7 علامات تقولك انك بتغسلي شعرك كتير

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
14771

في كتير مننا مش بيقدروا يمر عليهم يوم من غير ما يغسلوا شعرهم ، والمحظوظين اللي شعرهم مش بيزيت بسرعة ممكن يغسلوه مرة واحدة بس في الاسبوع ، وعلى الرغم من انه هيبان ان غسل الشعر يوم ويوم بيحافظ على نضافته وصحته ، الا انه في الواقع هو العكس ، ان الغسيل الكتير ممكن يضر الشعر ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنقولك 7 علامات تقولك انك بتغسلي شعرك كتير ، عشان لو لاحظتي اي علامة منهم على شعرك تقللي من عدد مرات غسله.

علامات تقولك انك بتغسلي شعرك كتير:

1- لو لاحظتي تساقط الشعر اكتر من المعتاد:

في حين انه من الطبيعي جدا فقدان بعض خصلات الشعر اثناء الاستحمام ، الا ان غسله كتير واستخدام شامبو كتير عليه ممكن انه يأثر على نموه ويأدي في النهاية للتساقط ، لان غسل الشعر بالشامبو بشكل متكرر بيزيل الزيوت الطبيعية اللي بتنتجها فروة الراس ، وده بيأثر على الميكروبيوم لما تكون فروة راسك مش متوازنة ده بيمنع نمو الشعر الجديد ، وبيخلي الخصلات ضعيفة اكتر ، وممكن انه يأدي في النهاية لتساقط الشعر ، وعشان تحافظي على توازن الميكروبيوم في فروة راسك ، بننصحك باستخدام شامبو معتدل وخالي من الكبريتات وغسل الشعر عدد مرات اقل.

علامات تقولك انك بتغسلي شعرك كتير 1
علامات تقولك انك بتغسلي شعرك كتير 1

2- بتشوفي اطراف مقصفة كتير:

قص اطراف الشعر بانتظام ممكن انه يحافظ على شعرك ويمنع تقصف الاطراف ، ولكن غسل الشعر يوميا ممكن انه يدمر الاثار الايجابية لقص الشعر ، الشعر المبلول بيكون ضعيف ومعرض اكتر للتكسر ، عشان كده كل ما زاد عدد مرات غسل الشعر ، زادت فرصة تقصف الاطراف ، الغسيل المفرط وتجفيف الشعر بقوة بالفوطة بيستنزف الرطوبة من شعرك وده هيأدي لاطراف جافة وخشنة.

علامات تقولك انك بتغسلي شعرك كتير 2
علامات تقولك انك بتغسلي شعرك كتير 2

3- شعرك دهني اكتر من المعتاد:

على الرغم من المفروض الشامبو يخلي الشعر نضيف ، الا انه ممكن يخليه دهني اكتر ، لما تغسلي شعرك كتير ، لان ده بيأدي لزيادة افراز فروة راسك للزيت لاعادة الترطيب ، وتقليل عدد مرات غسل الشعر هو في الواقع مفتاح الحفاظ على نضافة الشعر لفترة اطول ، وممكن تدربي الغدد الدهنية على انتاج كمية اقل من الزيت عن طريق الانتظار بالتدريج لفترة اطول بين غسلات الشعر.

علامات تقولك انك بتغسلي شعرك كتير 3
علامات تقولك انك بتغسلي شعرك كتير 3

4- شعرك هيبقى لمعانه اقل:

لو لاحظتي ان شعرك شكله عطشان جدا وفاقد لمعانه ، فاحتمال انه يكون محتاج استراحة من الغسيل ، لان النقص المستمر في الرطوبة ممكن يأثر على ملمس شعرك ، وهيخليه باهت ومافيهوش حياة ، وبالاضافة لازالة الزيوت من الشعر ، الشامبو ممكن انه يأدي لتراكم البقايا ، وده هيخلي شعرك اقل لمعان.

علامات تقولك انك بتغسلي شعرك كتير 4
علامات تقولك انك بتغسلي شعرك كتير 4

5- لون شعرك بيروح بسرعة:

لو شعرك مصبوغ ، فالمدة اللي اللون بيفضل فيها على شعرك بتشير غالبا اذا كنتي بتغسليه كتير ولا لا ، غسل الشعر المصبوغ بالشامبو بشكل متكرر ممكن يخلي اللون يبهت ويروح بسرعة ، بننصحك انك تغسلي شعرك كل 2 – 3 ايام واستخدام المنتجات المعمولة مخصوص للشعر المصبوغ.

علامات تقولك انك بتغسلي شعرك كتير 5

6- شعرك هايش ومجعد:

لو شعرك مجعد وهايش ، دي كمان ممكن تكون علامة انك بتغسلي شعرك بالشامبو كتير ، الشعر عادة بيتلف بسبب التلوين او الحرارة ، والغسيل المفرط هيخليه ضعيف اكتر ، وعشان تقللي من الهيشان والتجعد قللي من عدد مرات غسل الشعر ل2 – 3 مرات في الاسبوع ، واستخدمي سبراي لاعادة ترطيب الشعر.

علامات تقولك انك بتغسلي شعرك كتير 6

7- شعرك بيتشابك بسهولة:

الغسيل اليومي بيخلي قشرة شعرك مفتوحة ، وده بيخليه هش وجاف اكتر ، وده هينتج عنه عقد وتشابك في شعرك ، ومش هيتسرح معاكي بسهولة ، وده هيأدي لاتلاف شعرك بشكل اكبر.

علامات تقولك انك بتغسلي شعرك كتير 7

قوليلنا كام مرة بتغسلي شعرك؟

9 افكار ذكية تخليكي تغسلي شعرك عدد مرات اقل وتحافظي على نضافته في نفس الوقت

افكار لغسل الشعر عدد مرات اقل
افكار لغسل الشعر عدد مرات اقل

مقالات متعلقه

طريقة العناية بالشعر في الشتا وفترة الرياح الموسمية

طريقة العناية بالشعر في الشتا وفترة الرياح الموسمية

6 خرافات عن العناية بالشعر بنفتكر انها صح ومفيدة

6 خرافات عن العناية بالشعر بنفتكر انها صح ومفيدة

ازاي تعملي جدول اسبوعي للعناية بالشعر حسب نوع شعرك

ازاي تعملي جدول اسبوعي للعناية بالشعر حسب نوع شعرك