ازاي تحافظي على الاكسسوارات بتاعتك من الصدأ

ريهام محمود
ريهام محمود
5801

الاكسسوارات من القطع الاساسية اللي بتكمل اللوك بتاعنا ، ولكن المشكلة اللي دايما بتقابلنا كلنا انها مش بتدوم لفترة طويلة محافظة على لونها ولمعانها وبتتعرض للصدأ ، وفي الحالة دي بنتخلص من منها فورا ، وعشان تحافظي عليها لاطول فترة ممكنة لازم تعتني بيها كويس ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على طرق للحفاظ على الاكسسوارات من الصدأ ، وكمان لو عندك اكسسوارات بالفعل لونها اتغير او فقدت لمعانها ازاي ترجعيها كأنها جديدة تاني.

اسباب تغير لون الاكسسوارات:

تعالوا نعرف الاول ايه الاسباب اللي ممكن تخلي لون الاكسسوارات يتغير او تفقد لمعانها بسرعة عشان تتجنبيها.

– تعرض الاكسسوارات للماية او الرطوبة ممكن يسبب لتغير لونها وفقدان لمعانها.

– عدم تنضيف الاكسسوارات بشكل منتظم.

– خلط او تخزين انواع مختلفة من الاكسسوارات مع بعض.

– تعرض الاكسسوارات للمواد الكيميائية زي اللي موجودة في الكريمات, البرفان, ومستحضرات التجميل بشكل عام.

طرق للحفاظ على الاكسسوارات من الصدأ 1
طرق للحفاظ على الاكسسوارات من الصدأ 1

طرق للحفاظ على الاكسسوارات من الصدأ:

– حطي مستحضرات التجميل المختلفة على الجسم زي الكريمات, البرفان, وغيرها ، واديها وقت تجف تماما على بشرتك قبل ما تلبسي الاكسسوارات.

– تغليف الاكسسوارات بمادة عازلة لحمايتها ومنعها من الصدأ ، ودي تقدري تشتريها من محلات الاكسسوارات ممكن تكون متوفرة او اون لاين ، رشي الاكسسوارات بيها وسيبيها تنشف ، وممكن استخدام طلاء الاظافر الشفاف “مقوي الاظافر” ولكن يعتبر حل مؤقت لان تأثيره بيروح بسرعة وممكن يتعرض للكشط خلال ايام.

– اتجنبي تلبسي الاكسسوارات المعدنية في الاوقات اللي بيكون فيها مطر عشان تحافظي عليها من الماية.

– اتجنبي لبس الاكسسوارات اثناء السباحة او الاستحمام او ممارسة الرياضة ، لان الماية والصابون والشامبو والبلسم ممكن يخليها تصدي لانها المنتجات دي بتحتوي على مواد كيميائية هتأثر على الاكسسوارات.

– حطي قطع طباشير في البوكس اللي انتي مخزنة فيه الاكسسوارات عشان تمتص الرطوبة وتمنعها من الصدأ.

– ممكن تستخدمي كيس صغير من جل السيليكا في صندوق الاكسسوارات لامتصاص الرطوبة ، وهتلاقيه اون لاين او في المحلات ، وكبديل ليه ممكن تحطي كمية بسيطة من الارز الجاف في الصندوق هيقوم بنفس المهمة وهيحسب الرطوبة الزيادة.

– خزني كل قطعة اكسسوار في كيس منفصل لوحدها ، وحطي كل الاكياس في الصندوق مع بعض.

– خزني الاكسسوارات في صندوق محكم الغلق في مكان بارد وجاف وبعيد عن اشعة الشمس المباشرة.

– متخزنيش الاكسسوارات مع بعض بحيث يبقى في احتكاك مباشر بينهم ، لان ده هيأدي لتغير لونها.

– اتجنبي تخزين الاكسسوارات الفضة في صندوق خشب ، لانه ممكن يكون فيه مواد كيميائية زي الدهان ، وده هيسرع من عملية الصدأ.

– خزني الاكسسوارات الفضة بعيد عن المواد اللي بتحتوي على كبريت ، زي الصوف, المطاط ، وبعيد عن مستحضرات التجميل المختلفة.

– تنضيف الاكسسوارات بانتظام مرة واحدة في الاسبوع لمنع تراكم الاتربة عليها والحفاظ على لونها ولمعانها ، استخدمي قطعة قماش جافة تماما وامسحي بيها الاكسسوارات ، ونضفي حتى القطع اللي مش بتلبسيها باستمرار.

طرق للحفاظ على الاكسسوارات من الصدأ 2
طرق للحفاظ على الاكسسوارات من الصدأ 2

تنضيف الاكسسوارات والتخلص من الصدأ:

– الملح وعصير الليمون: رشي قطعة الاكسسوار بالملح وانقعيها في عصير ليمون ، وسيبيها منقوعة ليلة كاملة ، تاني يوم طلعيها على فوطة ، وافركيها بالراحة بقطنة او قطعة قماش ، وممكن تستخدمي فرشة اسنان صغيرة عشان تنضفي الزوايا والاماكن الصعبة ، بعدها نضفي قطعة الاكسسوار بالماية الفاترة ، ونشفيها بفوطة جافة بطريقة التربيت عليها ، وبعدها جففيها باستخدام السيشوار بعد ظبطه على اقل درجة حرارة عشان تضمني ان الاكسسوارات نشفت تماما ، لان زي ما قولنا الرطوبة بتسبب الصدأ.

– صودا الخبز والملح: حطي معلقة كبيرة من الملح وصودا الخبز في وعاء مليان ماية مغلية ، انقعي الاكسسوارات في المحلول ده لمدة متزدش عن 5 دقايق بس ، وبعدها طلعيها وجففيها بفوطة ناعمة ، واتجنبي استخدام المناديل الورق لانها بتخدش المعدن.

ملحوظة: اتجنبي استخدام الطريقة دي مع الاكسسوارات اللي فيها احجار كريمة ، وكمان ممكن تجربيها الاول على جزء صغير مش باين من الاكسسوار قبل استخدامها.

– معجون الاسنان: افركي قطع الاكسسوارات الفضة بمعجون الاسنان لانه فعال بشكل كبير في تنضيف الفضة ، ولكن عيب الطريقة دي انه ممكن مع مرور الوقت يسبب خدوش صغيرة عليها.

– عصير البصل: ممكن تستخدمي عصير البصل من خلال فرك قطع الاكسسوارات بيه باستخدام فرشة ناعمة.

– سائل تنضيف الاطباق: خدي كمية بسيطة من سائل تنضيف الاطباق ، ضيفي عليه كمية من الماية الدافية ، انقعي الاكسسوارات في الخليط ده ليلة كاملة ، تاني يوم اغسليها بالماية وجففيها.

– ماية سلق البطاطس: ممكن كمان تستخدمي ماية سلق البطاطس لتنضيف وتلميع الاكسسوارات عن طريق فركها بقطعة قماش منقوعة في ماية سلق البطاطس.

– الخل: حطي من الخل في وعاء مليان ماية سخنة ، وافركي الاكسسوارات بالخليط ده باستخدام قطعة قماش.

طرق للحفاظ على الاكسسوارات من الصدأ 3

– لتنضيف الدهب والفضة: انقعيها في محلول عبارة عن ماية سخنة وكمية من عصير الليمون ، وافركيها بقطعة قماش ، او جهزي محلول عبارة عن لتر ماية مغلية و 10 جرام شبه اغمسي قطعة من الصوف في المحلول ده وافركي بيها الفضة وبعدها اشطفيها بالماية ونشفيها ،

– الاكسسوارات الستانلس ستيل: لمعيها من خلال فركها بقطعة قماش ناعمة مغمورة بكمية من زيت الاطفال.

– الاكسسوارات الحديد: استخدمي معاها قطعة ورق فويل مبللة بالماية وافركيها بيها.

– منظف الاكسسوارات: ممكن تستخدمي منظف الاكسسوارات الجاهز وبيكون في منه انواع حسب نوع الاكسسوار ، المنظف السبراي بترشي بيه الاكسسوارات وتفركيها بفرشة اسنان وبعدها تنشفيها ، المعجون حطي منه على قطعة قماش وافركي بيها الاكسسوار وبعدين اشطفيها ونشفيها ، او المنظف السائل انقعي فيه قطع الاكسسوار حسب المدة اللي مكتوبة على العبوة.

طرق للحفاظ على الاكسسوارات من الصدأ 4

مقالات متعلقه

حكاية وتاريخ فانوس رمضان

حكاية وتاريخ فانوس رمضان

برامج ومسلسلات راديو نجوم اف ام في رمضان 2024

برامج ومسلسلات راديو نجوم اف ام في رمضان 2024

برامج ومسلسلات الراديو 9090 في رمضان 2024

برامج ومسلسلات الراديو 9090 في رمضان 2024