طريقة عمل وصفة الفراولة بالكاسترد مع الجرانولا

ريهام محمود
ريهام محمود
473

وصفة الفاكهة مع الجرانولا من اشهر الحلويات الانجليزية التقليدية المناسبة لفصل الصيف ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض بالخطوات طريقة عمل وصفة الفراولة بالكاسترد مع الجرانولا.

وصفة الفراولة بالكاسترد مع الجرانولا:

مقادير الكاسترد:

– 250 مل لبن كامل الدسم.

– 1 معلقة صغيرة فانيليا.

– 1 بيضة كبيرة.

– 2 صفار بيض كبير.

– 100 جرام سكر.

– 15 جرام دقيق ذرة.

مقادير كومبوت الفراولة:

– 400 جرام فراولة.

– 85 جرام سكر.

مقادير الطبقة العلوية:

– 300 مل كريمة double cream.

– 70 جرام جرانولا فراولة (متوفرة في اي هايبر ماركت).

وصفة الفراولة بالكاسترد مع الجرانولا 1
وصفة الفراولة بالكاسترد مع الجرانولا 1

طريقة التحضير:

1- لتحضير الكاسترد ، في حلة متوسطة حطي اللبن والفانيليا وسيبيه على النار لحد ما يغلي ، وارفعيه من على النار ، في طبق كبير حطي البيض وصفار البيض مع السكر ودقيق الذرة ، وامزجيهم مع بعض لحد ما الخليط يبقى ناعم.

2- صبي اللبن السخن على خليط البيض ودقيق الذرة وقلبيهم مع بعض كويس ، رجعي الخليط كله تاني في الحلة وحطيه على نار متوسطة ، مع التقليب المستمر لحد ما الخليط يبقى قوامه سميك (المفروض يبقى قوامه زي قوام الكاسترد البودرة الجاهز).

3- صبي الخليط في الطبق تاني وغطيه ببلاستيك الاكل او غطا وحطيه في التلاجة لحد ما يبرد.

4- لتحضير كومبوت الفراولة ، حطي الفراولة مع السكر في حلة على نار متوسطة ، واطبخيهم مع بعض لحد ما الفراولة تنزل جزء كبير من العصير بتاعها ، سيبيه على النار لحد ما العصير يتحول لسيرب ، والفراولة تبقى ناعمة ، ارفعيه من على النار وصبيه في طبق وسيبيه يبرد.

وصفة الفراولة بالكاسترد مع الجرانولا 2
وصفة الفراولة بالكاسترد مع الجرانولا 2

5- لتحضير كل المكونات مع بعض ، قسمي نص الكومبوت على 6 كوبايات او كاسات ومن فوق حطي عليه الكاسترد ، ورشي على الوش جرانولا الفراولة فوق الكاسترد ، وسيبيهم على جنب.

6- لتحضير الكريمة ، في طبق كبير اخفقي الكريمة لحد ما تبقى متماسكة ، ضيفي لها باقي كمية كومبوت الفراولة (مع الاحتفاظ بكمية صغيرة للتزيين) ، وقلبيهم مع بعض بالراحة ، بحيث يبقوا ممزوجين بشكل جزئي يبقى الكومبوت باين من الكريمة ، وزعي خليط الكريمة على الكوبايات.

7- في الاخر زيني الوش بباقي كمية الكومبوت ورشي شوية من جرانولا الفراولة ، وعشان تخلي الكوبايات متزينة بشكل مميز اكتر ممكن تضيفي بتلة او اتنين من بتلات الورد المتبلور.

8- عشان تحضري بتلات الورد المتبلور ، ادهني بتلات الورد ببياض البيض واغمسيها في السكر ، رصي البتلات على صينية خبز مبطنة بورق زبدة ، وسيبيها تنشف لمدة ساعتين على الاقل ، ولكن يفضل تتساب طول الليل.

وصفة الفراولة بالكاسترد مع الجرانولا 3

مقالات متعلقه

طريقة عمل وصفة ليالي لبنان

طريقة عمل وصفة ليالي لبنان

طريقة عمل كيك الصفوف اللبنانية

طريقة عمل كيك الصفوف اللبنانية

كيكة شوكولاتة سهلة وسريعة بمكونين اتنين بس

كيكة شوكولاتة سهلة وسريعة بمكونين اتنين بس