ازاي توقفي التفكير اللي بيخليكي صاحية طول الليل

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
1644

كتير مننا اول ما بيحط راسه على المخدة بيبدأ التفكير يشتغل ، حتى الاشخاص اللي مش بيعانوا من اي مشاكل في النوم ممكن يمروا احيانا بحالات قلق او اجهاد ، ولكن في طرق تقدري ترجعي بيها نومك الهادي ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف على نصايح لتقليل التفكير والنوم بشكل اسرع ، وتقدري تختاري منها اللي يناسبك بشكل افضل.

نصايح لتقليل التفكير:

1- ركزي على اللحظة اللي انتي فيها:

غالبا الافكار اللي بتمنعنا عن النوم بتكون مرتبطة بالماضي او المستقبل ، دايما بيبقى قلقانين من اللي ممكن يحصل ، او نندم على حاجة حصلت في الماضي ، لو ده بيحصلك ، احنا بننصحك تركزي على اللحظة اللي انتي فيها ، لانك مش هتقدري تغيري الماضي ، ولا تتنبأي بالمستقبل ، لكن اللحظة الحالية هي اللي نقدر نتحكم فيها ، والتغيير ده في التركيز هيدي مخك حالة الاسترخاء اللي محتاجها.

نصايح لتقليل التفكير 1
نصايح لتقليل التفكير 1

2- اتخلصي من اجهزتك الالكترونية:

استخدام الموبايل والتابلت واللاب توب قبل النوم ممكن انه يأدي لرفع مستوى القلق والتوتر ، خصوصا لو كنتي متابعة اخبار او حاجات مزعجة تخليكي تحسي بالقلق وتشغل تفكيرك ، بالاضافة ان الضوء اللي بيخرج من الاجهزة الالكترونية بتأثر بشكل سيء على انتاج الميلاتونين في جسمك ، وده هيخلي النوم اكتر صعوبة.

نصايح لتقليل التفكير 2
نصايح لتقليل التفكير 2

3- شتتي نفسك:

بعد ما اتخلصتي من الاجهزة الالكترونية ، فكري في بدائل صحية ، ممكن تجربي قبل النوم تمارسي هواية مهدئة او اي نشاط يناسبك يساعدك على الاسترخاء بشكل افضل ، زي القراءة, استخدام كتاب تلوين, او سماع موسيقى هادية, او المشي, او الطبخ وغيرها من الانشطة ، لو مش قادرة تنامي بسبب التفكير ممارسة نشاط مريح هيساعدك على تحويل التركيز من التفكير في اي حاجة بتقلقك.

4- حددي وقت معين للقلق:

بالظبط زي ما بتحددي ميعاد تروحي تعملي فيه شوبينج, او تقابلي اصحابك, او تعملي شغل البيت ، ممكن تحاولي تحددي من 15 – 30 دقيقة يوميا للتخلص من همومك ، خصصي الوقت ده للافكار اللي بتزعجك ، هيبقى في احتمال كبير جدا انها مترجعش تاني لدماغك بالليل وقت النوم ، وخلال الوقت ده اللي خصصتيه للافكار اللي بتقلقك ، اكتبي الافكار دي على ورقة وفكري في بعض الحلول العملية اللي ممكن تعمليها لمعالجة المشكلة اللي بتقلقك ، حاولي انك تخلي التكنيك ده جزء من روتينك عشان تحققي افضل النتايج.

نصايح لتقليل التفكير 4
نصايح لتقليل التفكير 4

5- استنشقي زيت اللافندر:

زيت اللافندر عادة بيستخدم في طرق العلاج بالروائح لتخفيف التوتر والاسترخاء والنوم بشكل افضل ، ممكن ترشي كام نقطة من زيت اللافندر على فوطة او قطعة قماش ، او اضافة بعض الزيت لحمامك ، ولكن خلي بالك ان الزيوت العطرية ممكن تسبب حساسية لبعض الناس ، فلازم تكوني حذرة قبل استخدامها واتأكدي ان معندكيش اي حساسية منها.

نصايح لتقليل التفكير 5

6- جربي طريقة استرخاء العضلات:

ممكن تستخدمي تكنيك الاسترخاء على سريرك ، شدي عضلاتك وارخيها ، من اول القدمين للراس ابداي شدي وارخي كل عضلة ، التمرين ده هيساعدك على ارخاء العضلات المتوترة واجبارك على التركيز على اجزاء جسمك ، وده هيلهيكي على التفكير في اي افكار مقلقة.

نصايح لتقليل التفكير 6

7- ماتجبريش نفسك على النوم:

بدل من المحاولة والفشل في النوم ، قومي من السرير واعملي اي حاجة ، اشربي شاي اعشاب مهديء, او اقري كتاب, او اكتبي في دفتر يومياتك ، وبعدها ارجعي السرير تاني لما تبدأي تحسي بالنعاس ، لان البقاء في السرير واجبار نفسك على النوم ممكن يخلي عقلك يربط بين السرير والارق والقلق ، وده هيحول اوضة نومك لمكان صعب النوم فيه.

نصايح لتقليل التفكير 7

8- شغلي التليفزيون:

احنا عارفين اننا نصحناكي بالتخلص من كل الاجهزة قبل النوم ، ولكن لو مافيش اي حاجة ساعدتك انك تتخلصي من القلق فحل اخير ممكن تلجأي له ، انك تتفرجي على اي برنامج او اي حاجة مفضلة ليكي كمصدر الهاء عقلك محتاجه بشده في الوقت ده ، والضوء اللي بيخرج من التليفزيون بيكون تأثيره اقل من الضوء اللي بيخرج من الموبايل ، وبالتالي هو اقل ضرر على نضافة نومك ، والحقيقة ان في كتير مننا ممكن ينام بسهولة بمجرد ما يسمع التليفزيون وعينينا مغمضة.

نصايح لتقليل التفكير 8

9- جربي تمرين التنفس:

غالبا الافكار الكتير بترتبط بالتوتر ، والاجهاد بيخلي القلب ينبض بشكل اسرع وبيزود من معدل التنفس ، التنفس العميق والبطيء ممكن انه يساعدك على تهدئة افكارك ويدخلك في حالة استرخاء.

نصايح لتقليل التفكير 9

نتمنى ان النصايح والحيل دي تساعدك على النوم بشكل اسرع المرة الجايه لو لقيتي نفسك دخلتي في دوامة تفكير ، ولكن لو مافيش اي حاجة من اللي قولناها ساعدتك ، او حسيتي ان التفكير الزيادة مرتبط ببعض الحالات الطبية او النفسية ، مهم جدا انك تستشيري دكتور عشان يديكي العلاج المناسب.

تكنيك مذهل وفعال للتخلص من الارق هيخليكي تنامي في دقيقة واحدة بس !

طريقة للتخلص من الارق
طريقة للتخلص من الارق

مقالات متعلقه

7 حيل هتساعدك تنامي بسرعة

7 حيل هتساعدك تنامي بسرعة

افضل وصفات شاي هتساعدك على النوم

افضل وصفات شاي هتساعدك على النوم

7 حاجات ممكن تأثر على دورة نومك

7 حاجات ممكن تأثر على دورة نومك