11 ماسك للبشرة من مكونين بس لبشرة خالية من العيوب

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
17484

في كتير من العوامل بتأثر على بشرتنا زي العمر, الجو, التوتر وغيرها من الحاجات اللي ممكن تسبب مشاكل الجلد ، وللوقاية من المشاكل دي ، لازم تبدأي العناية بالبشرة في سن مبكر ، ولكن ليه تشتري كريم غالي وانتي ممكن تحولي بشرتك للاحسن بمكونين اتنين من التلاجة؟ والنهاردة من خلال موضوعنا جمعنالكم مجموعات وصفات طبيعية لبشرة صحية من مكونين بس ، تقدري تعمليها بنفسك بكل سهولة.

وصفات طبيعية لبشرة صحية:

1- الطماطم + صودا الخبز:

الماسك ده بيحتوي على كتير من الفيتامينات ، فيتامين B9 بيقضي على حب الشباب ، وفيتامين A بيحارب جفاف البشرة ، وفيتامين K بيزيل التصبغ ، وفيتامين H والزنك هيساعدوا خلايا بشرتك على التجدد ، والبوتاسيوم بيرطب البشرة ، والكالسيوم بينعم الجلد ، والكولين بيجدد البشرة ويلطفها.

اعصري حبة طماطم واحدة ، وضيفي لها 2 معلقة كبيرة من صودا الخبز (كربوناتو) ، وزعي الخليط على بشرتك وسيبيه لمدة 10 دقايق ، وبعدها اغسلي بشرتك بالماية.

وصفات طبيعية لبشرة صحية 1
وصفات طبيعية لبشرة صحية 1

2- الافوكادو + العسل:

الافوكادو بيحتوي على البوتاسيوم, الكالسيوم, الصوديوم, الفوسفور, النحاس, الحديد, المغنيسيوم, الزنك, وفيتامين E ، والافوكادو لما نجمعه مع العسل هيساعد على تغذية البشرة ويخليها مرنة.

اهرسي حبة افوكادو ، امزجي معاها معلقة كبيرة عسل ، وزعي الخليط على البشرة وسيبيه لمدة 15 دقيقة ، وبعدها اغسليه بالماية.

وصفات طبيعية لبشرة صحية 2
وصفات طبيعية لبشرة صحية 2

3- الدقيق + عصير البطاطس:

عشان توصلي لبشرة نضرة ومنورة ، اخلطي الدقيق وعصير البطاطس مع بعض ، الدقيق هيقشر الجلد الخشن ، وعصير البطاطس هيزيل الرؤوس السودا وهيدي بشرتك لمعان وهيفتح البشرة.

ابشري حبة بطاطس واحدة واستخرجي منها العصير ، وضيفي لها 6 معالق كبيرة دقيق ، دلكي بشرتك بالخليط في حركات دائرية ، وبعدين سيبيه على البشرة لمدة 15 دقيقة ، وبعدين اغسليه بالمايه.

وصفات طبيعية لبشرة صحية 3
وصفات طبيعية لبشرة صحية 3

4- الخيار +الكركم:

كلنا بنحب مستحضرات التجميل اللي بتحتوي على الخيار ، لانه بيرطب البشرة بشكل كبير جدا ، بالاضافة انه بيحتوي على خصائص قابضة ، وده معناه شد الجلد وتقليل المسام بعد استخدام الماسك ده ، والكركم يعتبر مطهر طبيعي وبيساعد على تجديد شباب البشرة.

اضربي حبة خيار في الخلاط وضيفي لها 1 معلقة صغيرة كركم ، وزعي الخليط على البشرة وسيبيه لمدة 10 – 15 دقيقة ، وبعدها اغسليه بالماية.

وصفات طبيعية لبشرة صحية 4
وصفات طبيعية لبشرة صحية 4

5- عصير الليمون + البابايا:

البابايا من مضادات الاكسدة القوية بسبب احتوائها على نسبة عالية من فيتامين A ، بالاضافة انها بتحتوي على مادة الباباين اللي بتساعد على ازالة خلايا الجلد الميتة ، وليها تأثير مجدد لانها بتحتوي على كمية كبيرة من احماض الفا هيدروكسي (AHA( ، وعصير الليمون بيساعد على علاج البقع الغامقة على البشرة وبيحسن لون البشرة وبيفتحها.

امزجي 1 معلقة كبيرة من البابايا المهروسة مع 4 نقط من عصير الليمون ، وزعي الخليط على البشرة وسيبيه لمدة 10 – 12 دقيقة ، وبعدها اغسليه بالماية الباردة.

وصفات طبيعية لبشرة صحية 5
وصفات طبيعية لبشرة صحية 5

6- الشاي الاخضر + جل الالوفيرا:

لو عايزة تجديد سريع للبشرة ، للتخلص من تعب وبهتان البشرة ، وتنقية حب الشباب ، ومنع الشيخوخة ، يبقى ده الماسك المناسب ليكي ، بسبب الشاي الاخضر اللي بيحتوي على فيتامينات C, PP, K, B ، اللي ممكن تحل لك كل المشاكل دي ، وجل الالوفيرا بيساعد على التئام حب الشباب ، وتقليل التجاعيد ، واضافة لمعان على البشرة.

امزجي 1 معلقة صغيرة من الشاي الاخضر مع 1 معلقة صغيرة من جل الالوفيرا ، وزعي الخليط على البشرة وسيبيه لمدة 30 دقيقة ، وبعدها اغسليه بالماية الباردة.

وصفات طبيعية لبشرة صحية 6

7- زيت جوز الهند + كاكاو بودر:

ماسك الكاكاو من الماسكات الفعالة جدا لشباب البشرة بسبب فيتامين B5 ، وده بسبب تأثير وجود الثيوبرومين والثيوفيلين في تكوين الكاكاو ، ومع مزجه بزيت جوز الهند الماسك هيساعد على تغذية البشرة وترطيبها وفي نفس الوقت هيقشر الجزيئات الميتة من الطبقة السطحية للبشرة.

امزجي 1 معلقة كبيرة من الكاكاو البودر مع 1 معلقة صغيرة من زيت جوز الهند ، وزعي الخليط على البشرة وسيبيه لمدة 20 دقيقة ، وبعدها اغسلي بشرتك بالماية الدافية او بشاي البابونج البارد.

وصفات طبيعية لبشرة صحية 7

8- الخبز + اللبن:

الخبز يستخدم للبشرة لاحتوائه على الاحماض الامينية ومجموعة فيتامينات B, ومعادن PP ، الماسكات المصنوعة من الخبز واللبن بتساعد على تقليل التجاعيد, وتنضيف الرؤوس السودا, وتقوية اوعية الوجه, وشفاء الالتهابات.

امزجي 1 معلقة كبيرة من الخبز مع 1 معلقة صغيرة من اللبن الدافي ، اهرسي الخليط بالشوكة لحد ما تتشكل عندك عجينة ناعمة ، وزعي العجينة على البشرة وسيبيها لمدة 15 دقيقة ، وبعدها اغسلي البشرة بالماية.

وصفات طبيعية لبشرة صحية 8

9- الموز + الشوفان:

الماسك ده هيكون مثالي جدا للبشرة الجافة والحساسة ، الموز بيحتوي على فيتامين A, B,C ، وهو بيغذي البشرة ويرطبها بشكل مثالي ، ، والشوفان بيساعد على تقشير البشرة.

امزجي 1 معلقة كبيرة من دقيق الشوفان مع 1 معلقة كبيرة من الموز المهروس ، وزعي الخليط على البشرة وسيبيه لمدة 20 دقيقة ، وبعدها اغسلي البشرة بالماية الدافية.

وصفات طبيعية لبشرة صحية 9

10- اقراص الفحم + الجيلاتين:

الجيلاتين بيحتوي على كولاجين طبيعي بيخترق الجلد بشكل مثالي ، والفحم بيساعد على تضييق المسام ، وبينضف المسام من الدهون ، وبيقلل من حب الشباب والبثور او الرؤوس البيضا والسودا ، وبيساعد على تقليل التهابات الجلد ، وبيطهر الجلد بشكل عميق.

دوبي 1 معلقة صغيرة من الجيلاتين في ماية دافية ، ضيفي لها قرص واحد من الفحم ، وزعي الخليط على البشرة وسيبيه لمدة 15 دقيقة ، وبعدها اغسليه بالماية الدافية.

وصفات طبيعية لبشرة صحية 10

11- بياض بيض + خيار:

لو عايزة بشرة نضرة ومتوهجة استخدمي الماسك ده ، الخيار ليه تأثير مضاد للالتهابات وبالتالي بينضف البشرة ويلطفها ، وبياض البيض علاج مثالي للبشرة الدهنية ، وهيشد بشرتك.

امزجي ½ خيارة مع بياض بيضة مخفوقة ، وزعي الخليط على البشرة وسيبيه 15 دقيقة ، وبعدها اغسليه بالماية.

وصفات طبيعية لبشرة صحية 11

مقالات متعلقه

اشربي كوباية واحدة من المشروب ده كل يوم لزيادة الكولاجين في الجسم والحصول على بشرة نضرة بشكل طبيعي

اشربي كوباية واحدة من المشروب ده كل يوم لزيادة الكولاجين في الجسم والحصول على بشرة نضرة بشكل طبيعي

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة