افضل 5 عصاير هتساعدك على تخسيس الوزن

ريهام محمود
ريهام محمود
1237

في الصيف كلنا بنحب شرب العصاير عشان نحافظ على رطوبة جسمنا من حرارة الجو ، لكن العصاير الجاهزة زي ما كلنا عارفين انها بتبقى مليانة بالسكريات المضافة ، عشان كده اضمن حاجة انك تعمليها بنفسك في البيت عشان تضمني انها خالية من السكر ، وفي نفس الوقت تقدري تعملي اي نوع فاكهة انتي عايزاه ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم افضل 5 عصاير لتخسيس الوزن وفي نفس الوقت هتمد جسمك بكمية كبيرة من الفيتامينات والمعادن الاساسية.

عصاير لتخسيس الوزن:

1- عصير البطيخ:

اكيد مافيش حاجة منعشة في الصيف اكتر من كوباية عصير بطيخ متلجة ، البطيخ هيديكي كتير من الفوايد الصحية المختلفة ، من اول التعافي بشكل افضل من التدريبات المكثفة لحد التقليل من مخاطر الاصابة ببعض انواع السرطان ، بالاضافة لده البطيخ يعتبر مرطب قوي جدا ، لانه بيتكون من 92% من الماية.

وفي بعض الاحيان لما مش بنشرب ماية كفاية بنميل اننا نشرب حاجة سكرية ، في الحالة دي اختيار كوباية من عصير البطيخ هيكون مثالي جدا ، لانه مش بس هيرضي رغبتك للسكر بطريقة صحية ، ولكن هو من المشروبات اللي هترطب جسمك جدا ، وتحسسك بالشبع ، والدراسات اثبتت ان شرب كوبايتين من عصير البطيخ يوميا لمدة شهر ، ادت لانخفاض كبير في وزن الجسم ودهون البطن ، وتقليل الجوع والرغبة الشديدة في الاكل.

عصاير لتخسيس الوزن 1
عصاير لتخسيس الوزن 1

2- عصير الرمان:

الرمان بيحتوي على نسبة كبيرة من البوليفينول (مضادات الاكسدة) وكمان فيتامين C ، ثمرة رمان واحدة بتحتوي تقريبا على 28 ملليجرام من فيتامين C وبتلبي 31% من الحصة اليومية الموصي بيها للرجال البالغين ، وحوالي 37% من النساء ، والمشروب ده مش بس بيدعم جهاز المناعة في الجسم ، ولكن كمان هيساعدك على تخسيس الوزن الزايد.

والدراسات اثبتت ان عصير الرمان بيقلل من زيادة الوزن ، وانه حتى كمان بيساعد على تنظيم مستويات السكر في الدم ومنع الطفرات والانهيارات اللي ممكن تأدي للشعور بالجوع.

عصاير لتخسيس الوزن 2
عصاير لتخسيس الوزن 2

3- عصير الكالي والتفاح:

الكالي هو نوع خضار ورقي ويعتبر من انواع الكرنب ولما بيتخلط مع عصير التفاح بيعملوا مزيج فعال جدا لانقاص الوزن لان الاتنين فيهم الياف مشبعة ، والدراسات اثبتت ان التفاح بشكل خاص بيساعد على تعزيز فقدان الوزن عند الاطفال والبالغين.

عصاير لتخسيس الوزن 3
عصاير لتخسيس الوزن 3

4- عصير الكرفس:

عصير الكرفس هو عصير منخفض السعرات الحرارية جدا وممكن يساعد في عملية فقدان الوزن ، حوالي 450 جرام من الكرفس بتحتوي على 33 سعرة حرارية بس ، وبتمد الجسم ب 3 جرام من الالياف ، وبالتالي ده هيساعدك تحسي بالشبع.

عصاير لتخسيس الوزن 4

5- عصير البرقوق:

لو بتدوري على طريقة تتخلصي بيها من الامساك والانتفاخ ، عصير البرقوق هيكون الاختيار المثالي ليكي ، وفي حين ان المشروب ده لوحده مش هيساعدك بالضرورة على خسارة الدهون ، الا انه هينظم الجهاز الهضمي وهيحسسك بالشبع ، والدراسات اثبتت ان البرقوق ساعد الاشخاص اللي بيعانوا من زيادة الوزن والسمنة على انقاص الوزن عن طريق زيادة الاحساس بالشبع.

عصاير لتخسيس الوزن 5

مقالات متعلقه

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة