ازاي تخلي شعرك بيلمع وصحي بسهولة..اعرفي معانا نصايح ووصفات طبيعية

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
2909

عشان تخلي شعرك بيلمع وشكله صحي دي مش مهمة صعبة ، سواء شعرك طويل او قصير ، مجعد او مفرود ، النهاردة هنساعدك ونخلي شعرك الباهت يستعيد لمعانه وحيويته ، من خلال مجموعة نصايح ووصفات للمعان الشعر.

نصايح ووصفات للمعان الشعر:

– سرحي شعرك: تمشيط الشعر على الاقل مرتين او تلات مرات في اليوم بيساعد على تحسين الدورة الدموية ، وبيساعد على وصول العناصر الغذائية لبصيلات الشعر ، وده هيخلي شعرك صحي وبيلمع.

– استخدمي العلاج بالزيت: العلاج بالزيت من الطرق الفعالة لعلاج الشعر الباهت والخشن ، لان الزيت بيساعد على الاحتفاظ بالرطوبة وبيخلي الشعر ناعم وبيلمع ، استخدمي زيت جوز الهند او زيت اللوز مرتين في الاسبوع ، دلكيه على فروة راسك بحركات دائرية ، وسيبيه من 30 – 45 دقيقة وبعدها اغسليه.

– استخدمي ماسك للشعر: تطبيق ماسك الشعر مرة واحدة في الاسبوع على الاقل ممكن يعمل المعجزات لشعرك ، لان الماسك هيحسن ملمس الشعر وهيساعد على تنعيم وترطيب وتغذية ولمعان الشعر ، وتقدري تستخدمي مكونات طبيعية متوفرة في مطبخك.

– تغيير الشامبو: هل بتستخدمي الشامبو المناسب لشعرك؟  تركيبات الشامبو المختلفة بتناسب انواع الشعر المختلفة وكل شعر ليه الاحتياجات بتاعته اللي محتاجة الشامبو المناسب ، مثلا لو بتستخدمي شامبو بيتحكم في زيوت الشعر على شعر خشن وجاف ده هيخليه مجعد وهيزود مشاكله ، عشان كده لو لقيتي شعرك باهت وجاف غيري الشامبو بتاعك ولاحظي لو شعرك بيستجيب ليه ولا لا.

– استخدمي الماية الدافية والباردة: استخدام الماية الدافية بس على الشعر ممكن يخليه جاف ، واستخدام المايه الباردة بس ممكن يخلي الشعر متيبس ، ولكن استخدام الماية الفاترة لغسل الشعر بالشامبو وشطف الشعر بالماية الباردة ده ممكن ينعم الشعر ويعزز لمعانه ، الماية الفاترة بتفتح مسام فروة الراس وبتزيل الاوساخ ، والماية الباردة (بدرجة حرارة الغرفة) بتقفل المسام وبتحافظ على رطوبة الشعر وبتمنع التجعد.

– اتجنبي التصفيف بالحرارة بشكل متكرر: استخدام السيشوار, مكوة الفرد, او مكوة التجعيد بشكل متكرر ، ممكن يخلي الشعر جاف جدا ويزيل اللمعان الطبيعي ، اتجنبي التصفيف بالحرارة بشكل متكرر ، ممكن تستخدمي كبديل التصفيف من غير حرارة زي استخدام بكر الشعر.

– احمي شعرك بالليل: النوم وشعرك سايب بالليل هيسبب الاحتكاك بالمخدة وده هيخلي الشعر باهت ، ممكن تعملي الشعر كحكة او ضفيرة او لبس سكارف ساتان اثناء النوم بالليل.

– خليكي حذره مع صبغات الشعر: صبغ الشعر اكيد بيعمل لوك جديد للشعر ، ولكن مع ذلك المكونات الضارة زي الامونيا ، ممكن تخلي الشعر جاف وخشن ، عشان كده بننصحك تستخدمي صبغة خالية من الامونيا ، واستخدمي شامبو وبلسم كويس للشعر المصبوغ عشان تحافظي على شعرك صحي وبيلمع.

– استخدمي ملمع الشعر: ملمع الشعر ممكن يديكي نتايج فورية ، لانه بيساعد على تعزيز لمعان الشعر, وآمن كمان على لون الشعر, بيحافظ على رطوبته, بيقفل مسام الشعر, بيخلي الشعر ناعم اكتر وبيلمع وخالي من التجعد.

– استخدمي سبراي الشعر للمسة نهائية بتلمع: خلصت من زمان ايام انواع سبراي الشعر اللي بتخلي الشعر ناشف وبيفقد لمعانه ، انواع السبراي الموجودة دلوقتي بتدي لمسة نهائية بتلمع للشعر وفي نفس الوقت بتحافظ على تصفيفة الشعر من غير ما تخلي ملمسة خشن او قاسي او باهت.

– استخدمي سيروم: سيروم الشعر مش بس بيعزز لمعانه ، ولكن كمان بيساعد على تنعيم الشعر ، ممكن تستخدمي زيت الارجان او اي سيروم مناسب ، ادهني منه كمية بسيطة على الشعر قبل الخروج.

– استخدمي Leave-in Conditioner: لو عايزة تنزلي البحر او حمام السباحة استخدمي نوع بلسم بيتساب على الشعر لمنع شعرك من امتصاص ماية حمام السباحة او البحر ويتسبب في جفافه وبهتانه.

– خدي اوميجا 3: احصلي على احماض الاوميجا 3 الدهنية من خلال الاسماك الدهنية, المكسرات, والبذور او عن طريق الكبسولات ، الاحماض الدهنية المتعددة الغير مشبعة دي مفيدة جدا لصحة الشعر وكمان بتجدد شعرك.

دي تعتبر طرق بسيطة تخلي بيها شعرك بيلمع ، وتقدري كمان تستخدمي ماسكات الشعر بشكل اسبوعي عشان تخلي شعرك بيلمع اكتر.

نصايح ووصفات للمعان الشعر 1
نصايح ووصفات للمعان الشعر 1

ماسكات للمعان الشعر:

1- ماسك بياض البيض للشعر:

الحاجات اللي هتحتاجيها:

من 1 – 2 بياض بيضة حسب طول شعرك.

طريقة الاستخدام:

اخفقي بياض البيض بخفة ، قسمي شعرك اجزاء وابدأي ادهني كل جزء ببياض البيض ، من الجذور للاطراف باستخدام فرشة ، بعد ما تخلصي شعرك كله لمية كحكة وغطيه بشاور كاب او كيس بلاستيك وسيبيه لمدة 20 دقيقة ، بعدها اغسليه بالماية وشامبو خفيف وبلسم.

نصايح ووصفات للمعان الشعر 2
نصايح ووصفات للمعان الشعر 2

2- ماسك زيت جوز الهند:

الحاجات اللي هتحتاجيها:

من 2 – 5 معالق كبيرة من زيت جوز الهند حسب طول شعرك.

طريقة الاستخدام:

قسمي شعرك اجزاء ، وخدي زيت جوز الهند على ايدك وافركيه بين كفك عشان تدفيه شويه , وحطيه على الشعر من الجذور للاطراف ، دلكي فروة الراس لمدة 2 – 5 دقايق ، وسيبيه على الشعر على الاقل 3 ساعات او طول الليل ، بعدها اغسليه بماية فاترة مع الشامبو ، وبعدين استخدمي بلسم واشطفيه بماية باردة.

نصايح ووصفات للمعان الشعر 3
نصايح ووصفات للمعان الشعر 3

3- ماسك حليب اللوز:

الحاجات اللي هتحتاجيها:

½ كوباية من حليب اللوز اللي ممكن تشتريه جاهز (او تقدري تعمليه في البيت بنفسك عن طريق تقشير اللوز بعد نقعه في ماية دافية ، واضربيه في الخلاط مع الماية وكده هيبقى عندك حليب اللوز جاهز).

طريقة الاستخدام:

قسمي الشعر لاجزاء ، حطي حليب اللوز من الجذور للاطراف باستخدام فرشة ، لمي الشعر كحكة وغطيه بشاور كاب وسيبيه لمدة 30 – 45 دقيقة ، بعدها اغسليه بشامبو خفيف وبلسم.

نصايح ووصفات للمعان الشعر 4
نصايح ووصفات للمعان الشعر 4

4- ماسك المايونيز:

الحاجات اللي هتحتاجيها:

من 2 – 5 معالق صغيرة مايونيز.

طريقة الاستخدام:

قسمي الشعر اجزاء ، وزعي المايونيز من الجذور للاطراف بالفرشة ، لمي الشعر كحكة وغطيه بشاور كاب ، وسيبيه لمدة 30 دقيقة ، بعدها اغسليه بالشامبو وماية فاترة ، بعدها استخدمي بلسم واشطفيه بماية باردة.

نصايح ووصفات للمعان الشعر 5

5- ماسك السمنة:

الحاجات اللي هتحتاجيها:

من 3 – 4 معالق صغيرة سمنة.

طريقة الاستخدام:

قسمي الشعر اجزاء ، وزعي السمنة على الشعر من الجذور للاطراف بالفرشة ، غطي الشعر بشاور كاب وسيبيه لمدة 20 دقيقة ، اغسلي الشعر بالشامبو وماية فاترة ، وبعدها استخدمي بلسم واشطفي الشعر بماية باردة.

تقدري تستخدمي اي ماسك من الماسكات دي مرة واحدة في الاسبوع ، وهتلاحظي فرق فوري على لمعان الشعر ، ولكن لو شعرك منخفض المسامية ممكن الموضوع يبقى صعب شوية ، ولكن النصايح دي هتفيدك.

نصايح ووصفات للمعان الشعر 6

نصايح اضافية للعناية بالشعر منخفض المسامية:

– استخدمي زيت جوز الهند وسيبيه طول الليل واغسليه الصبح.

– اعملي ماسك ترطيب عميق للشعر مرة واحدة في الشهر.

– استخدمي البخار عشان تساعدي الزيت يخترق فروة الراس.

– قبل النوم دايما ضفري شعرك واستخدمي سكارف ساتان لتغطية الشعر اثناء النوم.

نصايح ووصفات للمعان الشعر 7

مقالات متعلقه

خطوتين بس هيساعدوا على زيادة نمو شعرك بسرعة وتكثيفه

خطوتين بس هيساعدوا على زيادة نمو شعرك بسرعة وتكثيفه

مكونات طبيعية اساسية ومتعددة الاستخدامات للبشرة والشعر

مكونات طبيعية اساسية ومتعددة الاستخدامات للبشرة والشعر

طريقة عمل شامبو البيض الطبيعي المغذي للشعر في البيت

طريقة عمل شامبو البيض الطبيعي المغذي للشعر في البيت