12 حيلة لتطوير نمو الطفل بشكل افضل هتريحك في المستقبل

ريهام محمود
ريهام محمود
422

رؤية الطفل مش بتبقى واضحة في الشهور الاولى من حياته ، عشان كده حاولي انك تتواصلي معاه بالعين بقدر الامكان ، هيبدأوا يتعرفوا على الوشوش حواليهم ، وبعدها ابدأي ادمجي انشطة مختلفة والعاب بسيطة زي لعبة الاستغماية ، ودي تعتبر ادوات رائعة جدا للتعلم المبكر ، وفي بعض الحيل التانية المخصصة لكل مرحلة من مراحل التطوير ، والنهاردة من خلال موضوعنا جمعنالكم نصايح لتطوير نمو الطفل ، حسب كل فئة عمرية.

نصايح لتطوير نمو الطفل:

1- 0 – 3 شهور:

اللي المفروض تعمليه: نيمي الطفل عى بطنه وهزي قدامه جري او خشخيشة ، وارفعيها شوية قدام عنيه بمستوى معقول ، ولاحظي لو بيرفع راسه وكتفه ولا لا ، ولو معملش ده شجعيه انه يعمله ، ولما يكون نايم على ضهره حطي قدام عينه اي حاجة تلفت انتباهه من ناحية اليمين ثم ناحية الشمال ، ولكن مش بمسافة بعيدة اوي ، عشان يلف راسه ناحية الحاجة اللي قدامه.

ازاي ده بيساعد: مفيد للطفل انه يبقى ليه كل يوم جلسة ما بين دقيقة ل 5 دقايق من النوم على البطن ، ده بيساعد على بناء راسهم ورقبتهم وتقوية الجزء العلوي من الجسم ، والعضلات دي مهمة عشان يقدروا يرفعم راسهم ويزحفوا ، راقبيهم دايما اثناء وقت وضعهم على بطنهم ، لكن وقت النوم نيميهم على ضهرهم بس.

نصايح لتطوير نمو الطفل 1
نصايح لتطوير نمو الطفل 1

2- 3 – 6 شهور:

اللي المفروض تعمليه: شيلي طفلك قريب منك ووجهيه ناحيتك عشان يقدر يبص في عينك ، اتواصلي معاه بالعين بشكل مباشر وابدأي كلميه ، في المرحلة دي بتكون رؤيتهم لسه ضبابية او مش واضحة اوي ، عشان كده هو هيحاول يفهم وشك ، وهيحاول يقلد الاصوات اللي انتي بتعمليها ، لو هو قال اي كلام قولي وراه نفس الكلمات تاني ، واربطي الكلمات دي بتعابير وشك وانتي باصه له طول الوقت.

ازاي ده هيساعد: انتي بالطريقة دي هتساعديهم على التعرف على اللغة والتواصل وهتوضحي لهم كمان الرابط بين الكلمات والمشاعر.

نصايح لتطوير نمو الطفل 2
نصايح لتطوير نمو الطفل 2

3- 6 – 9 شهور:

اللي المفروض تعمليه: تقدري في المرحلة دي تدمجي انشطة مختلفة مع بعض ، على سبيل المثال ممكن تلعبي معاه بهدف تخضيه بطريقة مضحكة متخوفوش ، ممكن تخبي وشك ورا كف ايدك ، او ور قطعة ملابس ، او ورا المخدة او الكرسي ، وبعدين ترجعي تظهري نفسك ليه ، هو الطفل هيتفاجأ من ظهورك تاني لانه في مرحلة لسه مش مستوعب انك موجودة لسه في نفس المكان طول الوقت ، العبي اللعبة دي معاه على قد ما تقدري.

ازاي ده هيساعد: الاطفال بيتعلموا من خلال التكرار وبيتعلموا الاستنتاج ، اللعبة دي هتبقى مفيدة جدا لتكوين تفكيرهم التحليلي ، وهيبدأوا يفهموا كمان مفهوم اسمه دوام الكائن (وهو انه الشخص هيستمر في الوجود حتى لو مش قادر يشوفه او يسمعه او يحس بيه باي طريقة تانية).

نصايح لتطوير نمو الطفل 3
نصايح لتطوير نمو الطفل 3

4- 9 – 12 شهر:

اللي المفروض تعمليه: العبي العاب معقدة اكتر زي “الغميضة او الاستغماية” ، على سبيل المثال خدي لعبة بتعمل صوت عالي وخبيها في اي مكان ، بحيث تقدري توصلي لها ، وشجعي طفلك انه يدور عليها بمجرد ما يسمع الصوت ، بمجرد ما يوصلها سقفي له او احتفلي بيه بأي طريقة.

ازاي ده هيساعد: الطريقة دي هتعلمه التفكير وحل المشاكل ،  وهتطور عنده مهارات التتبع السمعي ، وهتشجعه على الاستكشاف.

نصايح لتطوير نمو الطفل 4
نصايح لتطوير نمو الطفل 4

5- 12 – 15 شهر:

اللي المفروض تعمليه: سمي كل حاجة مسكاها في ايدك وابدأي اظهريها قدامه ، وحطي صفة واحدة لكل حاجة توصفيها بيها ، وابدأي اسألي اسئلة حوالين الحاجات اللي معاكي ، استخدمي العاب بنهايات مفتوحة زي الصناديق الكرتون, كتل بأشكال والوان مختلفة ، وخلي طفلك يلعب بيهم.

ازاي ده هيساعد: في المرحلة دي مهارات الطفل اللفظية بتكون في بداية تطورها ، واللعب الداخلي والخارجي هيساعدهم على فهم طريقة عمل كل حاجة حواليهم.

نصايح لتطوير نمو الطفل 5
نصايح لتطوير نمو الطفل 5

6- 15 – 18 شهر:

اللي المفروض تعمليه: خدي سلة غسيل وحطي حاجات مختلفة فيها ، وحاولي تختاري الحاجات اللي الاطفال يقدروا يمسكوها بسهولة من غير ما يأذوا نفسهم ، الطفل في الغالب هيحاول يخرج الحاجات من السلة ويرجعها تاني ، وهيحاول كمان انه يدخل جوه السله بنفسه ، سيبيه يتصرف واديه بس تعليمات لطريقة التعامل مع الحاجات اللي قدامه.

ازاي ده هيساعد: ده هيساعدهم على تطوير مهاراتهم الحركية ومهارات التوازن ، بالاضافة انها هتشغل خيالهم وهتطوره.

نصايح لتطوير نمو الطفل 6
نصايح لتطوير نمو الطفل 6

7- 18 شهر – سنتين:

اللي المفروض تعمليه: اطلبي من طفلك انك يجيبلك حاجات مختلفة ويديهالك في ايدك ، زي مثلا كوباية او معلقة ، اتكلمي معاه وكوني جمل بسيطة عن الحاجة دي ، وقولي اسماء العاب او اجزاء من الجسم اثناء كلامك معاه.

ازاي ده هيساعد: ده هيساعدهم على ربط الكلمات بالاشياء وتشكيل جملة كاملة ، وهتتحسن مهارات الاتصال عندهم بشكل كبير.

نصايح لتطوير نمو الطفل 7
نصايح لتطوير نمو الطفل 7

8- 2 – 3 سنين:

اللي المفروض تعمليه: العبي لعبة العرض مع طفلك ، ممكن تعرضي عليه حيوانات, عربيات, او حتى عرايس ، واطلبي منه يجمعهم حسب الحجم او اللون او عدد الارجل ، وقبل اللعب اسأليه هو المفروض هيعمل ايه ، واثناء اللعب اسأليهم اسئلة حوالين اختياراتهم.

ازاي ده هيساعد: ده هيتطور عندهم القدرة على تجميع الحاجات اللي شبه بعض وليها صفات مختلفة ، ودي تعتبر مهارة رياضية مهمة.

نصايح لتطوير نمو الطفل 8

9- 3 – 5 سنين:

اللي المفروض تعمليه: صبي المايه من اناء زجاجي طويل ورقيق لوعاء تاني ، واللي المفروض يكون اقصر ، ويكون وعاء زجاجي عريض ، وخليكي حذره ان المايه متخرجش بره ، واسألي طفلك عن رايه اي واحد فيهم فيه كمية مايه اكتر.

ازاي ده هيساعد: الطفل في المرحلة دي بيكون لسه مش بيفكر بشكل منطقي ، وبالتالي التجربة دي هتساعده على توسيع نموه المعرفي.

نصايح لتطوير نمو الطفل 9

10- 6 – 8 سنين:

اللي المفروض تعمليه: اطلبي من طفلك يساعدك في الاعمال المنزلية المختلفة ، زي مثلا ترتيب الترابيزة ، وبمجرد ما يعملوا ده ، كافئيه على اللي هو عمله وقوليله مثلا “انا فخورة بيك عشان عملت ده” ، امدحي الحاجات اللي بيعملها ، مش الصفات اللي ميقدروش يغيروها.

ازاي ده هيساعد: ده هيبني احترامهم لذاتهم وثقتهم بنفسهم ، وهيتطور عندهم الاحساس بالمسؤولية في المرحلة دي ، ولازم يعرفوا ان في عواقب لسلوكهم.

نصايح لتطوير نمو الطفل 10

11- 9 – 11 سنة:

اللي المفروض تعمليه: اشركي طفلك في الاعمال المنزلية المعقدة اكتر ، زي التنضيف والطبخ جنبك ، وممكن تبدأي تديه مبلغ صغير كمكافئة وتساعديه على ادارته ، واشرحي له قيمة المال.

ازاي ده هيساعد: ده هيساعدهم يفهموا اهمية ادخار الاموال وصرفها بحكمة.

نصايح لتطوير نمو الطفل 11

12- 12 – 14 سنة:

اللي المفروض تعمليه: بعد العشا مباشرة ، خصصي 10 – 15 دقيقة انك تتكلمي معاه عشان يبقى في تواصل بينكم ، ممكن مثلا تسأليه عن اهتماماته, اي تقدم حققه في الرياضة بتاعته لو بيلعب رياضة, او عن اصدقائه, او حتى عن اللي عايز ياكله تاني يوم ، ممكن كمان تخصصي وقت لحضن قبل النوم ، كل اسبوع اختاري يوم وحددي نشاط خاص تعمليه مع طفلك ، ممكن يكون بسيط جدا زي مثلا التمشية مع بعض بس بره البيت في اي مكان.

ازاي ده هيساعد: ده هيحسسهم ان افكارهم ورغباتهم مسموعة وبتحترم ، بالاضافة انك هتكوني على تواصل دايما معاه وهتابعي نشاطاته وهتبقي عارفة كل جديد عنده.

نصايح لتطوير نمو الطفل 12

مقالات متعلقه

علميا ازاي الكذبات البيضا الصغيرة ممكن تأذي اطفالنا

علميا ازاي الكذبات البيضا الصغيرة ممكن تأذي اطفالنا

ايه هي طريقة الساندوتش وازاي تحولي سلوك طفلك للاحسن من غير ما تكوني قاسية عليه

ايه هي طريقة الساندوتش وازاي تحولي سلوك طفلك للاحسن من غير ما تكوني قاسية عليه

5 اساليب تسيطري بيهم على نوبة الغضب والصراخ على اطفالك

5 اساليب تسيطري بيهم على نوبة الغضب والصراخ على اطفالك