فوايد الجنزبيل للصحة والبشرة والشعر بيشاركها معانا الخبراء

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
292

الجنزبيل معروف بخصائصة الطبية المفيدة ، وانه مصدر للفيتامينات والمغذيات الدقيقة والزيوت الاساسية اللي ليها تأثيرات تقوية وتنشيط ومضادة لالتهابات الجسم ، النهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم فوايد الجنزبيل للصحة والبشرة وكمان للشعر ، من خلال وصفات طبيعية تقدري تعمليها بسهولة في البيت.

فوايد الجنزبيل للصحة والبشرة والشعر:

نصايح مهمة قبل استخدام الجنزبيل:

متستخدميش الجنزبيل لو بتعاني من مشاكل في القلب او الكبد ، او لو حرارة جسمك عالية ، او لو اتعرضت الاغشية المخاطية للتلف ، ومتستخدميش الجنزبيل كمان لو بتعاني من اي نزيف في الجروح او في التلت التاني والتالت من الحمل.

الجنزبيل مفيد لو مبشور او طازة ، وكمان زيته الاساسي مفيد جدا ، وتقدري تضيفيه للاطباق والمعجنات والمشروبات.

اتأكدي انك مش بتعاني من حساسية من الجنزبيل قبل ما تحطي ماسك الجنزبيل ، ممكن تعملي اختبار حساسية وتحطي منه عند تنية الكوع وتشوفي تأثيره على بشرتك قبل ما تستخدميه على وشك.

فوايد الجنزبيل للصحة والبشرة والشعر 1
فوايد الجنزبيل للصحة والبشرة والشعر 1

1- بيحارب السيلوليت:

مقشر الجنزبيل بيساعد على تدفئة بشرتك وتحسين الدورة الدموية ، وبيزيل التورم لمنع تشكل السيلوليت.

امزجي 1 معلقة كبيرة من الجنزبيل المبشور مع ½ لتر من عصير الجنزبيل ، وضيفي من 1 – 1 ½ كوباية من ملح البحر الخشن ، خدي من المقشر ده على سفنجة وابدأي دلكي بيها كل الاماكن اللي فيها سيلوليت.

فوايد الجنزبيل للصحة والبشرة والشعر 2
فوايد الجنزبيل للصحة والبشرة والشعر 2

2- بيسرع عملية التمثيل الغذائي وبيمنع الغثيان:

لو بتعاني من مشاكل في الهضم او بتعاني من دوار البحر او الغثيان اثناء الحمل ، ممكن تمضغي الجنزبيل الطازة ، او تضيفي بعض الجنزبيل الطازة للشاي.

فوايد الجنزبيل للصحة والبشرة والشعر 3
فوايد الجنزبيل للصحة والبشرة والشعر 3

3- بيقوي الاظافر وبيساعدها على النمو:

دوبي من 1 – 2 معلقة كبيرة من زبدة الشيا ، ضيفي لها 1 – 2 معلقة صغيرة من زيت الافوكادو ، 3 – 5 نقط من زيت الباتشولي العطري ، 3 – 5 نقط من زيت الجنزبيل ، و 5 – 7 نقط من زيت الليمون ، اخلطي كل المكونات في علبة او برطمان نضيف ، واستخدميه كماسك او كريم للايدين والاظافر.

ملحوظة: زي ما قولنا اي حاجة للبشرة اعملي لها اختبار حساسية الاول قبل الاستخدام.

فوايد الجنزبيل للصحة والبشرة والشعر 4
فوايد الجنزبيل للصحة والبشرة والشعر 4

4- بيقوي المناعة:

الجنزبيل بيحتوي على تركيز عالي من حمض الاسكوربيك والفيتامينات A, B, الزنك, الكالسيوم, اليود, والمضادات الحيوية الطبيعية, ومضادات الفطريات ، وده بيخليه مقوي للجسم وبيزود من مقاومة الجسم للامراض المختلفة.

– ضيفي 1 معلقة صغيرة من الجنزبيل المبشور ل 250 مل من الشاي الاسود او الاخضر.

– او افرمي من 2 – 4 ليمونات و 400 جرام من الجنزبيل الطازة وضيفيهم ل 250 جرام من العسل ، وخدي من الخليط 1 معلقة كبيرة كل يوم الصبح قبل الوجبات ، وخلال مواسم الانفلونزا.

فوايد الجنزبيل للصحة والبشرة والشعر 5
فوايد الجنزبيل للصحة والبشرة والشعر 5

5- بيخفف الالم:

الجنزبيل مفيد جدا مع الالتهابات والالم ، بما فيهم الام العضلات بعد التمرين المكثف والام الدورة الشهرية والتهاب المفاصل ، اعملي خليط من كميات متساوية من الجنزبيل والكركم وعصير ليمونتين ومعلقة صغيرة من العسل وماية.

فوايد الجنزبيل للصحة والبشرة والشعر 6
فوايد الجنزبيل للصحة والبشرة والشعر 6

6- بينشط عمل الدماغ:

استهلاك الجنزبيل بيبطء من شيخوخة وموت خلايا الدماغ وبيقاوم الامراض التنكسية العصبية زي مرض الزهايمر وباركنسون ، بالاضافة ان الجنزبيل بيساعد على تحسين كل الوظائف المعرفية وبيساعد في الحفاظ على قوة الذاكرة.

فوايد الجنزبيل للصحة والبشرة والشعر 7
فوايد الجنزبيل للصحة والبشرة والشعر 7

7- بيحارب عملية الشيخوخة:

الجنزبيل بيحتوي على كميات كبيرة جدا من مضادات الاكسدة ، وبيسرع عملية التجديد في الجسم ، وبيزيل الجذور الحرة والسموم المسببة للشيخوخة.

فوايد الجنزبيل للصحة والبشرة والشعر 8

8- بيساعد على انقاص الوزن:

الجنزبيل بيحتوي على كتير من العناصر الحارقة ، وبيسرع عملية التمثيل الغذائي ، وبيقلل الشهية ، ضيفي الجنزبيل الطازة لاطباقك ومشروباتك ، لو شربتي شاي الجنزبيل قبل 30 دقيقة من وجباتك ، هتاكلي كمية اقل ، وممكن كمان تضيفي الجنزبيل المبشور والقرفة ورشة من الفلفل الاحمر لكوباية زبادي وتاكليها هتساعدك على التخسيس.

فوايد الجنزبيل للصحة والبشرة والشعر 9

9- مثير للشهوة الجنسية:

الجنزبيل بيساعد على تنشيط الدورة الدموية ، وزيادة الهرمونات ، وده بدوره بيساعد على زيادة الشهوة الجنسية للزوجين.

فوايد الجنزبيل للصحة والبشرة والشعر 10

10- لبشرة متوهجة ومشرقة:

اخلطي كميات متساوية من الجنزبيل المبشور والعسل وعصير الليمون ، واعملي بيهم ماسك لتجديد شباب البشرة ، حطيه على بشرتك لمدة 30 دقيقة وبعدها اغسليه.

فوايد الجنزبيل للصحة والبشرة والشعر 11

11- ليه تأثير مضاد للورم:

بعض العناصر الموجودة في الجنزبيل عندها القدرة على مقاومة السرطان ، وتخفيف الاعراض اللي ممكن تحصل اثناء العلاج الكيميائي.

فوايد الجنزبيل للصحة والبشرة والشعر 12

12- بيساعد على التخلص من البثور:

– اخلطي 1 معلقة صغيرة من الجنزبيل المبشور و 1 معلقة صغيرة من خل التفاح ، حطي الخليط ده على اماكن الحبوب لازالة الالتهاب والاحمرار بسرعة.

– او اخلطي 1 معلقة صغيرة من الجنزبيل المبشور و 1 معلقة صغيرة من العسل مع شوية لبن ، حطي الخليط على البشرة وسيبية لمدة من 10 – 15 دقيقة واغسليه.

فوايد الجنزبيل للصحة والبشرة والشعر 13

13- تطبيع تكوين الدم:

حسب الابحاث ان استهلاك الجنزبيل بانتظام ممكن انه يأدي لتطبيع مستوى الكوليسترول وسكر الدم ، وممكن انه يقلل من خطر حدوث مضاعفات محتملة ، بالاضافة ان الجنزبيل بيساعد على مقاومة تجلطات الدم وارتفاع ضغط الدم ، اغلي بعض الجنزبيل مع عود قرفة في الماية ، سيبيه يبرد ، واشربي المشروب ده من 2 – 3 مرات في اليوم.

فوايد الجنزبيل للصحة والبشرة والشعر 14

14- بيحفز نمو الشعر وبيمنع التساقط والقشرة:

الجنزبيل بيساعد على زيادة تدفق الدم في فروة الراس ، وبيمد الجذور بالمغذيات ، وبيحفز نمو الشعر لمنع تساقط الشعر.

– ماسك مقوي للشعر: امزجي الجنزبيل المبشور مع زيت الجوجوبا ودلكي بيه الشعر وفروة الراس ، وسيبيه على الشعر 30 دقيقة وبعدها اغسليه.

– تحفيز نمو الشعر: انقعي كمية من الجنزبيل المبشور والثوم في الماية ، وسيبيه شوية ، بعدها ضيفي للخليط ده زيت زيتون او زيت جوز الهند ودلكي بيه جذور الشعر.

– ماسك للقشرة: اخلطي جزئين من الجنزبيل المبشور مع 3 اجزاء من زيت الزيتون او زيت السمسم ، حطي الخليط على فروة راسك وسيبيه لمدة من 15 – 25 دقيقة واغسليه ، استخدمي الماسك ده مرتين في الاسبوع.

فوايد الجنزبيل للصحة والبشرة والشعر 15

مقالات متعلقه

ماسك زيت الزنجبيل لنمو الشعر, علاج القشرة, تكثيف الشعر

ماسك زيت الزنجبيل لنمو الشعر, علاج القشرة, تكثيف الشعر

استخدامات الجنزبيل الجمالية للبشرة والجسم والشعر

استخدامات الجنزبيل الجمالية للبشرة والجسم والشعر

من غير دايت ولا تمارين بنوع اكل واحد هتخسري وزنك

من غير دايت ولا تمارين بنوع اكل واحد هتخسري وزنك