9 صيحات مكياج موضة تجربيهم الصيف ده

ريهام محمود
ريهام محمود
في
مكياج
1891

لو لسه بتدوري على موضة المكياج في الموسم ده ، او محتارة ايه المكياج اللي تعتمديه في الصيف ، النهاردة هنساعدك في المهمة دي وهنقولك 9 صيحات مكياج موضة للصيف تجربيهم الموسم ده.

صيحات مكياج موضة للصيف:

1- Sun-Kissed Glow:

البشرة ال Glowy او اللامعة دايما من الحاجات المناسبة للصيف ، وتقدري تعملي اللوك ده بسهولة جدا باستخدام الكونتور ستيك كبرونزر وايشادو ، وضيفي توهج بالهايلايتر كلمسة نهائية.

صيحات مكياج موضة للصيف 1
صيحات مكياج موضة للصيف 1

2- جرافيك ايلاينر:

الكات اي او عين القطة من اشهر رسمات الايلاينر اللي مش بتبطل ابدا ، ولكن الصيف ده في صيحة جديدة وهي رسم خط ايلاينر فوق تجعد العين ، وبعدين توصليه بالجناح في الزاوية الخارجية للعين ، من غير ما تملي الجفن بالايلاينر.

صيحات مكياج موضة للصيف 2 3

3- مكياج ال No-Makeup:

في الصيف حاولي تبسيط اللوك بتاعك على قد ما تقدري ، واحسن لوك ممكن تعتمدي عليه هو مكياج ال No-Makeup ، استخدمي البرونزر والالوان النيود في المكياج ، وكونتور ناعم على الخدود لابرازها ونحتها.

4- ايشادو مات بألوان جرييئة:

الالوان الجريئة من انسب الالوان لموسم الصيف ، والسنة دي الايشادو المات بالالوان الجريئة المبهجة من الصيحات الموضة في مكياج الصيف.

5- تسريح الحواجب لفوق:

الحواجب الطبيعية السميكة اللي متسرحة لفوق او اللي بتتسمى كمان بالحواجب التركي ، من الصيحات الموضة لموسم الصيف ده ، بكل بساطة املي حواجبك بقلم الحواجب ، وبعدين سرحيهم لفوق بجل الحواجب عشان تثبتيهم.

6- ايشادو ارجواني:

مكياج العيون الجريء شائع جدا الموسم ده ، ومن الالوان الجريئة اللي ممكن تعتمدي عليها هو اللون الارجواني ، من اول درجة اللون اللافندر لحد البنفسجي ، وبننصحك تعتمدي على ايشادو ارجواني سموكي لامع للوك جريء ومختلف.

7- روج ثابت:

احمر الشفايف اللي مش بيلمع تماما ، ولا مات اوي ، هو من الحاجات العملية والتريندي للصيف ده ، لانه هيثبت معاكي ومش هيلطخ حوالين الشفايف خصوصا مع لبس الماسك ، وكمان لانه غالبا النوع ده من الروج بيكون مصنوع من مكونات مرطبة بتحافظ على نعومة الشفايف.

8- عيون دهبي:

اللون الدهبي من اكتر الالوان المناسبة لموسم الصيف ، كل اللي هتعمليه ارسمي عينيكي بالايشادو الدهبي ، مع لمسة خفيفة من اللون العنابي على خط الرموش اللي تحت.

9- الايشادو الازرق:

الايشادو الازرق الفاتح من صيحات المكياج الموضة للموسم ده ، واللي بيمشي على اي ستايل مكياج عيون ، سواء كان ازرق باستيل او الازرق الغامق ، وكملي اللوك بروج احمر مات لاطلالة جريئة اكتر.

مقالات متعلقه

ازاي تعملي مكياج جلد الدولفين “Dolphin Skin Makeup”

ازاي تعملي مكياج جلد الدولفين “Dolphin Skin Makeup”

10 افكار مكياج موضة لصيف 2021

10 افكار مكياج موضة لصيف 2021

اشهر واحدث تكنيك لوضع البلاشر على التيك توك..اعرفي معانا هو ايه وازاي تعمليه

اشهر واحدث تكنيك لوضع البلاشر على التيك توك..اعرفي معانا هو ايه وازاي تعمليه