ازاي تعملي لبشرتك درجة تان برونزي دهبي متوهجة في الصيف

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
1415

عشان تعملي لبشرتك لون تان برونزي دهبي مميز للصيف ، النهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم طرق لعمل تان للبشرة والوصول للون البرونزي المتوهج من غير ما تضري بشرتك ، وهنتعرف على طرق باستخدام منتجات ، بالاضافة لوصفات طبيعية لعمل التان.

طرق لعمل تان للبشرة:

تقشير البشرة:

اول خطوة قبل استخدام اي طريقة لعمل التان سواء بالمنتجات او بالطرق الطبيعية ، ضروري عمل تقشير للبشرة الاول للتخلص من كل الجلد الميت المتراكم على البشرة ، ولما تعملي التان اللون يكون متجانس على البشرة كلها.

اعملي التقشير باي منتج تقشير بتستخدميه ، او بالوصفات الطبيعية زي السكر وزيت الزيتون او زيت جوز الهند مع العسل, او الشوفان, او القهوة ، استخدمي اي مقشر تفضليه ، قشري بشرة الوجه والجسم وركزي على المناطق الخشنة زي الكوعين والركبتين.

طرق لعمل تان للبشرة 1
طرق لعمل تان للبشرة 1

استخدمي مستحضر عمل التان:

دلوقتي متوفر في السوق مستحضرات كتير لعمل التان من غير ما تتعرضي للشمس سواء سبراي او لوشن ، بتستخدميه على الجسم والوجه ، وتفرديه على البشرة بالتساوي وتديه وقت لحد ما البشرة تمتصه تماما زي ما بيكون مكتوب على عبوة المنتج نفسها ، وتقدي تكرري استخدام المنتج مرتين في الاسبوع ، لحد ما توصلي للون اللي انتي عايزاه بالتدريج ، وتوقفي استخدامه لما توصلي لدرجة اللون المناسبة لدرجة بشرتك الطبيعية ولون عينيكي وشعرك ، وانتبهي انك تستخدمي كمية كبيرة من المنتج مرة واحدة لان ممكن يديكي نتيجة عكسية واللون يطلع مش حلو معاكي.

طرق لعمل تان للبشرة 2
طرق لعمل تان للبشرة 2

استخدمي البرونزر:

طريقة تانية للحصول على لون برونزي دهبي من غير ما تتعرضي للشمس ، هي باستخدام البرونزر ، تقدري تستخدمي باليت برونزر على الوجه وعلى الاماكن المكشوفة في الجسم.

طرق لعمل تان للبشرة 3
طرق لعمل تان للبشرة 3

زيت التسمير Tan oil:

لو هتعملي تان تحت الشمس ، هتكوني محتاجة لاستخدام زيت للتسمير اللي بيساعد انه يديكي درجة اللون البرونزي الدهبي ، ولكن اتأكدي من استخدام زيت من ماركة كويسة ، ومتقعديش مدة طويلة تحت الشمس وخصوصا في وقت الضهر.

طرق لعمل تان للبشرة 4
طرق لعمل تان للبشرة 4

استخدمي واقي من الشمس:

مهم جدا انك تستخدمي مع مستحضر التان واقي من الشمس عشان يحمي بشرتك من اضرار الاشعة فوق البنفسجية ، ولما اختاري واقي يكون بيحتوي على درجة حماية عالية من الشمس، وتكون تركيبته خفيفة وبيتوزع بسهولة على البشرة وكل المناطق اللي بتتعرض للشمس.

طرق لعمل تان للبشرة 5

طرق طبيعية لعمل التان:

1- اكل الاطعمة اللي لونها برتقاني:

الاطعمة اللي لونها برتقاني غنية بالبيتاكاروتين ، اللي بتساعد على تعزيز درجة اللون البرونزي بشكل طبيعي ، ومن الاطعمة اللي تكتري من اكلها عشان توصلي للون المطلوب هي الجزر, الفلفل الاحمر, البابايا, المشمش, البطيخ الاصفر, البطاطا, الطماطم, المانجا.

طرق لعمل تان للبشرة 6

2- وصفة زيت الجزر:

ضيفي نقطة واحدة من زيت الجزر للكريم المرطب اللي بتستعمليه بشكل يومي ، هيديكي لون برونزي مع الاستخدام.

3- وصفة الشاي:

 ضيفي 2 معلقة كبيرة من الشاي ل ¼ لتر ماية مغلية ، سيبي الخليط لمدة يومين ، وبعدها صفيه وبقطعة قطن ادهني منه على البشرة ، منقوع الشاي بيساعد على اكساب البشرة لون برونزي جميل ، الكمية دي تقدري تحفظيها لمدة 7 ايام بس ، عشان كده بننصحك تعملي كمية صغيرة تكفي اسبوع واحد ولما تخلص اعملي تاني ، كرري استخدامه على البشرة بشكل يومي لحد ما توصلي للدرجة المناسبة من اللون البرونزي.

4- وصفة الكاكاو:

اخلطي الكاكاو البودر مع الكريم المرطب او لوشن الجسم ، هيبقى عندك برونزر طبيعي فعال جدا ، استخدميه على بشرة الوجه والجسم كله ، وتقدري تقللي او تزودي كمية الكاكاو وتظبطي اللون حسب درجة التان اللي انتي عايزاها.

5- وصفة المشمش والقهوة:

انقعي حبتين مشمش مهروسين في فنجان قهوة لمدة ساعتين ، بعدها صفي الخليط وبقطعة قطن ادهني منه على بشرتك وسيبيه لحد ما ينشف تماما وبعدين اغسليه ، هيديكي لون برونزي رائع للبشرة ، وتقدري تكرري اسخدامه لحد ما توصلي لدرجة اللون المطلوبة.

6- الخلطة البرازيلية:

اخلطي معلقة من بودرة الزعفران مع 4 معالق من زيت الزيتون والسفن اب ، قلبيهم مع بعض كويس ، وادهني جسمك بالخليط واقعدي في الشمس لمدة من 5 – 10 دقايق ، كرري الطريقة دي لمدة اسبوع لحد ما توصلي لدرجة اللون البرونزي اللي انتي عايزاها.

طرق لعمل تان للبشرة 7

تعملي ايه لو اتعرضي لحروق الشمس؟

لو قعدتي وقت طويل تحت الشمس وحسيتي ان بشرتك اتحرقت من الشمس ، ادهني الاماكن المصابة فورا بالزبادي لانه بيساعد على تهدئة حروق الشمس وبيمنع البقع والاحمرار ، وممكن كمان تستخدمي جل الصبار لانه بيحتوي على خصائص مهدئة ، وبيخفف التهاب البشرة بطريقة فعالة وسريعة.

علاج حروق الشمس

مقالات متعلقه

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

علاج الايورفيدا للبشرة في البيت في 3 خطوات سهلة

علاج الايورفيدا للبشرة في البيت في 3 خطوات سهلة

ايه هو البادي بوليش Body Polish وازاي تستخدميه لتقشير وتنعيم الجسم

ايه هو البادي بوليش Body Polish وازاي تستخدميه لتقشير وتنعيم الجسم