ليه المفروض ماتستخدميش الفوطة لتجفيف وجهك

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
1633

الفوط بيكون متراكم عليها كمية كبيرة جدا من البكتيريا ، ولما بتستخدميها لمسح وجهك ، ده هيتسبب في ضرر بشرتك ، ورغم ان تجفيف الوجه بالفوطة يعتبر منطقي ، الا انه ممكن يضر اكتر من انه ينفع ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على اضرار الفوطة على البشرة ، وهنقولك ممكن تستبدليها بايه.

اضرار الفوطة على البشرة:

1- ممكن تسبب لك حب الشباب:

تجفيف وشك بنفس الفوطة اللي بتستخدميها لتجفيف جسمك ممكن يأدي لتلف بشرتك اكتر مما تتوقعي ، الفوطة زي ما قولنا بيتراكم عليها بكتيريا ، ولاننا عادة بنخزنها في الحمام والهوا بيكون رطب ، ده بيخلق بيئة مثالية لنمو البكتيريا ، لما بتفركي بشرتك بالفوطة ، في الحالة دي الفوطة بتنقل كل البكتيريا دي على بشرتك ، وده هيأدي في النهاية لظهور البثور وانسداد المسام ، حتى لو بتستخدمي فوطة منفصلة لوشك غير اللي بتستخدميها لجسمك ، فاكيد انتي مش بتغسلي الفوطة يوميا ، وبالتالي هيكون عليها بكتيريا غير مرغوب فيها هتتنقل لبشرتك.

اضرار الفوطة على البشرة 1
اضرار الفوطة على البشرة 1

2- هتحصل شيخوخة لبشرتك بسرعة اكبر:

فوط الحمام مصنوعة من خامة خشنة جدا على بشرتك ، واستخدامها ممكن يسبب تمزقات صغيرة في بشرتك ، وده هيخليها معرضة للعدوى والتجاعيد ، وكل ما الفوطة اتغسلت النسيج بتاعها بقى هش اكتر ، والاحتكاك الناتج عنه ممكن يسبب تقشير لبشرتك اكتر من اللازم.

اضرار الفوطة على البشرة 2
اضرار الفوطة على البشرة 2

3- بتقلل من فعالية منتجات العناية بالبشرة:

على الرغم من ان تجفيف الوجه بعد غسله امر طبيعي ، الا انه في الواقع ده مش هيسمح لبشرتك بالاستفادة لاقصى حد من المنتجات اللي بتستخدميها ، مرطب البشرة هيخترق الجلد بشكل افضل قبل ما تتبخر كل المية من على سطحه ، تخطي خطوة تجفيف الوش بالفوطة هيسمح لمنتجات العناية بالبشرة بحبس الرطوبة اللي محتاجاها بشرتك للحفاظ عليها نضرة وشابة.

اضرار الفوطة على البشرة 3
اضرار الفوطة على البشرة 3

4- ممكن تهيج بشرتك:

لو بشرتك حساسة ، فاستخدام الفوطة مش هو الاختيار المثالي لتجفيف الوش ، لان معظم اقمشة الفوط بتكون قاسية جدل على الجلد ، ومسح الوش بيها ممكن انه يأدي لاحمرار الجلد وتهيجه.

اضرار الفوطة على البشرة 4
اضرار الفوطة على البشرة 4

5- ممكن انها تخلي بشرتك دهنية:

ممكن تشوفي ان الموضوع متناقض ، ولكن تجفيف البشرة ممكن يخليها دهنية اكتر ، لان الفوط الخشنة ممكن انها تزيل الزيوت الطبيعية اللي محتاجاها البشرة عشان تفضل صحية ، وفي الحالة دي الغدد الدهنية الموجودة تحت الجلد هتنتج زيوت اكتر لموازنة لجفاف ، وده هيأدي لبشرة دهنية بشكل مفرط.

اضرار الفوطة على البشرة 5

ازاي تجففي وجهك من غير فوطة:

بدل ما تجففي وشك بالفوطة ، سيبيه ينشف في الهوا ،التجفيف بالهوا يعتبر اكتر نضافة ولطف على بشرتك ، وعلى الرغم انه محتاج وقت اطول من تجفيف الوش بالفوطة ، الا ان بشرتك هتشكرك على الخطوة دي.

– اغسلي وشك بالطريقة المعتادة.

– سيبي بشرتك تنشف بشكل طبيعي.

– وبعدين حطي المرطب المفضل ليكي.

اضرار الفوطة على البشرة 6

مقالات متعلقه

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة

مكونات طبيعية اساسية ومتعددة الاستخدامات للبشرة والشعر

مكونات طبيعية اساسية ومتعددة الاستخدامات للبشرة والشعر