10 عادات يومية ممكن تخلي مزيل العرق اقل فعالية

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
31340

كلنا بنعتمد على مزيل العرق لمنع التعرق والريحة السيئة ، ولكن عدم معرفة استخدامه بشكل صح ممكن تخليه ميديش النتيجة المطلوبة منه ، هل حصل قبل كده انك برغم الاستحمام ووضع مزيل العرق بتلاقي ان برضه في ريحة كريهة؟ النهاردة هنقولك السبب في ده ، وهنعرف مع بعض طريقة استخدام مزيل العرق بشكل صح عشان يبقى فعال.

طريقة استخدام مزيل العرق بشكل صح:

1- بتستخدميه وبتفكري انه مضاد للعرق:

اول حاجة لازم تعرفيها وتحطيها في اعتبارك هو ان مزيل العرق ومضاد التعرق هما منتجين مختلفين تماما عن بعض ، المنتج الاول وظيفته انه بيسيطر على ريحة العرق الى حد ما ، لان معظم مزيلات العرق عادة بتحتوي على الكحول ولما بتحطيها ، بتخلي الجلد حامضي ، ونتيجة لده الجلد بيبقى بيئة اقل جاذبية للبكتيريا المسؤولة عن الروايح الكريهة.

اما مضادات التعرق وظيفتها مش اخفاء الروايح الكريهة ولكن هي بتمنع التعرق خالص ، لانها بتحتوي على مكونات نشطة زي املاح الالومنيوم ، اللي بتسد مسام العرق مؤقتا ، وبالتالي بتقلل كمية العرق.

استخدام مزيل العرق بشكل صح 1
استخدام مزيل العرق بشكل صح 1

2- بتستخدمي منتج مش بيلبي احتياجاتك:

اختيارك للمنتج لازم يعتمد على احتياجاتك اليومية ، لو انتي مش بتعملي نشاط بدني خلال اليوم ، هتحتاجي اختيار مزيل عرق يستمر عادة حوالي 8 ساعات ، ولكن لو يومك صعب اكتر وفي نشاط بدني كتير ، هيكون من الافضل استخدام مضاد التعرق ، لان تأثيره بيستمر من 24 ل 72 ساعة ، وهو معمول مخصوص للاشخاص المعرضين للتعرق الشديد ، او اللي بيتعرضوا لدرجات حرارة عالية ، او الاشخاص اللي بيمارسوا انشطة رياضية.

ولو عندك لاي سبب ، حساسية في الابط وبتعاني من تهيج تحت الابط باستمرار ، الافضل تستخدميه على فترات مش على طول.

وحطي في اعتبارك كمان ان في منتجات مختلفة اتنين في واحد ، بتبقى مضادة للتعرق ومزيلة للعرق في نفس الوقت ، هتمنع التعرق وهتساعد على اخفاء الريحة السيئة.

استخدام مزيل العرق بشكل صح 2
استخدام مزيل العرق بشكل صح 2

3- بتحطي كمية كبيرة من مزيل العرق:

اعتمادا على نوع المنتج اللي بتستخدميه ، النصائح ممكن تختلف من حيث الكمية اللي المفروض تحطيها ،  لو بتستخدمي مزيلات العرق رشيها على بعد 15 سم من الابط ، وتحديد الكمية تقدري تحدديها حسب اللي الشركة المصنعة كاتباه على المنتج ، والخبراء بينصحوا بعد رش كمية كبيرة من مزيل العرق ، لان ببساطة ده مش ضروري ، وكقاعدة عامة المفروض رش كل ابط لمدة ثانيتين هتكون كافية.

ولو مزيل العرق بتاعك بالبلية الدوارة ، دوريه على الابط كذا مره ورا بعض للحصول على تغطية متساوية ، ولو بتفضلي استخدام المنتج اللي فيه ستيك او عصاية ، طبقيه من مرتين لتلات مرات.

استخدام مزيل العرق بشكل صح 3
استخدام مزيل العرق بشكل صح 3

4- مش بتحطي في اعتبارك حساسية بشرتك:

لو بتعاني من طفح جلدي مستمر تحت الابط ، ده ممكن يكون حساسية بسبب مزيل العرق اللي بتستخدميه ، في الحالة دي الافضل ليكي انك تدوري على بديل ، جربي اختيار منتج معمول مخصوص للبشرة الحساسة ويكون خالي من املاح الالومنيوم او العطور او الاصباغ ، لان العناصر دي من المكونات اللي ممكن تأدي للحساسية والتهيج.

من ناحية تانية حطي في اعتبارك كمان ، ان المواد الحافظة الموجودة في مزيلات العرق ممكن انها تسبب طفح جلدي وتهيج ، على سبيل المثال ، يعتبر البارابين نوع من المواد الحافظة اللي موجودة في كتير من منتجات العناية الشخصية ، زي الشامبو ، ولكن حاليا معظم الشركات المنتجة لمزيلات العرق اتوقفت عن استخدام العنصر ده بالذات في منتجاتها ، ولكن في بعض مزيلات العرق اللي لسه بتحتوي عليه.

استخدام مزيل العرق بشكل صح 4
استخدام مزيل العرق بشكل صح 4

5- بتحطيه مباشرة بعد الحلاقة او ازالة الشعر:

بعد حلق الابط وازالة الشعر منه ، الافضل تستني شوية قبل وضع اي منتجات على المكان ، بما فيها مزيل العرق ، لان تطبيق المنتجات دي على الجلد على طول بعد ازالة الشعر ممكن تأدي لتهيج الجلد ، عشان كده لازم تسيبي بشرتك ترتاح فترة من الوقت لتقليل فرص التهيج من استخدام اي منتج.

استخدام مزيل العرق بشكل صح 5
استخدام مزيل العرق بشكل صح 5

6- بتحطي نفس المنتج في كل الاوقات:

وقت الرياضة مختلف عن وقت الشغل ، اثناء ممارسة التمارين الرياضية او النشاط البدني المكثف ، بيكون رد الفعل الطبيعي لجسمك هو انتاج عرق كتير ، وده السبب اللي بيخلي مزيل العرق اللي بتستخدميه عادة في الاوقات العادية مش كفاية عشان يمنع ريحة العرق ، وافضل حاجة تعمليها انك تستخدمي مزيل عرق مخصوص مصنوع للاستخدام في وقت الانشطة الرياضية ، وهتلاقي في السوق منتجات مخصوص ، وممكن حتى تلاقي منتجات طبيعية مصنوعة مخصوص للغرض ده.

استخدام مزيل العرق بشكل صح 6

7- بتلبسي الاقمشة الصناعية في الايام الحر:

لبس الملابس الضيقة ، وخصوصا عند منطقة الذراعين ، ممكن يتسبب في ظهور بقع تحت الابط على الملابس بتاعتك ، ومش بس كده لكن كمان هتخليكي تعرقي اكتر ، عشان كده الافضل خلال ايام الصيف الحر ، البسي ملابس واسعة مصنوعة من اقمشة طبيعية بتسمح بمرور الهوا ، زي القطن او الكتان والانسجة اللي بتمتص الرطوبة ، لبس الملابس المناسبة هيسمح لجسمك انه يفضل بارد مع منع الروايح الكريهة بسبب العرق.

استخدام مزيل العرق بشكل صح 7

8- مش بتحافظي على رطوبة جسمك:

نسبة كبيرة من ترطيب الجسم بيجي من الاطعمة اللي بناكلها ، الفواكة والخضروات من اكتر الاطعمة اللي بتمد الجسم بالترطيب ، لان بعضها بيكون متكون بالكامل من الماية ، زي البطيخ, الفراولة, الشمام, البرتقان, الخيار, الخس ، وغيرها من الاطعمة.

شرب كمية كافية من الماية مع اكل الاطعمة دي هيحافظ على برودة جسمك وهيمنع التعرق المفرط تحت الابط.

استخدام مزيل العرق بشكل صح 8

9- بتلبسي نفس الملابس اكتر من مرة:

لو بتخططي تلبسي نفس الشيميز او التوب مرة تانية من غير ما تغسليه ، بنقولك تعيدي التفكير في الخطوة دي ، في حين انك مش مضطرة تغسلي كل هدومك بعد لبسها مرة واحدة ، الا انه لازم تحطي في اعتبارك ان في اقمشة بتمتص الروايح ، فلو انتي معرضة للتعرق الشديد اثناء النهار لاي سبب ، في الحالة دي هتحتاجي لغسل هدومك كتير ، وممكن كمان تلبسي تيشرت باكمام قصيرة تحت ملابسك لتغطية الابطين ومنع الريحة من الانتشار للطبقات الخارجية.

استخدام مزيل العرق بشكل صح 9

10- بتستخدمي مزيل العرق وانتي مش محتاجاه:

الجينات ليها دور رئيسي في العرق ، وهي اللي بتحدد كمية العرق كتير او قليل ، وحسب الدراسات ان الاشخاص اللي عندهم جين ABCC11 محظوظين بشكل كافي لان منطقة تحت الابط عندهم مش بتنتج اي ريحة ، ومع ذلك ممكن معظمهم يستمر في استخدام مزيل العرق برغم عدم حاجتهم ليه.

وتقدري تعملي اختبار جيني عشان تعرفي انتي من الاشخاص اللي مش بينتجوا ريحة عرق ، عشان تنقذي نفسك من شراء مزيلات العرق والتعرض للمواد الكيميائية المضره.

استخدام مزيل العرق بشكل صح 10

8 طرق لعمل مزيل العرق بمكونات طبيعية

طرق لعمل مزيل العرق بمكونات طبيعية
طرق لعمل مزيل العرق بمكونات طبيعية

مقالات متعلقه

فوايد منقوع الزبيب الاسود للبشرة

فوايد منقوع الزبيب الاسود للبشرة

سيروم ليلي طبيعي لنضارة البشرة

سيروم ليلي طبيعي لنضارة البشرة

وصفات لتفتيح تحت الابطين من اول استخدام

وصفات لتفتيح تحت الابطين من اول استخدام