5 اسباب ليه الاشخاص ممكن يستمروا في علاقة مؤذية

بقلمريهام محمود فيعلاقات visibility244

كل علاقة ممكن يمر عليها فترات خلاف وطبيعي ان العلاقة يكون فيها ارتفاعات وانخفاضات ، ولكن الحكمة انك تعرفي امتى الوقت اللي تتخلي فيه عن العلاقة دي ، لكن للاسف في اوقات كتير الكلام عن انهاء العلاقة بيكون اسهل بكتير من الفعل ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على اسباب الاستمرار في علاقة مؤذية وسامة وغير صحية.

اسباب الاستمرار في علاقة مؤذية:

1- الخوف من الوحدة:

حسب الدراسات ، الخوف من الوحدة واحد من الاسباب اللي بيخلي اشخاص كتير يستمروا في علاقة مدمرة او مؤذية ، لسبب بسيط جدا هو انهم بيفكروا انه من “الافضل” يستمروا مع شريك غير كامل بدل ما يكونوا لوحدهم ، بالاضافة ان المجتمع احيانا بيكون ليه دور كبير انه يخلي الناس تفكر ان استمرارهم لوحدهم ده امر سلبي ، ولكن الحقيقة ان مافيش مشكلة في ده على الاطلاق ، الاستمرار في الوحدة افضل بكتير من الاستمرار في علاقة مؤذية.

اسباب الاستمرار في علاقة مؤذية
اسباب الاستمرار في علاقة مؤذية

2- تدني احترام الذات:

الدراسات بتشير كمان ان الاشخاص اللي بيعانوا من تدني احترام الذات عندهم ميل للاستمرار في علاقات غير صحية ، بعد التعرض لسوء المعاملة والسلوك السام لفترة طويلة ، ممكن الاشخاص يقعوا بسهولة في فخ انهم هما الغلطانين او السبب في السلوكيات السامة لشريكهم ، وتدني احترام الذات ممكن يأدي كمان انه يخليكي تسألي نفسك عن قيمتك او ايه اللي انتي بتقدميه للعلاقة.

اسباب الاستمرار في علاقة مؤذية

3- الاحساس بالمسؤولية الشخصية اتجاه الشريك وافعاله:

بعد الجدال والمواجهة ، ممكن الطرف المعتدي يغير الوضع “يقلب الترابيزة” ويخلي الشريك يحس بالذنب او انه مخطيء بطريقة ما ، على الرغم من انه مش غلطان.

وغالبا السلوك ده بيتطور بالتدريج ، وده بيخلي من الصعب على الشخص يدرك ان ده بيحصل ، ولكن الشعور بالقلق والارتباك وعدم القدرة على الثقة بنفسك وافعالك كلها علامات تقولك ان شريكك بيعمل كده معاكي وماشي معاكي بنظام “قلب الترابيزة” وانه يحسسك بالذنب باستمرار.

اسباب الاستمرار في علاقة مؤذية

4- الاعتقاد ان الامور ممكن تتغير:

كتير من الاشخاص اللي في علاقة سامة او مؤذية بيفضلوا مستمرين في كتيري من الاوقات لانهم بيحبوا شريكهم ، وبيكونوا معتقدين ان الامور هتتحسن في يوم من الايام او ان العلاقة ممكن انقاذها ، او يفكروا ان السلوك غير الصحي للشريك هو نتيجة لظروف صعبة ، او انهم يقدروا بطريقة ما تغيير العلاقة من خلال انهم شركاء افضل ، ولكن في الواقغ ، انه غالبا السلوك بيزداد سوء بمرور الوقت ، والشخص بيتضرر اكتر واكتر من العلاقة.

5- الخوف من الرفض:

سبب تاني للاستمرار في علاقة مؤذية هو الرفض ، الاشخاص ممكن يستمروا في علاقة غير صحية لانهم خايفين من الرفض في المستقبل ، عشان كده بيفضلوا متمسكين بشريكهم الحالي ، الاشخاص اللي بيخافوا من الرفض ممكن يواجهوا صعوبة في التعبير عن نفسهم والتعبير عن افكارهم والدفاع عن نفسهم.

8 حاجات المتجوزين بيعملوها عشان علاقتهم تدوم

8 حاجات المتجوزين بيعملوها عشان علاقتهم تدوم
8 حاجات المتجوزين بيعملوها عشان علاقتهم تدوم