالتزام بالمكياج والمرطبات اللي مش بتسبب انسداد المسام ، اتجنبي المنتجات اللي بتحتوي على مكونات تقيلة زي الزيوت المعدنية والنقط والمواد الكيميائية اللي بتهيج المسام وبتخليها تبقى اكبر.

– التقشير هو المفتاح:

التقشير مهم جدا ، استخدمي مقشر لطيف لتنضيف المناطق العميقة اللي ظاهر فيها المسام اكتر ، زي حوالين الدقن والانف ، والخبراء بينصحوا بالتقشير من مرتين لتلات مرات في الاسبوع لازالة خلايا الجلد الميتة.

– نظام العناية بالبشرة:

امشي على نظام مناسب لبشرتك ، استخدمي روتين CTM (التنضيف, التونر, الترطيب) النظام ده هيكون افضل صديق لبشرتك ، ممكن كمان تدمجي الريتينول واحماض التقشير زي حمض الجليكوليك للمساعدة في تنضيف بشرتك واخراج المواد اللزجة من المسام.

– ماتنسيش واقي الشمس ابدا:

واقي الشمس مع عامل حماية 30 على الاقل مهم جدا ، مش بس لمنع توسيع المسام الناتج عن اشعة الشمس ولكن كمان للصحة العامة لبشرتك.

– خليكي لطيفة مع بشرتك واستخدمي علاجات للوجه:

ماتبقيش قاسية عند تنضيف وتقشير بشرتك ، لان ده ممكن يسبب اضرار لبشرتك وللمسام ، استخدمي علاجات لبشرتك كل 4 – 6 اسابيع لان قليل من التقشير والتنضيف اللطيف هيساعد بشرتك تبقى بصحة افضل.

– حافظي دايما على رطوبة بشرتك:

ممكن تبدأي بشرب كمية ماية كفاية مع المرطب ، وماتتخطيش المرطب ولا يوم لان بشرتك لو مش مترطبة هتعمل رد فعل عكسي وهتفرز كميات زيادة من الزيوت اللي هتسد مسام بشرتك ، ممكن كمان تستخدمي سيروم مرطب قبل الكريم المرطب لتصغير المسام.

– استخدمي ماسك منزلي للبشرة:

العلاجات المنزلية زي الماسكات والتقشير ، ليها تأثير فعال مع بعض ، استخدمي ماسك بيحتوي على الفحم او الطين لامتصاص الزيوت من المسام ، ولو عندك مشاكل كتير على بشرتك ، ممكن تعتمدي على تقنية استخدام ماسكات مختلفة لكل منطقة على البشرة حسب المشكلة اللي بتعاني منها.

طريقة تصغير المسام بالمكياج 11

نصايح لمنع المسام الواسعة:

لو جيناتك مش هي المسؤولة عن المسام الواسعة ، فهل فكرتي ايه اللي ممكن تعمليه لمنع المسام الواسعة الاول؟ لان دايما الوقاية خير من العلاج.

– ماتناميش ابدا بالمكياج.

– ما تتخطيش ابدا واقي الشمس.

– حافظي على نظام غذائي صحي ، واتجنبي الاطعمة المصنعة اللي ممكن تسبب التهاب بشرتك وتسبب انسداد المسام.

– ماتستخدميش منتجات البشرة اللي اساسها زيتي.

طريقة تصغير المسام بالمكياج 12

مقالات متعلقه

ازاي تحطي الروج الغامق زي المحترفين للوك مكياج مثالي

ازاي تحطي الروج الغامق زي المحترفين للوك مكياج مثالي

5 اوقات تستغني فيهم عن كريم الاساس وتستخدمي بداله BB كريم

5 اوقات تستغني فيهم عن كريم الاساس وتستخدمي بداله BB كريم

7 حيل مكياج محتاجة تعرفيهم هتحسن مكياجك

7 حيل مكياج محتاجة تعرفيهم هتحسن مكياجك