5 اطعمة وقفي اكلهم للتخلص من دهون البطن

ريهام محمود
ريهام محمود
1267

دهون البطن من اصعب الاماكن اللي مش بنعرف نتخلص منها بسهولة ، واحيانا بيكون صعب معرفة الاطعمة اللي بتسبب ده ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنقولك 5 اطعمة بتسبب دهون البطن عشان تتجنبيها.

اطعمة بتسبب دهون البطن:

1- السموزي والعصاير:

العصاير بالرغم انها ممكن تبقى وجبة فطار صحية ، ولكن ده في حالة بس انها تكون متوازنة ومليانة بالتوازن الجيد بين العناصر الغذائية ، بما فيهم البروتين والكربوهيدرات والدهون الصحية ، ولكن لسوء الحظ ان معظم العصاير مليانة بالسكر ، وفي بعض الانواع بيكون فيها سكر صحي زي التفاح, الموز, الكمثرى ، ولكن برضه في الحالتين السكر ده بيتحول لدهون في الجسم.

ولما الفواكة بتتعمل عصاير بيتم تجريدها من الالياف ، وبالتالي بتفقد الفوايد اللي كنتي ممكن تحصلي عليها لو اكلتي الفاكهة نفسها على طول.

ولو عايزة تشربي عصير الافضل تعتمدي على العصاير اللي بتحتوي على خضار زي الليمون, اللفت ، وابعدي عن العصاير الجاهزة اللي فيها سكريات مضافة ، السكر ممكن يأدي لزيادة الالتهاب ويزود الضغط على الجسم ويأدي للتوتر ، وده بدوره هيزود هرمون الكورتيزول اللي هيأدي بدوره لزيادة الدهون.

ممكن تاخدي بعض الدهون الصحية من زبدة المكسرات, زبدة الشيا, بذور الكتان ، وضيفي معاها 2% من الزبادي اليوناني اللي بيحتوي كمان على الدهون الصحية والبروتينات من غير ما يزود الجسم بسعرات حرارية كتير.

اطعمة بتسبب دهون البطن 1
اطعمة بتسبب دهون البطن 1

2- الخضروات النية:

هل بتفكري ان الخضار مفيد فعلا وغني بالمواد الغذائية ، الجواب هو نعم ولا ، كلنا محتاجين الخضار في نظامنا الغذائي ، ولكن في بعض الخضروات اللي بيكون صعب على الجسم هضمها خصوصا لما بتكون نية.

هنقولك 5 خضروات المفروض متاكليهاش نية وتاخد وقتها في السوا كويس قبل الاكل:

– السبارجوس: اكله ني مش هيأدي ، ولكن طبخه هيساعد جسمك على امتصاص العناصر الغذائية المقاومة للسرطان بشكل اكبر ، جربي تسويه على البخار, او تشويحه في شوية زيت زيتون مع الثوم وعصير الليمون.

– المشروم: المشروم زي السبارجوس بالظبط ممكن يتاكل ني ، ولكن انتي تقدري تحصلي على فوايده الغذائية الغنية بالبوتاسيوم لو اخد وقت كافي في الطبخ بقليه او شويه.

– براعم بروكسل: النوع ده من الخضار ممكن انه يسبب غازات وانتفاخ ، وهما حاجتين اكيد مش عايزين انهم يحصلوا ، وعشان تقللي من ان ده يحصل اطبخيه شوية قبل الاكل ، وحتى بعد الطبخ ممكن انها تسبب انتفاخ شوية ، عشان كده خدي بالك من الكمية.

– البروكلي والقرنبيط: السكريات اللي موجودة في الخضروات الصليبية بيكون صعب هضمها الا لو اتفتت عن طريق الطبخ ، لازم الاشخاص اللي بيعانوا من الغدة الدرقية التأكد من تجنب الانواع دي من الخضروات الا لما تتطبخ الاول ، لان الخضروات الصليبية بتحتوي على مثبطات الغدة الدرقية اللي ممكن تأدي لزيادة حالة الغدة.

– البطاطس: البطاطس لو مش مطبوخة ممكن تكون مضره ، لانها بتحتوي على سموم ومضادات تغذية ممكن تضر جسمك ، وممكن كمان تسبب اضطراب في الجهاز الهضمي ، عشان كده لازم تتأكدي من خبزها كويس.

اطعمة بتسبب دهون البطن 2
اطعمة بتسبب دهون البطن 2

3- تجنب منتجات الالبان العادية:

تجنب منتجات الالبان العادية هيساعدك على التخلص من الانتفاخ ، ولو انتي بتحبي الالبان فانتي محتاجة للنوع المناسب من منتجات الالبان ، زي الجبنة النية او غير المطبوخة (زي الجبنة الشيدر) او اللي بالاعشاب ، بيكون ليها فوايد اكتر من منتجات الالبان التقليدية بسبب احتوائها على نسبة عالية من مضادات الاكسدة والفيتامينات ، بالاضافة انها غنية بالبروبيوتيك اللي تعتبر مفيدة جدا لصحة الامعاء.

اطعمة بتسبب دهون البطن 3
اطعمة بتسبب دهون البطن 3

4- اتخلصي من كل الاطعمة المصنعة وقللي الجلوتين:

الاطعمة المصنعة من اكتر الحاجات اللي لازم تتخلصي منها ، لان دي الاطعمة اللي بتحتوي على نسبة كبيرة من الجلوتين ، ولكن ده مش معناه برضه انك محتاجة حاجة خالية من الجلوتين خالص ، لان الخالية من الجلوتين تماما مش معناها انها صحية.

والحقيقة ان الحبوب او السيريال مش جيدة ، لانه بيتعمل لها معالجة للحصول على عمر افتراضي اطول ونكهة تدوم فترة اطول ، وده ممكن يأدي لزيادة الوزن والانتفاخ.

الاطعمة المصنعة كلها بيتضاف لها الصوديوم, السكر, والدهون الضارة ، عشان تخلي طعمها احلى وتدوم فترة اطول.

اطعمة بتسبب دهون البطن 4

5- اتجنبي المحليات الصناعية:

المحليات الصناعية مش جيدة زي ما انتي متخيلة لانها ممكن تسبب انتفاخ وتضر المعدة ، والحقيقة ان الحاجات الخالية من السكر هتخليكي بدل ما تتخلصي من الرغبة الشديدة في اكل السكر ، فانتي في الواقع بتغذيها اكتر ، والحل انك كل ما استبعدتي السكر من نظامك الغذائي هتقل رغبتك ليه.

ممكن تستخدمي من وقت للتاني بدائل للسكر زي ستيفيا.

اطعمة بتسبب دهون البطن 5

مقالات متعلقه

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

تمرين بسيط للتخلص من ترهل البطن في 3 اسابيع بس

تمرين بسيط للتخلص من ترهل البطن في 3 اسابيع بس

افضل تمارين للتخلص من دهون البطن والحصول على بطن مشدودة ومسطحة

افضل تمارين للتخلص من دهون البطن والحصول على بطن مشدودة ومسطحة