لو شفايفك جافة ومتشققة..اعرفي معانا طرق هتخلصك من المشكلة

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
1107

الشفايف حساسة جدا وبتتأثر من اقل حاجة ، بالاضافة انها مش بتحتوي على مادة الميلانين وبالتالي هي معرضة لحروق الشمس ، واحنا كمان بعاداتنا الغلط زي لعق الشفايف كل شوية ده بيدمر الغطاء الواقي ليها بسهولة لان الانزيمات الموجودة في اللعاب بتضرها ، عشان كده النهاردة من خلال موضوعنا هنقولك طرق علاج جفاف وتشقق الشفايف عن طريقة نصايح ووصفات هتحافظ عليها ناعمة وشكلها صحي.

طرق علاج جفاف وتشقق الشفايف:

1- اتجنبي الروج المات:

الروج المات من الانواع اللي بتسبب جفاف الشفايف وهتحتاجي علاجات مكثفة ليها عشان تتخلصي من الجفاف اللي بيسببه وترطبيها ، عشان كده الافضل انك تتجنبيه الا لو نوع في نسبة ترطيب بس.

طرق علاج جفاف وتشقق الشفايف 1
طرق علاج جفاف وتشقق الشفايف 1

2- استخدمي سكراب للشفايف:

التقشير ضروري لصحة الشفايف ، ولكن المقشرات الحمضية مضرة للشفايف ،  عشان كده الافضل الاعتماد على العلاجات الطبيعية ، اللي تقدري تشتريها من السوق ، او تعملي مقشر بمكونات طبييعية بنفسك في البيت ، قاعدة السكراب الطبيعي المفروض تكون عبارة عن زيت (زي زيت الشيا او جوز الهند او زيت الزيتون) ، مع اضافة سكر طبيعي ناعم كمقشر ، وممكن حسب الذوق تضيفي له اي نوع زيت عطري تفضليه.

طرق علاج جفاف وتشقق الشفايف 2
طرق علاج جفاف وتشقق الشفايف 2

3- ماسك لترطيب وتنعيم الشفايف:

استخدمي الماسك الليلي ده لنتايج فعالة وسريعة.

المكونات:

عسل نحل.

زبدة كاكاو.

زيت زيتون.

اخلطي كل المكونات مع بعض لحد ما يتكون عندك عجينة رقيقة ، احفظيها في عبوة صغيرة ، وادهني الشفايف من الخليط ده كل يوم قبل النوم.

طرق علاج جفاف وتشقق الشفايف 3
طرق علاج جفاف وتشقق الشفايف 3

4- استخدام زيوت ليها قدرة عالية على تكوين الكوميدوجين:

الكوميدوجين هو مقياس ميعرفوش كتير من الناس ، المقياس ده بيوضح قدرة الزيوت على سد المسام ، على سبيل المثال ، زيت جوز الهند بيحتوي على نسبة عالية من الكوميدوجينيك ، عشان كده المفروض ميتحطش على بشرة الوش (لانه هيسد المسام) ولكن هيكون رائع جدا للجسم وللشفايف لانه بيملى التجاعيد الصغيرة وبيرطب بعمق.

طرق علاج جفاف وتشقق الشفايف 4
طرق علاج جفاف وتشقق الشفايف 4

5- رطبي من جوه ومن بره:

لو جسمك بيعاني مش نقص ف الماية ، ده هيظهر على شفايفك كمان ، عشان كده لازم تتأكدي من شرب كمية ماية كبيرة يوميا واستخدام المرطبات.

طرق علاج جفاف وتشقق الشفايف 5
طرق علاج جفاف وتشقق الشفايف 5

6- استخدام مرطب:

الهوا الجاف في البيت او في الشغل ممكن يبقى سبب رئيسي لجفاف الشفايف ، خصوصا في الشتا ، وفي طرق ممكن تخلي بيها الهوا اكتر رطوبة عن طريق انك تسيبي باب الحمام مفتوح وانتي بتاخدي شاور لو ده متاح بالنسبة لك ، او تحطي نباتات في البيت ، او تسيبي طبق فيه ماية على ترابيزات البيت ، او تستخدمي جهاز لترطيب الهوا.

طرق علاج جفاف وتشقق الشفايف 6

7- ماسك الخيار:

الخيار مفيد مش بس للعيون ولكن كمان للشفايف ، خدي شريحتين خيار رفيعين او خيار مهروس ، وحطيه على الشفايف لمدة من 5 – 10 دقايق ، خلي الماسك ده جزء من روتين جمالك وهتلاحظي الفرق.

طرق علاج جفاف وتشقق الشفايف 7

8- استخدمي مرطب شفايف بالسيراميد:

الشفايف بتحتوي على طبقة خارجية طبيعية لحمايتها ، لكن الاكل, العلاجات المختلفة, المكياج, والطقس كل ده ممكن يضرها ويدمرها ، عشان كده افضل حاجة تستخدمي مرطب شفايف بالسيراميد لانه بيساعد على استعادة الطبقة الخارجية اللي بتحمي الشفايف.

طرق علاج جفاف وتشقق الشفايف 8

9- اتجنبي الاطعمة شديدة الحموضة والمتبلة بشكل قوي:

الاطعمة الحمضية والتوابل بتعطل وظيفة الطبقة الخارجية اللي بتحمي الشفايف و “وبتفتحها” لحد ما تتلف ، عشان كده لو عايزة تتفادي مشكلة تشقق وتهيج الشفايف ، اتجنبي الاطعمة دي.

طرق علاج جفاف وتشقق الشفايف 9

10- استخدمي واقي من الشمس:

الشفايف حساسة جدا من اشعة الشمس زي بشرة الوش والجسم بالظبط ، وعشان تحميهم استخدمي واقي من الشمس مع عامل حماية من الشمس 15 على الاقل.

طرق علاج جفاف وتشقق الشفايف 10

افضل 10 انواع زبدة كاكاو للشفايف الغامقة

افضل انواع زبدة كاكاو للشفايف الغامقة
افضل انواع زبدة كاكاو للشفايف الغامقة

مقالات متعلقه

8 وصفات سهلة لعلاج مشكلة جفاف الشفايف

8 وصفات سهلة لعلاج مشكلة جفاف الشفايف

فوايد واستخدامات زيت الليمون للبشرة والشعر والشفايف

فوايد واستخدامات زيت الليمون للبشرة والشعر والشفايف

10 فوايد مذهلة من استخدام الجلسرين على الشفايف

10 فوايد مذهلة من استخدام الجلسرين على الشفايف