ايه هي قاعدة ال 3 ثواني الكورية في العناية بالبشرة وازاي ممكن تغير بشرتك

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
4824

المنتجات الكورية بقت من اكتر المنتجات الجمالية المستخدمة على مستوى العالم في العناية بالبشرة ، ولكن مش بس المنتجات هي اللي بتدي المرأة الكورية البشرة المشرقة النضرة ، ولكن نظام الجمال اللي بتمشي عليه ، روتين العناية بالبشرة الكوري بيتكون من 10 خطوات ، وواحدة من الخطوات دي هي قاعدة الترطيب في 3 ثواني ، واللي بتحتاج انك تحطي المرطب بعد غسل البشرة مباشرة ، خلال 3 ثواني ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف بالتفصيل على قاعدة ال 3 ثواني الكورية في العناية بالبشرة وازاي ممكن تغير بشرتك.

قاعدة ال 3 ثواني الكورية في العناية بالبشرة:

1- بتساعد الجلد على امتصاص المنتج بشكل افضل:

لو طبقتي منتجات العناية بالبشرة بعد غسل وشك مباشرة ، بشرتك هتستفيد من المنتجات لاقصى حد ، لان الطبقة الخارجية من بشرتك تعتبر درع واقي وحاجز بين الخلايا الحية والبيئة ، وبتقاوم مكونات العناية بالبشرة اللي بتحاول اختراقها ، ولكن لما بشرتك هتكون رطبة ، هيسهل عليها امتصاص المكونات النشطة من السيروم والمرطبات.

قاعدة ال 3 ثواني الكورية في العناية بالبشرة 1
قاعدة ال 3 ثواني الكورية في العناية بالبشرة 1

2- هتضيء بشرتك:

على الرغم ان الموضوع ممكن يبان متناقض ، ولكن البشرة ممكن تحس بالعطش او انها محتاجة ترطيب بعد غسلها مباشرة ، وده بيحصل لان الماية بتتبخر بسرعة من جلدك ، وبتاخد معاها نسبة كبيرة من زيوت البشرة الاساسية ، ونتيجة لده ، البشرة ممكن تبقى جافة وباهتة ، كل ما حطيتي المرطب بشكل اسرع ، زادت الفرصة في الاحتفاظ بالرطوبة اكتر والحفاظ على بشرتك نضرة وحيوية.

قاعدة ال 3 ثواني الكورية في العناية بالبشرة 2
قاعدة ال 3 ثواني الكورية في العناية بالبشرة 2

3- هتخلي بشرتك تبان سنها اصغر:

البشرة وهي مترطبة بتبان ممتلئة وشكلها شباب ، لكن وهي جافة بيظهر عليها التجاعيد والخطوط الرفيعة بشكل اوضح ، وعلى الرغم من ان السيروم والكريمات المفروض انها تخلي بشرتك انعم وتعالج الجفاف ، الا ان البشرة مش هتحصل على جميع فوايدها وهي جافة ، لان الجلد الجاف بيحتوي على خلايا الجلد الميتة المتراكمة ، وده بيمنع المرطب من الدخول.

قاعدة ال 3 ثواني الكورية في العناية بالبشرة 3
قاعدة ال 3 ثواني الكورية في العناية بالبشرة 3

4- هتحافظ على صحة بشرتك:

لو بتحطي المرطب بعد غسل الوش مباشرة ، ده هيساعد بشرتك في الحفاظ على توازنها ، البشرة لما بتكون شديدة الجفاف ، بتبدأ الغدد الموجودة تحت سطح الجلد في انتاج زيوت اكتر لتقليل الجفاف ، وده هيأدي في النهاية لظهور حب الشباب.

قاعدة ال 3 ثواني الكورية في العناية بالبشرة 4
قاعدة ال 3 ثواني الكورية في العناية بالبشرة 4

5- بتحمي البشرة من اضرار اشعة الشمس:

وضع المرطب بعد غسل البشرة مباشرة خطوة اساسية ، لان البشرة ممكن انها تجفف البشرة وتخليها مجعدة ومتقشرة ، ولان كتير من كريمات البشرة بتحتوي على عامل حماية من الشمس ، بشرتك هتستفاد منها حماية مزدوجة ترطيب وحماية.

قاعدة ال 3 ثواني في العناية بالبشرة 5

6- هتهدي البشرة الحساسة:

البشرة الحساسة بيحصلها تهيج بسهولة وبتحتاج لعناية اضافية ، ووضع الكريم المرطب على البشرة وهي لسه رطبة ده هيمنع بشكل اكبر منع ظهور البقع الجافة المسببة للحكة ، والمتخصصين بينصحوا ان غسل الوش مايزدش عن مرتين يوميا لمنع تهيج الجلد.

قاعدة ال 3 ثواني في العناية بالبشرة 6

7- بتسرع من روتين العناية بالبشرة:

ممكن يكون ال 10 خطوات في روتين العناية بالبشرة الكوري كتير وممكن يبقى مربك بالنسبة لك ، ولكن قاعدة ال 3 ثواني هتساعدك على تحسين بشرتك في وقت اقل ، سواء كنتي مستعجلة الصبح او تعبانة بالليل وعايزة تنامي ، فهيكون الحل البسيط ليكي هو تخطي تجفيف البشرة بالفوطة ورطبي بشرتك بالكريم وهي رطبة خلال 3 ثواني.

قاعدة ال 3 ثواني في العناية بالبشرة 7

هل جربتي قبل كده تحطي المرطب على بشرة رطبة؟ وايه هو روتينك اليومي للعناية بالبشرة.

مقالات متعلقه

كريم الجسم السحري لتفتيح الاماكن الغامقة

كريم الجسم السحري لتفتيح الاماكن الغامقة

دليل من خبراء التغذية عن افضل الاطعمة لتعزيز جمال البشرة

دليل من خبراء التغذية عن افضل الاطعمة لتعزيز جمال البشرة

طرق استخدام زيت فيتامين E على البشرة

طرق استخدام زيت فيتامين E على البشرة