افضل الاعشاب لزيادة الوزن بسرعة وبطريقة صحية

ريهام محمود
ريهام محمود
3184

في حين ان معظم الاشخاص بيدوروا على تخسيس الوزن ، الا ان في البعض بيكونوا محتاجين زيادة في الوزن لاسباب مختلفة ، ممكن يكون عندهم معدل الحرق عالي ، او بيعانوا من النحافة بشكل وراثي ، والبعض ممكن يكون مش بياكل بشكل كافي ، ولكن الرغبة في زيادة الوزن مش معناها الافراط في اكل الوجبات السريعة ، لان ده هيضيف دهون بس لجسمك وكمان غير صحي ، لو انتي من الاشخاص اللي عايزة زيادة في الوزن بطريقة صحية ، النهاردة هنتعرف مع بعض على افضل الاعشاب لزيادة الوزن تضيفيها لنظامك الغذائي.

افضل الاعشاب لزيادة الوزن:

الاعشاب كلها استخدميها كشاي اعشاب عن طريق الغلي في المية او النقع ودخليها في نظامك الغذائي يوميا ، ممكن تشربي منها من 2 -3 مرات في اليوم.

1- الكاموميل:

البابونج معروف بخصائصه الفاتحة للشهية ، شربه بشكل يومي بيساعد على تحسين اضطرابات الجهاز الهضمي وزيادة الوزن بطريقة صحية ، اشربي يوميا كوباية من شاي البابونج قبل الوجبات ، وهتلاحظي بنفسك نتايج فعالة خلال فترة قصيرة.

افضل الاعشاب لزيادة الوزن 1
افضل الاعشاب لزيادة الوزن 1

2- الحلبة:

الحلبة معروفة انها من اشهر الاعشاب الفعالة لزيادة الوزن ، بالاضافة انها بتساعد على تكبير الصدر، الحلبة بتحتوي على مركبات خاصة لتوازن معدلات الجلوكوز في الدم وخفض نسبة الكوليسترول ، وبتساعد على تنظيم الجهاز الضمي وتحفيز حركة الامعاء ، لانها غنية بمضادات الاكسدة والالياف ، وكمان بتحتوي على خصائص ملينة وده هيساعد الاشخاص اللي بيعانوا من الامساك ، الحلبة تعتبر كمان مصدر غني بالبروتين ، واضافة اوراق الحلبة كخضروات في نظامك الغذائي هيمد الجسم بالاحماض الامينية اللازمة لنمو العضلات بشكل سريع وصحي ، لان الحلبة هي مصدر بروتين نباتي يحتوي على كميات قليلة من الدهون المشبعة والكربوهيدرات ، وبالتالي ده بيخليها طريقة صحية جدا لزيادة الوزن من غير ما تحتاجي تاكلي لحوم في نظامك الغذائي.

افضل الاعشاب لزيادة الوزن 2
افضل الاعشاب لزيادة الوزن 2

3- العرق سوس:

العرق سوس يعتبر مكمل غذائي طبيعي فعال هيساعدك على زيادة الوزن ، ومثالي جدا للاشخاص اللي عندهم جهاز مناعة ضعيف ، لانه بيساعد على تقوية جهاز المناعة وبيساعد الجسم على مقاومة كتير من الامراض ، وانواع العدوى البكتيرية والفطرية.

افضل الاعشاب لزيادة الوزن 3
افضل الاعشاب لزيادة الوزن 3

4- قشور الفواكة الحمضية المجففة:

قشور الحمضيات المجففة زي (البرتقان, اليوسفي, وغيرها) بتساعد على تحسين الجهاز الهضمي وزيادة الشهية ، وبتستخدم لعلاج عسر الهضم وكمرخيات ، وبتزود من افرازات الجسم الطبيعية ، وبيحفز الشهية ، بالاضافة انه بيخفف من انتفاخ البطن.

افضل الاعشاب لزيادة الوزن 4
افضل الاعشاب لزيادة الوزن 4

5- الجنزبيل:

الجنزبيل بيستخدم من زمان كعلاج لمشاكل الامعاء ، ويعتبر من افضل الاعشاب اللي ممكن تستخدميها لعلاج اضطراب المعدة, الغثيان, وعسر الهضم ، وبيعالج ضعف الشهية بشكل فعال وبيساعدك على الاستمتاع بوجباتك بشكل افضل.

افضل الاعشاب لزيادة الوزن 5
افضل الاعشاب لزيادة الوزن 5

6- جذور الهندباء:

جذور الهندباء من الاعشاب الرائعة جدا اللي بتستخدم لزيادة الشهية وتعزيز زيادة الوزن ، والعشبة دي بينصح بيها بشكل خاص للنساء الحوامل لتحفيز شهيتين ، والهندباء بتحتوي على نسبة عالية من العناصر الغذائية المفيدة ، وده بيخليها اختيار مثالي جدا وصحي لزيادة الوزن.

افضل الاعشاب لزيادة الوزن 6

7- تفاح الكاسترد (فاكهة القشطة):

فاكهة تفاح الكاسترد او المعروفة عندنا باسم القشطة ، من الاطعمة المناسبة لزيادة الوزن ، وهي معروف عنها ان ليها تأثير تبريد على الجسم وبتخفض من درجة حرارته ، بتزود من فرص زيادة الوزن وبتقاوم فقدان الشهية ، عشان كده لو بتعاني من فقدان الوزن بننصحك تدخلي القشطة في نظامك الغذائي.

افضل الاعشاب لزيادة الوزن 7

8- نبات الجنطيانا:

الجنطيانا او المعروف كمان بعشبة كف الارنب, دواء الحية, عشبة المرارة, او الجذر المر ، يعتبر من الاعشاب الفاتحة للشهية ، واللي استخدم من زمان لعلاج الاشخاص اللي بيعانوا من فقدان الوزن ، لانه بيساعد الجسم على امتصاص الطعام بالطريقة الصحيحة.

افضل الاعشاب لزيادة الوزن 8

9- الاشواجندا:

عشبة الاشواجندا او المعروفة كمان باسم الجنسينج الهندي, او كرز الشتاء ، بتساعد على علاج الاجهاد, نقص الطاقة, ضعف الشهية, التعب والاجهاد ، لو دخلتيها في نظامك الغذائي هتساعدك بشكل فعال على زيادة الوزن مع نظام غذائي صحي ورياضة.

افضل الاعشاب لزيادة الوزن 9

10- حليب الشوك:

عشبة حليب الشوك او المعروفة باسم السيليمارين او الخرفيش ، من الاعشاب الفعالة لزيادة الوزن بشكل صحي ، لانها غنية بالبروتين ، وملينة ، وبتحتوي على 10 انواع مختلفة من الاحماض الامينية ، وتعتبر مثالية لنمو العضلات بشكل سريع وزيادة تكوين الجسم ، بتساعد على تحسين الهضم وزيادة الشهية.

افضل الاعشاب لزيادة الوزن 10

مقالات متعلقه

طرق لزيادة الوزن بسرعة وبشكل صحي

طرق لزيادة الوزن بسرعة وبشكل صحي

طرق لزيادة الوزن بشكل صحي في البيت

طرق لزيادة الوزن بشكل صحي في البيت

وصفة لزيادة الوزن بسرعة بطريقة صحية وتوزيع الزيادة في الاماكن الصح

وصفة لزيادة الوزن بسرعة بطريقة صحية وتوزيع الزيادة في الاماكن الصح