اكتر 10 اطعمة تحسسك بالشبع وتملى معدتك عشان ماتكليش كتير وتخسري وزنك

ريهام محمود
ريهام محمود
1227

لو عايزة تخسسي وزنك ، من اول واسهل الحاجات اللي ممكن تعمليها انك تاكلي اكلات تشبعك لفترة طويلة عشان متحسيش بالجوع بسرعة ، وبالتالي هتاكلي اقل وتقللي من السعرات الحرارية اللي داخلة جسمك ، والنهاردة من خلال المقال بتاعنا هنقولك على اكتر 10 اطعمة تحسسك بالشبع وتملى معدتك عشان متاكليش كتير وتخسري وزنك.

10 اطعمة تحسسك بالشبع وتملى معدتك:

1- صدور الفراخ المخلية:

صدور الفراغ المخلية اللي من غير عضم ولا جلد ، من الاطعمة اللي هتساعدك تحسي بالشبع فترة طويلة وهتملى معدتك ، تقريبا 150 جرام من البروتين في صدور الفراخ بيحتوي على حوالي 700 سعرة حرارية ، و 150 جرام من البروتين في شرايح اللحمة البقري بتحتوي على 1300 سعرة حرارية.

وبالتالي هنا لو عايزة تخسري وزنك صدور الفراخ هتبقى الاختيار الافضل لانها بتحتوي على سعرات حرارية اقل.

اطعمة تحسسك بالشبع وتملى معدتك 1
اطعمة تحسسك بالشبع وتملى معدتك 1

2- البيض:

البيض مصدر كبير للبروتين رخيص ومتوفر ، تقدري تعملي وصفة بسيطة جدا كوجبة وهي عبارة عن 4 – 5 بيضات ، واي بواقي اكل عندك في التلاجة ، حطيهم مع بعض مع معلقة صلصة ، سخني طاسة على نار متوسطة وضيفي لها قطعة زبدة صغيرة ، وحطي فيها الخليط وقلبيه مع بعضه ، تقدري تضيفي للبيض اي بقايا اكل عندك.

اطعمة تحسسك بالشبع وتملى معدتك 2
اطعمة تحسسك بالشبع وتملى معدتك 2

3- البطاطس:

البطاطس بالرغم ان هي فيها سعرات حرارية عالية ، الا انها بتملى المعدة وتحسسك بالشبع ، المهم الطريقة اللي تطبخيها بيها ، هاتي ثمرة بطاطس اشويها في الفرن ، وقطعيها مكعبات واقليها في الطاسة بزيت جوز الهند.

ولو عايزة تبقى سعراتها الحرارية اقل ، اسلقي البطاطس وقطعيها مكعبات او شرايح ورشي عليها فلفل اسود ، وبعدها اشويها في الفرن لمدة من 15 – 20 دقيقة.

اطعمة تحسسك بالشبع وتملى معدتك 3
اطعمة تحسسك بالشبع وتملى معدتك 3

4- زيت جوز الهند والزبدة:

اهم حاجة لازم نعرفها عن الدهون ان المصنعة منها بيضيف سعرات حرارية زيادة للجسم ودهون غير صحية ، الاطعمة المصنعة بتحتوي على نسبة غير صحية من دهون اوميجا 6 وبالتالي جسمك هيدخله من 10 – 20 ضعف الكمية اللي الجسم محتاجها لو اكلتي طعمة مصنعة كتير ، ولو بتطبخي كمان بزيت نباتي ده هيزود المشكلة اكتر ، عشان كده بننصحك تستخدمي الزبدة او زيت جوز الهند كبديل صحي في الطبخ.

ملحوظة: لو انتي بتقدري تتحملي طعم زيت جوز الهند او عادي بتحبي طعمه ، دوري على زيت جوز الهند المكرر.

اطعمة تحسسك بالشبع وتملى معدتك 4
اطعمة تحسسك بالشبع وتملى معدتك 4

5- سلطة الخضار:

الخضروات من الاطعمة الصحية المشبعة جدا اللي تقدري تعتمدي عليها لو عايزة تخسسي وزنك ، اعملي طبق كبير من السلطة بتشكيلة خضروات من اختيارك وكليه لما تحسي بالجوع.

اطعمة تحسسك بالشبع وتملى معدتك 5
اطعمة تحسسك بالشبع وتملى معدتك 5

6- الكينوا:

الكينوا تعتبر البديل الصحي للارز الابيض ، لان سعراتها الحرارية اقل.

اطعمة تحسسك بالشبع وتملى معدتك 6
اطعمة تحسسك بالشبع وتملى معدتك 6

7- الزبادي اليوناني:

الزبادي اليوناني تعتبر مصدر كبير للبروتين ، وزي ما قولنا ان البروتين بيساعد على الاحساس بالامتلاء والشبع لفترة طويلة ، وبالتالي هتاكلي اقل ، تقريبا بتحتوي على 30 جرام من البروتين لكل 300 سعرة حرارية ، ودي تعتبر نسبة بروتين كبيرة لوجبة خفيفة.

اطعمة تحسسك بالشبع وتملى معدتك 7

8- التفاح والبرتقان:

تفاحة واحدة كبيرة بتحتوي على 100 سعرة حرارية بس وفي نفس الوقت هتحسسك بالشبع ، نفس الشيء البرتقان كمان اختيار قوي تقدري تعتمدي عليه.

اطعمة تحسسك بالشبع وتملى معدتك 8

9- الجبنة القريش:

الجبنة القريش تعتبر مصدر تاني للبروتين منخفض السعرات الحرارية ، هي مصدر بروتين بطيء الهضم وده بيخليها وجبة خفيفة مثالية قبل النوم.

تفاحة مع كوباية او اتنين من الجبنة القريش تعتبر وجبة صغيرة خفيفة وسريعة ، هتخليكي حاسة بالشبع والامتلاء لفترة طويلة ، والافضل تعتمدي على الجبنة الخالية من الدهون عشان تحافظي على نسبة سعرات حرارية منخفضة.

اطعمة تحسسك بالشبع وتملى معدتك 9

10- الفشار:

ربع كوباية من الفشار بتحتوي تقريبا على 200 سعرة حرارية بس ، وهيملى لك طبق كبير تاكليه وتحسي بالشبع لفترة طويلة ، اتأكدي بس انك تعمليه بزيت جوز الهند او الزبدة عشان يبقى في دهون صحية.

اطعمة تحسسك بالشبع وتملى معدتك 10

مقالات متعلقه

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

وصفات سناكس صحية من غير زيت

وصفات سناكس صحية من غير زيت