6 وضعيات نوم مفيدة كتير من الناس ميعرفهاش

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
1619

عشان تنامي كويس بعد يوم طويل متعب ، العادي ممكن ننام في اي وضع مريحنا ونفصل عن العالم وناخد ساعات نومنا ، ولكن عشان تستعيدي طاقتك تماما وتحافظي على جمالك ، مهم جدا انك تنتبهي لوضع جسمك اثناء النوم ، لان النوم الجيد هيساهم ان مزاجك هيكون كويس تاني يوم ، عشان كده النهاردة هنشارك معاكم 6 وضعيات نوم مفيدة هتساعدك تنامي بشكل كويس بالليل.

وضعيات نوم مفيدة:

1- وضعية لبشرة نضرة من غير تجاعيد:

غالبا احنا محتاجين نتعود على النوم على ضهرنا ، لان الوضع ده ليه مميزات كتير منها: بيحافظ على استقامة العمود الفقري وجسمك هيبقى مرتاح من غير اي اجهاد او ضغط ، ومعروف ان التوتر الزيادة في منطقة الرقبة ممكن انه يأدي لصداع.

النوم على الضهر مش بس هيحافظ على صحتك ولكن كمان جمالك ، الدراسات اثبتت ان النوم على البطن والوش مواجه للمخدة ممكن يساهم في ظهور تجاعيد جانبية واللي هتمنعيها لو نمتي على ضهرك ، وعشان تبقي مرتاحة في وضعية النوم دي ، اتأكدي من استخدام مخدة لتقويم العضم.

وضعيات نوم مفيدة 1
وضعيات نوم مفيدة 1

2- استخدام وسادة اضافية لاسترخاء العمود الفقري:

من الجيد والصحي انك تنامي على ضهرك ، ولكن عشان تحافظي على الوضع الصح ، هتحتاجي لسطح صلب عشان تقللي الحمل ، وحطي مخدة صغيرة تحت الركبتين ، ده هيساعدك على الحفاظ على الانحناء الطبيعي في مناطق الرقبة والضهر.

وضعيات نوم مفيدة 2
وضعيات نوم مفيدة 2

3- النوم من غير مخدة:

المخدة وظيفتها دعم الجسم اثناء النوم ، ولكن للاشخاص اللي بيناموا على بطنهم من الافضل انهم يستغنوا عن المخدة ، لان العلماء اتوصلوا ان النوم على البطن بيخلي العمود الفقري ياخد وضعية مش طبيعية ، والمخدة في الحالة دي هتزود المشكلة ، ولتقليل التوتر اثناء النوم على الوضع ده ، الافضل انك تنامي على سطح مستوي من غير مخدة ، ولو لقيتي صعوبة في التعود على الوضع ده ممكن تستخدمي مخدة صغيرة تحت الجبهة ، هتخلي التنفس اسهل.

عادة النوم على البطن يعتبر اقل وضع صحي للجسم ، ولكن بالنسبة للاشخاص اللي بيلاقوا صعوبة انهم يناموا في اي وضع تاني مختلف ، ممكن يستخدموا مخدة صغيرة تحت البطن والوركين ، ده هيساعد في الحفاظ على الوضع الطبيعي للعمود الفقري ، حاولي كمان انك تستخدمي مخدة مسطحة لراسك ، وفكري في النوم من غير مخدة خالص افضل ليكي.

وضعيات نوم مفيدة 3
وضعيات نوم مفيدة 3

4- احضني مخدة:

هيكون مفيد اكتر لو بتنامي على جنبك انك تستخدمي مخدة اضافية ، ممكن تكوني شوفتي المخدات اللي بتكون خاصة بالحوامل ، وفايدتها انها بتدي دعم اضافي للجسم ، وبالتالي ازالة التوتر من الوركين والخصر ، وده ممكن يطبق على اي شخص مش الحوامل بس ، المخدة اللي بتملى الفراغ بين الجسم والمرتبة بتحافظ على الوضع الطبيعي للعمود الفقري.

وضعيات نوم مفيدة 4

5- وضع الجنين:

الوضع ده يعتبر من اكتر الاوضاع المريحة ، وليه مميزات بسبب انحناء الجزء اليمين لفوق المفاصل بتتفتح ، ووضع الجنين ممكن يبقى مفيد جدا للاشخاص اللي بيعانوا من الانزلاق الغضروفي ، على الرغم انك الافضل تستشيري دكتور قبل اي حاجة لو بتعاني من اي مشكلة في العضم.

وضعيات نوم مفيدة 5

6- النوم في حضن بعض:

مفيد جدا انك تنامي في حضن شريكك ، لان الدراسات اثبتت ان ده مفيد لصحتك ، وحسب الابحاث ان الاشخاص اللي بيناموا في الوضع ده بتكون علاقتهم اقوى وصحية اكتر ، الحضن بيعزز انتاج الاوكسيتوسين اللي بيقلل الضغط الشرياني ، وده معناه تقليل مخاطر الاصابة بأمراض القلب والاوعية الدموية ، والنوم بالوضع دي بيدي احساس بالالفة وبيزود مستوى الثقة بين الطرفين.

وضعيات نوم مفيدة 6

افضل واسوأ وضعيات النوم وتأثيرهم على صحتك

افضل واسوأ وضعيات النوم وتأثيرهم على صحتك
افضل واسوأ وضعيات النوم وتأثيرهم على صحتك

مقالات متعلقه

حيل علمية لحل مشاكل النوم

حيل علمية لحل مشاكل النوم

اكتر 3 اوضاع نوم آمنة للحوامل..ووضع النوم اللي المفروض تتجنبيه

اكتر 3 اوضاع نوم آمنة للحوامل..ووضع النوم اللي المفروض تتجنبيه

افضل واسوأ وضعيات النوم وتأثيرهم على صحتك

افضل واسوأ وضعيات النوم وتأثيرهم على صحتك