علامات تقولك انك حامل في بنت في مرحلة مبكرة من الحمل

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
2746

اثناء فترة الحمل في اعراض كتير بتحصل للام ، والاعراض دي بتختلف بشكل كبير بين الحمل ببنت عن الولد ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكي اعراض الحمل ببنت ، وعلامات تقدري تعرفي منها في مرحلة مبكرة من قبل مرحلة معرفة نوع الجنين بالسونار اللي غالبا بتكون ما بين الاسبوع ال 18 للاسبوع ال 22.

اعراض الحمل ببنت:

1- تقلب المزاج:

كل حالات الحمل تقريبا بتسبب تقلبات مزاجية شديدة ، بسبب تغير الهرمونات اثناء فترة الحمل ، ولكن لو بتحسي باكتئاب اكتر وسرعة في الانفعال بشكل عام ، في الحالة دي احتمال كبير جدا تكوني حامل في بنت.

لان الدراسات اثبتت انه بيكون في اختلاف في تركيزات الهرمونات من الذكر للانثى ، وده السبب ان الاعراض بتختلف بين الاتنين ، وبشكل خاص مع هرمون hCG وهو هرمون موجهة الغدد التناسلية المشيمية للجنين ، وهو الهرمون المسؤول عن اختبار الحمل المنزلي الايجابي اللي هيكون اعلى مع حالات الحمل ببنت ، وممكن انه يفضل كده طول فترة الحمل ، وده غالبا هو اللي بيفسر التقلب المزاجي الشديد في الحمل ببنت.

اعراض الحمل ببنت 1
اعراض الحمل ببنت 1

2- الغثيان الصباحي:

غثيان الصبح ممكن يحصل مع الولد او البنت ، ولكن الدراسات ربطت بين المستويات المرتفعة من الغثيان الصباحي بالحمل ببنت.

اعراض الحمل ببنت 2
اعراض الحمل ببنت 2

3- زيادة الوزن:

من الاعراض الشائعة للحمل ببنت هو زيادة الوزن في كل مناطق الجسم ، والسبب في ده ان جسمك بيكون فيه مستويات اعلى من هرمون الاستروجين لما الحمل بيكون بنت.

وحسب الدراسات ان مستويات هرمون الاستروجين في النص الاول من الحمل بتكون اعلى بنسبة 9% تقريبا في حالات الحمل ببنت ، ومستويات هرمون البروجسترون اقل في التلت التاني من الحمل.

اعراض الحمل ببنت 3
اعراض الحمل ببنت 3

4- مستويات التوتر:

مستويات التوتر ليها تأثير على جنس المولود ، الدراسات اثبتت ان في ارتباط بين مستويات هرمون الاجهاد الكورتيزول ونسبة المواليد بين الذكور والاناث ، وده مرتبط بمستويات التوتر قبل الحمل نفسه.

وفي الدراسة كانت النساء اللي عندهم مستويات عالية من الكورتيزول قبل الحمل اكتر احتمالية للحمل في بنت.

اعراض الحمل ببنت 4
اعراض الحمل ببنت 4

5- ارتفاع معدل ضربات القلب:

هل معدل ضربات القلب ممكن يقولك جنس المولود؟ ثبت ان في علاقة بين معدل ضربات القلب والحمل ببنت على الاقل لفترة معينة اثناء الحمل ، وان كان مش اكيد بنسبة مية في المية ، ولكن في احتمالية انه يحصل مع الحمل في بنت.

اعراض الحمل ببنت 5

6- حب الشباب:

حب الشباب يحصل بسبب التغيرات الهرمونية اللي بتحصل في فترة الحمل ، واثناء الحمل ببنت بشكل خاص الجسم بيكون فيه مستويات مرتفعة من هرمونات معينة ، وده ممكن يسبب في زيادة حب الشباب والبثور المؤلمة اللي بتشبه الكيسات على الوجه ، خصوصا حوالين منطقة الدقن.

وعلى قد ما الموضوع مزعج الا انه مالوش حل في الوقت ده لانه بيكون سببه هرموني.

اعراض الحمل ببنت 6

7- حجم الصدر:

مرة تانية هنرجع للهرمونات ، كل ما ارتفعت بعض الهرمونات في الجسم كل ما حصل انتفاخ في الصدر وحجم زاد وده بيحصل بشكل اكبر في الحمل ببنت.

وبمجرد ما تولدي حجم الصدر هيزيد عشان اللبن والرضاعة ، عشان كده لازم الفترة دي تلبسي حمالة صدر داعمة للصدر.

اعراض الحمل ببنت 7

كل الاعراض دي هتقولك في مرحلة مبكرة من الحمل وهتساعدك تخمني بشكل كبير انك حامل في بنت.

مقالات متعلقه

افضل 8 اطعمة صحية للفطار والسحور في رمضان

افضل 8 اطعمة صحية للفطار والسحور في رمضان

نصايح لصيام صحي في رمضان

نصايح لصيام صحي في رمضان

10 تمارين واطعمة هتساعدك على بناء عضلات جسمك

10 تمارين واطعمة هتساعدك على بناء عضلات جسمك