7 عادات يومية ممكن تسببلك ظهور دوالي الساقين

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
2097

الاوردة المتكتلة المنتفخة او الدوالي ممكن تحصل لاي شخص تقريبا ، وعلى الرغم من انها مش مشكلة خطيرة ، الا ان وجودها بيكون مزعج وبتشوه شكل الساقين ، وعلى الرغم انها مش دايما ممكن نمنعها ، الا ان في عادات بتسبب دوالي الساقين وانتفاخ اوردة الرجل ، والنهاردة من خلال السطور الجايه هنعرف بعض العادات اليومية اللي ممكن تحطيها في اعتبارك عشان تمنعي المشكلة.

عادات بتسبب دوالي الساقين:

1- بتستخدمي الحلاقة لازلة شعر الساقين:

لو متعودة تستخدمي طريقة الحلاقة لازالة الشعر ، ممكن تتعرضي بالغلط لجرح الساق ، وده ممكن يأثر على اوردة الرجل ، لان معظم البنات بيحلقوا في الحمام اللي بيكون دافي او سخن ، ولما تسببي جرح للرجل بالغلط ، الحرارة ممكن تزود من حدة النزيف ، وعشان تمنعي ده اختاري شفرات الحلاقة المصممة مخصوص للبشرة الجافة.

عادات بتسبب دوالي الساقين 1
عادات بتسبب دوالي الساقين 1

2- بتنسي تقشري الساقين:

على الرغم من ان التقشير مش هيمنع توسع الاوردة ، الا ان طريقة التقشير وتدليك الرجل ممكن انه يساعد في تخفيف مشكلة الدوالي ، لانه بيحفز تدفق الدم ، اللي بدوره بيساعد على تحسين الدورة الدموية اللي بتساعد على انتاج الكولاجين والحفاظ على الساقين ناعمة لفترة اطول.

عادات بتسبب دوالي الساقين 2
عادات بتسبب دوالي الساقين 2

3- بتستخدمي فرشة جافة:

الفرشة الجافة من الحاجات اللي ممكن تسبب مشكلة لعروق لرجل ، لو بتستخدمي فرشة جافة اوي او قاسية او بتستخدميها كتير ، لان شعيراتها ممكن تسبب جروح دقيقة وده بدوره هيخلي اوردة رجلك معرضة اكتر للنزيف التلقائي والعدوى.

عادات بتسبب دوالي الساقين 3
عادات بتسبب دوالي الساقين 3

4- الجري:

الحركة بالتأكيد بتساعد في منع تطور الدوالي ، ولكن بعض التمارين ممكن تأدي لظهور الدوالي مع الوقت ، وفي حين ان الجري نفسه مش بيسبب دوالي ، بالظبط زي الحمل او زيادة الوزن بشكل كبير ، ولكن بيخلق بيئة لتطوير الحالة ، اثناء الجري ممكن تدفق الدم الزيادة يأدي لاتلاف الاوردة ، وفي النهاية هيخلي من الصعب على الدم انه يدور في اوردة الساق بشكل طبيعي.

عادات بتسبب دوالي الساقين 4
عادات بتسبب دوالي الساقين 4

5- بتستهلكي سكر كتير:

السكر بيسبب ارتفاع ضغط الدم ، وده هيأدي لتلف الاوردة واضعافها ، وممكن انه يسبب كمان التهاب في الاوعية الدموية ، وده بيخلي صعب انها تضخ الدم بشكل صحيح ، وده هيسبب تمدد الاوردة وانتفاخها ، والحقيقة ان حتى الاطعمة اللي بنشوفها بدايل صحية للحلويات زي الفواكة المجففة ، غالبا بتكون عالية جدا في السعرات الحرارية والسكر ، وده هيخليها اسوأ عدو لاوردة رجلك.

عادات يومية بتسبب دوالي الساقين 5

6- بتلبسي حزام:

لو معرضة للاصابة بالدوالي ، ممكن تبقي محتاجة لاعادة النظر في اللي انتي بتلبسيه ، ممكن تكوني بتحبي تلبسي الملابس الضيقة ، ولكن هي في الحقيقة بتقيد الدورة الدموية وبتخلي تدفق الدم صعب من الساقين لباقي اجزاء الجسم ، بدل لبس الاحزمة او الجينز الضيق ، اختاري الملابس الفضفاضة والمريحة افضل ليكي.

عادات يومية بتسبب دوالي الساقين 6

7- بتنامي على ضهرك:

على الرغم ان النوم على الضهر ممكن يساعد في منع تجاعيد الوجه ، الا انه مش افضل وضع للنوم لو بتعاني من دوالي الاوردة ، الافضل انك تنامي على جنبك الشمال لانه بيزيل الضغط عن اكبر وريد في الجسم ، واللي موجود في الجنب اليمين ، هيساعد على زيادة الدورة الدموية ومنع الدم من التكون في الاوردة.

عادات يومية بتسبب دوالي الساقين 7

دوالي الساقين .. اسبابها ووصفات طبيعية لعلاجها

علاج دوالي الساقين
علاج دوالي الساقين

مقالات متعلقه

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

افضل 8 اطعمة صحية للفطار والسحور في رمضان

افضل 8 اطعمة صحية للفطار والسحور في رمضان