6 اجزاء من الجسم بتغسليها غلط وقت الشاور

بقلمريهام محمود فيبشرة visibility682

بشرتنا تعتبر موطن لحوالي 1.5 تريليون ميكروب ، ولكن مش كل الميكروبات بتكون سيئة لينا ، بالعكس بعضهم بيكون مهم لصحتنا والبعض مضر ، عشان كده في اجزاء في الجسم مهم التركيز عليها وبتحتاج غسيل كويس كل يوم ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنقولك اجزاء الجسم اللي لازم تهتمي بنضافتها بشكل مضاعف ، وازاي تنضفيها بطريقة صح ، ولو عايزة تمنعي حب الشباب من جسمك ، ماتفوتيش اخر نصيحة معانا في نهاية المقال.

اجزاء من الجسم لازم تهتمي بنضافتها:

1- القدمين:

القدمين من اجزاء الجسم اللي لازم تغسليها بالصابون كويس ، ومع ذلك كتير ممكن يكون بيتجاهل الجزء ده ، ومعتقدين انه هيتنضف لوحده من المية والصابون اللي بينزل عليه من الجسم ، ولكن المنطقة دي بيبقى منتشر فيها الفطريات المسببة لمرض القدم الرياضي المعروف ، خصوصا لو بتلبسي صنادل او شوز مفتوحة ، او مش بتلبسي شراب ، او لو رجلك بتعرق اوي.

وللسبب ده ، دكاترة الجلدية بينصحوا ، مش بس بغسل القدمين بالمية والصابون ، ولكن كمان فركها بالحجر الخفاف يوميا.

اجزاء من الجسم لازم تهتمي بنضافتها
اجزاء من الجسم لازم تهتمي بنضافتها

لازم يتم تنضيف المساحة اللي بين صوابع الرجل كويس جدا ، بغض النظر عن نوع الاحذية او الشرابات اللي بتلبسيها ، لتجنب انتشار البكتيريا والجراثيم ، محتاجة انك تغسلي صوابع القدمين بالمية والصابون وتجفيفها كويس بالفوطة.

2- مؤخرة الرقبة:

الجزء ده من الجسم غالبا بيكون رطب ، خصوصا لو شعرك طويل او بتمارسي الرياضة بانتظام ، كل ده ممكن يخلي البكتيريا تتجمع في المكان ده ، وللسبب ده غسل الجزء الخلفي من الرقبة يوميا بالصابون واسفنجة حمام مقشرة او فوطة مبلولة ضروري جدا لمنع انتشار البكتيريا.

اجزاء من الجسم لازم تهتمي بنضافتها

3- العيون:

غسل العينين بالصابون مش فكرة كويسة لانه ممكن يضر بقرنية العين ، والعين بتحتوي على غدد دمعية (الغدد اللي بتنتج الدموع) وهي مسؤولة عن تطهير العين وحمايتها.

ومن اكتر الطرق الآمنه لتنضيف الجفون والرموش هو استخدام شامبو الاطفال غير المعطر ، امزجي حوالي ½ معلقة صغيرة من الشامبو في كوباية مية دافية واغمسي فوطة في الخليط ده وافركي بيها الجفون بالراحة (للخلف والامام) ، وبعدها اغسليها بالمية.

اجزاء من الجسم لازم تهتمي بنضافتها

4- الفخدين:

حسب كلام دكاترة الجلدية ، لازم غسل الفخدين كويس جدا كل يوم ، لان الجزء ده من الجسم بيحتوي على تنيات وتجاعيد ممكن تتراكم فيها البكتيريا الضارة اللي ممكن تأدي لنمو الشعر تحت الجلد والالتهابات والروايح السيئة ، والفخد يعتبر من اكتر المناطق الحساسة في الجسم ، واكتر الطرق الفعالة لتنضيفه هو استخدام صابون لطيف وليفة.

اجزاء من الجسم لازم تهتمي بنضافتها

5- تحت الاظافر:

منطقة تحت الاظافر ممكن تتكاثر فيها انواع مختلفة من البكتيريا ، ومش هتقدري تتخلصي منها بمجرد غسل الايدين بس ، عشان كده الداكترة بينصحوا بنقع قطعة قطن في مية دافية وصابون وامسحي بيها تحت الاظافر ، الطريقة دي هتزيل اي بكتيريا تحت الاظافر.

6- الذراعين والساقين:

لو مافيش عرق او مافيش اوساخ على المنطقة دي ، فمش هتحتاجي لغسل الذراعين والساقين كل يوم ، لان الجلد في اجزاء الجسم دي مش بينتج زيوت كتير ، عشان كده تنضيفها بالصابون يوميا هيخلي بشرتك جافة.

غسل الجسم بعد غسل الشعر:

استخدام البلسم لشعرك ممكن انه يأدي لتهيج الجلد وظهور حب الشباب على جسمك ، وعشان تتجنبي ده وتزيلي اي بقايا بلسم وشامبو من على بشرتك ، الدكاترة بينصحوا انك تمشي على النظام ده: اغسلي شعرك بالشامبو ، وبعدين اشطفيه بالمية ، حطي البلسم ، اغسلي جسمك بالشاور جل ، وبعدها اشطفي شعرك من البلسم وجسمك من غسول الجسم في نفس الوقت.

10 عادات سيئة بتعمليهم في الشاور بتاعك لازم تبطليهم عشان تحافظي على شعرك وبشرتك

عادات شاور سيئة لازم تبطليهم
عادات شاور سيئة لازم تبطليهم