10 اسباب تخليكي تشربي ماء الكزبرة كل يوم

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
611

بذور الكزبرة من انواع التوابل اللي بنستخدمها في كتير من الاكلات ، والكزبرة غير انها بتدي طعم حلو للاكل ، هي كمان مليانة بالخصائص الطبية وغنية بكتير من العناصر الغذائية الاساسية ، بما فيهم فيتامين A,C, K ، وخبراء الصحة والتغذية بينصحوا اننا ندخله في نظامنا الغذائي بشكل يومي كتوابل او مشروب في شكل شاي اعشاب ، بالاضافة ان الدليل الصحي لفيروس كورونا او كوفيد 19  بينصح باستخدام الماية الدافية مع الكزبرة كعادة غذائية صحية ، تعالوا نتعرف من خلال السطور الجايه على الفوايد الصحية لماء الكزبرة ، وازاي تحضريه.

الفوايد الصحية لماء الكزبرة:

1- بتساعد على تقليل التهاب المفاصل.

2- بتساعد على الاحتفاظ بالمايه في الجسم.

3- بتساعد على التخلص من السموم في الكلى.

4- تعتبر مبرد طبيعي للجسم وتيساعد في التغلب على الحرارة يعني مناسبة جدا لشربها في الصيف.

5- بتمنع انتفاخ الوجه.

6- بتساعد على تعزيز المناعة ، لانها بتحتوي على مضادات الاكسدة اللي بتساعد على تقليل نشاط الجذور الحرة في الجسم ، وبتحافظ على خط الدفاع الاول في جسمك في مكافحة كتير من الامراض ، بما فيهم كوفيد 19.

7- بتساعد على الهضم وبتعزز فقدان الوزن ، لان الكزبرة بتحتوي على خصائص هضمية معينة خليتها مفيدة لمشاكل الجهاز الهضمي ، وشرب ماية الكزبرة كل يوم الصبح ممكن انه يساعد على تحسين عملية الهضم طول اليوم وزيادة التمثيل الغذائي ، وده بدوره ممكن يساعد في عملية انقاص الوزن.

8- بتساعد على تقوية الشعر ، الكزبرة معروف انها غنية بفيتامينات A, C, K ، والعناصر دي كلها حيوية جدا لقوة الشعر ونموه ، وشرب ماية الكزبرة كل يوم الصبح ممكن انه يساعد على تقليل تساقط الشعر وتقصفه ، بالاضافة كمان انك تقدري تستخدمي زيت الكزبرة او ماسكات داخل فيها الكزبرة على الشعر.

9- بتقلل من حب الشباب والتصبغ والندبات ، الكزبرة غنية بالحديد وليها خصائص مضادة للفطريات والبكتيريا ، وشرب مايه الكزبرة كل يوم الصبح ممكن انه يساعد على توهج البشرة ، ويخليها صافية وناعمة.

10- بتساعد على طرد السموم من الجسم ، الكزبرة لانها مدرة للبول ده بيساعد على طرد السموم من جسمك ، شرب ماية الكزبرة كل يوم الصبح هتساعدك على التخلص من السموم من اجهزة الجسم.

الفوايد الصحية لماء الكزبرة
الفوايد الصحية لماء الكزبرة

ازاي تحضري ماء الكزبرة:

– الخطوة 1: اغلي 1 معلقة كبيرة من بذور الكزبرة في الماية لمدة 5 دقايق.

– الخطوة 2: سيبيها تغلي على نار هادية لحد ما كمية الماية تقل للنص.

– الخطوة 3: صفيه واشربيه.

طريقة تانية:

انقعي 1 معلقة كبيرة من بذور الكزبرة في كوباية ماية ، سيبيها طول الليل ، والصبح صفيها واشربيها ، ممكن كمان البذور تستفادي منها تاني سيبيها تنشف واستخدميها في الاكل كتوابل.

تقدري تشربي منه من 1 – 2 كوباية في اليوم.

الفوايد الصحية لماء الكزبرة 2

مقالات متعلقه

8 وجبات خفيفة صحية قبل النوم لتحسين نومك

8 وجبات خفيفة صحية قبل النوم لتحسين نومك

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم