اختبارات سريعة تتأكدي بيهم من صحتك

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
862

المتخصصين بينصحوا بعمل فحص ذاتي كل فترة لبعض المشاكل الصحية ، وفي اكتر من اختبار سريع تقدري تعمليهم بنفسك بسهولة لتقييم حالة جسمك ، واللي هتساعدك على تحديد التغييرات الصغيرة اللي هتقولك انك المفروض تروحي لدكتور متخصص ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم مجموعة اختبارات سريعة للتأكد من صحتك.

اختبارات سريعة للتأكد من صحتك:

1- النظر:

الاختبار ده بيساعد على تحديد التنكس البقعي ، وهي حالة بتخلي النظر اضعف ، والتنكس البقعي بيظهر دايما بين الاشخاص اللي سنهم بيزيد عن 50 سنة ، والمشكلة دي ممكن تتطور بسرعة كبيرة وتأدي للعمى الكامل.

الاختبار لازم يتعمل في غرفة اضاءتها قوية جدا ، حطي الصورة دي بحجم 14 ل 16 بوصة قدام عينيكي من غير ما تميلي راسك قدام او للجنب ، ولا تحديق بالعين.

غطي عين واحدة بايدك ، وبصي للنقطة من غير ما ترمشي لمدة 10 ثواني ، واعملي نفس الحركة مع العين التانية.

لو شوفتي كل الخطوط خالية من اي تشوهات او اعوجاج او بقع رمادي ، ده معناه ان شبكية العين صحتها كويسة ، ولكن لو لاحظتي ان الخطوط فيها انحناء بشكل ملحوظ في بعض اجزاء الصورة ، في الحالة دي ضروري تروحي للدكتور.

اختبارات سريعة للتأكد من صحتك 1
اختبارات سريعة للتأكد من صحتك 1

2- القدرة على التحمل:

– دوري على نبضك وعدي عدد النبضات في الدقيقة.

– اعملي 20 تمرين سكوات.

– وعدي النبضات مرة تانية.

لو عدد النبضات زادت او انخفضت كتير ، ممكن انه يكون نظام القلب والاوعية الدموية عندك ضعيف ، ومحتاجة تروحي زيارة للدكتور عشان تتأكدي لو عندك اي حالة مرضية ولا لا.

اختبارات سريعة للتأكد من صحتك 2
اختبارات سريعة للتأكد من صحتك 2

– اطلعي للدور الرابع ، من غير جري ، بس اطلعي السلم بطريقة عادية ، امشي بهدوء ولكن مش ببطء.

– بعدها عدي النبضات في الدقيقة.

لو نبضك وصل لحوالي 120 نبضة في الدقيقة ، كده انتي صحتك تمام ، اما لو نبضك زاد عن 120 نبضة في الدقيقة ، او بدأتي انك تنهجي او تعاني من ألم في الصدر ، يبقى في الحالة دي لازم تروحي للدكتور.

حتى لما تمارسي نشاط بدني مكثف ، لازم معدل ضربات قلبك ميكونش اعلى من الحد الاقصى ، والحد الاقصى بيختلف باختلاف العمر ، اطرحي سنك من 220 ، عشان تعرفي الحد الاقصى ، مثلا 220 – 40 = 180 ، وده معناه ان معدل ضربات القلب المفروض ميكونش اعلى من 180 نبضة في الدقيقة ، وهكذا تحسبي على حسب عمرك.

بالنسبة لكبار السن والاشخاص اللي بيعانوا من امراض القلب مضاعفة الرقم في 0.64 و 0.76 للتمارين المعتدلة و 0.77 و 0.93 للتمارين الشديدة.

على سبيل المثال:

220 – 60 = 160.

160 × 0.64 = 102.

160 × 0.76 = 121.

160 × 0.77 = 123.

160 × 0.93 = 148.

وبناء على ده ، المفروض يكون معدل ضربات قلبك اثناء ممارسة الرياضة البدنية  من 102 ل 148 نبضة في الدقيقة ، ده بيعتمد على اللي تعمليه بالظبط.

اختبارات سريعة للتأكد من صحتك 3

3- وضع الضهر:

اقفي بشكل مستقيم وطلبي من شخص يراقبك ، لو ضهرك مستدير بدرجة اكبر من 45 درجة او اكتر مع تقدم الوركين للامام ، ده بيشير لانحناء خطير في العمود الفقري وممكن تكوني مصابة بالحداب ، وتقعر العمود الفقري كمان بيشير لوجود خطأ في العمود الفقري ، في الحالة دي ضروري تستشيري دكتور للحصول على التشخيص وعلاج دقيق.

اختبارات سريعة للتأكد من صحتك 4
اختبارات سريعة للتأكد من صحتك 4

اطلبي من شخص يراقبك او يلقط لك بعض الصور ، استخدمي مسطرة (او اعمليها ببساطة في خيالك) وشكلي خط من شحمة الاذن لعضمة كتفك ، لو الخط مستقيم كده انتي بخير ، اما لو شحمة الاذن ابعد شوية من العضم ، ده معناه انك بتعاني من مشاكل في وضع الضهر.

وفي الوقت الحالي هنلاقي اشخاص كتير عندهم وضع الضهر مدور ، غالبا بيكون سببه نمط الحياة غير المستقر ، وعشان تظبطي وضع الضهر بشكل صحيح ، حاولي تحافظي على استقامة الضهر اثناء الشغل وعند عمل اي تمارين خاصة.

اختبارات سريعة للتأكد من صحتك 5

4- الجهاز التنفسي:

الاختبارات دي هتساعدك عى تقييم وظائف الجهاز التنفسي ، والتعرف على توزيع الاكسجين خلال جسمك ، ومعرفة لو عندك اي مشاكل في الدورة الدموية.

اقعدي وخدي كام نفس عميق ، طلعي زفير ، وبعدين خدي نفس عميق واحبسيه ، والافضل انك تمسكي الانف بايديكي ، واستخدمي تايمر عشان تعرفي المدة اللي تقدري تحبسي فيها نفسك ، المفروض متقلش النتيجة الطبيعية للشخص السليم عن 40 ثانية.

اختبارات سريعة للتأكد من صحتك 6
اختبارات سريعة للتأكد من صحتك 6

5- امراض القلب والرئة:

اعملي صوابعك على شكل حرف J مقلوبة وخلي ضوافرك ضد بعض ، لو شايفة بينهم شكل ماسة صغيرة ، ده معناه ان قلبك واوعيتك صحية تماما.

لو مافيش اي مسافة بين ضوافرك ، دي ممكن تكون علامة على تعجر الاظافر ، وحقيقة ان الصوابع بتبقى سميكة اكتر ده معناه ان الدم لا يحتوي على كمية كافية من الاكسجين ، ونقص الاكسجين ممكن يحصل لاسباب كتير ، على سبيل المثال ، امراض القلب والاوعية الدموية, ومشاكل الرئة, ومشاكل الجهاز الهضمي.

اختبارات سريعة للتأكد من صحتك 7
اختبارات سريعة للتأكد من صحتك 7

6- السكتة الدماغية والخرف:

الاختبار دي محتاجة فيه لتايمر ، ارفعي الساق بحيث الورك يبقى موازي للارض وشغلي التايمر ، لو قدرتي تثبتي على الوضع ده لمدة 20 دقيقة او اكتر ، ده معناه ان عندك خطر بسيط جدا للاصابة بسكتة دماغية او الاصابة بالخرف ، والعكس صحيح ، لو بتلاقي صعوبة في الحفاظ على التوازن في واحدة من الساقين ، ده ممكن يبقى اشارة لوجود مشاكل في اوعية الدماغ.

اختبارات سريعة للتأكد من صحتك 8
اختبارات سريعة للتأكد من صحتك 8

7- فقر الدم (الانيميا):

اقفي قدام المرايا واسحبي جفنك السفلي لتحت ، لو لقيتي لونه وردي كده يبقى كل حاجة تمام عندك ، لو بتعاني من فقر الدم ، هتلاقي اللون وردي باهت او حتى مصفر ، وفقر الدم بيحصل بسبب نقص الهيموجلوبين وده معناه ان العضلات وانسجة الجسم مش بيوصلها اكسجين كفاية ومش بتشتغل بنسبة 100% لو لاحظتي ان لونك شاحب, او بتتعبي بسرعة, او بتتنفسي بصعوبة ، في الحالة دي ضروري تروحي للدكتور.

اختبارات سريعة للتأكد من صحتك 9

8- عدم التوازن الهرموني ونقص العناصر الدقيقة:

تساقط الشعر يعتبر عملية طبيعية ، وحسب كلام الدكاترة والمتخصصين ان الطبيعي الشخص بيفقد من 50 – 100 شعرة يوميا ، ومافيش داعي للقلق في الحالة دي ، ولكن عشان تعرفي امتى تقلقي ، ممكن تعملي اختبار بسيط.

لازم يكون شعرك جاف ونضيف ، خدي خصلة صغيرة من الشعر واسحبيها ، بس متسحبيش بقوة ، لو لقيتي من 2 – 3 شعرات في ايدك ، ده يعتبر طبيعي تماما ، اما لو لقيتي اكتر من كده يبقى لازم تزوري اخصائي.

ممكن يكون في اسباب كتير لتساقط الشعر منها الاجهاد, سوء النضافة, او المشاكل الصحية الخطيرة ، وغالبا الشعر بيبقى خفيف بسبب عدم التوازن الهرموني او نقص المغذيات ، والاعراض دي المفروض مايتمش تجاهلها.

اختبارات سريعة للتأكد من صحتك 10

9- متلازمة النفق الرسغي:

الاختبار ده ممكن يكشف مشكلة النفق الرسغي للاشخاص اللي بيشتغلوا في المكاتب, الفنانين, سائقي الدراجات.

ارفعي ايديكي لفوق بحيث يكونوا الساعدين موازيين للوجه ، وحاولي توصلي لقاعدة راحة ايديكي باطراف صوابعك ، لو قدرتي تعملي ده لمدة من 1 – 2 دقيقة ، كده انتي تمام ، ولكن لو بتعاني من وخز او تنميل او الم في المعصمين او صوابعك ، دي ممكن تكون علامة على متلازمة النفق الرسغي.

متلازمة النفق الرسغي بتظهر لما الانسجة بتضغط على العصب المتوسط ، ساعتها هتحسي بزيادة الالم والتخدير.

اختبارات سريعة للتأكد من صحتك 11

10- مرض السكر:

عشان تعملي الاختبار ده انتي محتاجة مساعدة ، خلي الشخص اللي معاكي يجيب قلم رصاص بممحاه ، خليه يلمس قدمك واصابع قدمك بالطرف الحاد للقلم الرصاص ، وبالممحاه بالتبادل ، وشوفي هل هتقدري تحددي اي جنب لمسك من القلم الرصاص من غير ما تبصي.

لو مش بتحسي باللمس بشكل كامل ، ده معناه ان النهايات العصبيية في قدمك مش شغالة بشكل صحيح ، والحساسية المنخفضة دي ممكن تبقى مؤشر لمرض السكر.

اختبارات سريعة للتأكد من صحتك 12

11- مشاكل الشرايين:

نامي على الارض على ضهرك ، وارفعي القدم بزاوية 45 درجة واثبتي على الوضع ده كام دقيقة ، وقيمي لون قدمك ، القدم والصوابع اللي لونها شاحب (بيضا تقريبا) بتشير لضعف شديد في الدورة الدموية ، وتقدري تلاحظي تغيير اللون في رجل واحدة او في الاتنين.

الشرايين الطرفية بتوصل الدم للاطراف ، ولما الشرايين بتتسد ، العضلات مش بيوصلها كمية كافية من الاكسجين وهتظهر اعراض مزعجة زي التنميل والالم وغيرها ، والحالة دي اسمها بمرض الشريان المحيطي ، وبيكون صعب ملاحظة الاعراض في البداية ، ولو سبتيها من غير علاج ، ومرض الشرايين المحيطية ممكن انه يأدي لنوبة قلبية وسكتة دماغية.

اختبارات سريعة للتأكد من صحتك 13

12- السمع:

عشان تعملي الاختبار ده محتاجة غرفة تكون هادية ، حطي ايدك على مسافة قريبة من اذنك وافركي صوابعك مع بعض ، وشوفي هل سامعة الصوت؟ بعدها ابعدي ايدك عن اذنك بقدر الامكان وافركي صوابعك مع بعض مرة تانية ، هل لسه سامعة الصوت؟ لو الاجابه اه يبقى كده سمعك تمام ، ومتنسيش تعملي نفس الحركة للاذن التانية.

اختبارات سريعة للتأكد من صحتك 14

13- الاستعداد للاصابة بأمرض القلب والاوعية الدموية:

عشان تعملي الاختبار ده لازم تكوني بره البيت ، واطلعي سلم من 8 – 12 خطوة وانتي طالعة غني اغنية او اتكلمي في التليفون او اقري اي حاجة ، اهم حاجة انك تتكلمي ، لو حسيتي بخفقان في القلب ومش قادرة تتنفسي كويس ، ده معناه ان نظام القلب والاوعية الدموية والرئتين مش بيقدروا يتعاملوا مع النشاط البدني.

اختبارات سريعة للتأكد من صحتك 15

مقالات متعلقه

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!