7 عادات مخادعة ممكن تسبب جفاف بشرتك

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
3870

لو بتستخدمي مرطب كويس وبتعتني ببشرتك ومع ذلك بشرتك جافة بغض النظر عن كل ده ، يبقى هنا في حاجات تانية لازم تحطيها في اعتبارك ، اول حاجة تختاري منتجات العناية بشكل افضل وتشوفي المناسب لبشرتك ده يعتبر الخطوة الاساسية في نظام العناية ، والحاجة التانية لازم تعرفي العادات اللي بتسبب جفاف البشرة وتتجنبيها ، والنهاردة من خلال السطور الجايه هنتعرف على العادات دي اللي ممكن تأثر على بشرتك بشكل سلبي.

العادات اللي بتسبب جفاف البشرة:

1- بتشربي ماية كتير زيادة عن اللزوم:

ممكن تشوفي ان الموضوع متناقض ، الا ان شرب ماية كتير زيادة عن اللزوم ممكن بالفعل يضر بشرتك ، على الرغم من الحفاظ على رطوبة الجسم امر مهم جدا لصحتنا العامة ، الا ان الكمية الزيادة من الماية ممكن انها تسبب فقدان الجسم للمعادن الاساسية اللي محتاجها ، وده بدوره هيأثر على بشرتك ويخليها باهتة وجافة ، الافضل هو شرب كمية ماية مناسبة ، وعلاج البشرة الجافة من بره باستخدام المنتجات المناسبة ، وتعملي تغيير في اسلوب حياتك ، ده كله هيغير بشرتك للافضل وهتلاحظي الفرق بنفسك.

العادات اللي بتسبب جفاف البشرة 1
العادات اللي بتسبب جفاف البشرة 1

2- بتاخدي شاور مدة طويلة:

الشاور السخن ممكن يكون وسيلة راعئة جدا للاسترخاء بعد يوم تعب ، ولكن في الواقع ده ممكن يجهد بشرتك ، الماية السخنة بتزيل الزيت والرطوبة اللي بتحتاجها البشرة عشان تفضل حيوية ونضرة ، وكل ما زادت فترة الشاور زاد جفاف بشرتك ، والافضل والامان اكتر ليكي انك تاخدي شاور بماية فاترة لمدة قصيرة باستخدام صابون معتدل ميضرش الحاجز الواقي لبشرتك.

العادات اللي بتسبب جفاف البشرة 2
العادات اللي بتسبب جفاف البشرة 2

3- بتحطي المرطب في الوقت الغلط:

وضع الكريم المرطب في الوقت الصح هيساعدك انك تستفادي منه لاقصى حد ، بننصحك انك بدل ما تنشفي وشك بعد غسله وبعدها تحطي الكريم ، انك تحطيه وبشرتك لسه رطبه ، ده هيساعد على حبس الرطوبة وترطيب بشرتك بشكل افضل من لو كنتي استخدمتي المنتج على بشرة جافة تماما ، والحقيقة ان النساء الكوريات المعروفين ببشرة خزفية خالية من العيوب ، بيستخدموا المرطب على البشرة في خلال 3 ثواني من غسل الوجه.

العادات اللي بتسبب جفاف البشرة 3
العادات اللي بتسبب جفاف البشرة 3

4- بتنامي من غير شراب:

لبس الشراب قبل النوم ليه فوايد كتير ، هيساعدك في الحصول على نوم افضل, منع الهبات الساخنة, منع تشقق الكعبين ، وضع الكريم ولبس الشراب قبل النوم هيقلل من فرص جفاف وتشقق الكعبين.

العادات اللي بتسبب جفاف البشرة 4
العادات اللي بتسبب جفاف البشرة 4

5- بتفركي بشرتك بالفوطة:

فرك البشرة بفوطة قطن خشنة ممكن انه يأدي لجفاف وتهيج البشرة وخصوصا الحساسة ، وده هيخليها حمرا وهيعمل احساس بالحكه ، عشان تتجنبي تهيج البشرة ، سيبيها تنشف بشكل طبيعي في الهوا ، او استخدمي فوطة من المايكروفايبر “الالياف الدقيقة” تكون لطيفة على البشرة وجففي البشرة بيها بطريقة الطبطبة.

العادات اللي بتسبب جفاف البشرة 5

6- بتاكلي بيض كتير:

على الرغم من ان البيض مصدر كبير للبروتين ، الا انه ممكن يسبب جفاف الجلد عند الافراط في اكله ، البيض بيحتوي على نسبة عالية من فيتامين A ، واكل كمية كبيرة منه ممكن يؤثر على بشرتك بشكل سلبي ، ولكن الخبر الحلو هو انك مش مضطرة تستغني عن اكل البيض خالص ، ولكن اتأكدي بس انك متاكليش اكتر من 3 بيضات في اليوم.

العادات اللي بتسبب جفاف البشرة 6

7- بتستخدمي مرطب غلط:

لو حسيتي ان المرطب اللي بتستخدميه مش بيعمل حاجة لبشرتك ، ده معناه انه خفيف جدا بالنسبة لنوع بشرتك ، لو انتي بشرتك دهنية يبقى الكريم المرطب اللي بيحتوي على الماية هيكون افضل اختيار لبشرتك ، والبشرة الحساسة هيكون افضل حاجة ليها الكريمات اللي بتحتوي على مكونات مهدئة ، لان استخدام المنتج المناسب لنوع بشرتك ممكن انه يساعد في منع تبخر الماية من بشرتك بسرعة كبيرة والحفاظ عليها رطبة لفترة اطول.

العادات اللي بتسبب جفاف البشرة 7

مقالات متعلقه

كريم الجسم السحري لتفتيح الاماكن الغامقة

كريم الجسم السحري لتفتيح الاماكن الغامقة

دليل من خبراء التغذية عن افضل الاطعمة لتعزيز جمال البشرة

دليل من خبراء التغذية عن افضل الاطعمة لتعزيز جمال البشرة

طرق استخدام زيت فيتامين E على البشرة

طرق استخدام زيت فيتامين E على البشرة