اكتر 9 صيحات مكياج تريندي في 2021

ريهام محمود
ريهام محمود
في
مكياج
1551

كل سنة بتتغير اتجاهات وصيحات المكياج وبتظهر حاجات جديدة ، والمكياج هو مجرد وسيلة للتعبير عن نفسك باختيار الاقرب لشخصيتك ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على اكتر 9 صيحات مكياج تريندي في 2021.

صيحات مكياج تريندي في 2021:

1- الايلاينر الملون:

من اكبر اتجاهات الموضة في 2021 هو الايلاينر الملون ، وبغض النظر عن لون عينيكي ، تقدري تلعبي باي ايلاينر ملون ، وغالبا المشاهير بيستخدموه عشان يبرزوا عيونهم اكتر.

صيحات مكياج تريندي 1
صيحات مكياج تريندي 1

2- الايشادو اللامع:

الاتجاه الغريب في المكياج السنة دي هو استخدام ملمع الشفايف كايشادو ، تقدري بكل سهولة تحطي الملمع اللي استخدمتيه على شفايفك على جفونك ، هيدي لمعان طبيعي للجفون ،وممكن كمان تحطيه كطبقة بس فوق الايشادو العادي لاضافة لمعان.

3- روج بألوان زاهية + مكياج نيود:

الالوان الزاهية للروج من موضة مكياج 2021 ، اختاري لون زاهي وجريء للروج ، مع ايشادو بلون نيود او من غير ايشادو خالص.

4- ايلاينر رفيع:

اتجاهات الايلاينر بتتغير وتتطور دايما ، وفي الموسم ده الموضة هي رسمة الايلاينر الرفيع ، والميزة في الرسمة دي ان حتى المبتدئين يقدروا يرسموها بسهولة.

5- مكياج النو ميكب:

مكياج النو ميكب كمان من صيحات المكياج الموضة للموسم ده ،والموضوع كله ان البشرة تبان طبيعية وشكلها صحي ونضرة ، عشان كده النصيحة المهمة انك تحافظي على بشرتك دايما نضيفة ، والكوريين عادة هما اللي بيكونوا مشهورين بلوك المكياج ده بيكون طبيعي جدا على بشرة صحية ومتوهجة.

6- البلاشر البينك:

البلاشر البينك او الوردي هو الاختيار المثالي لو عايزة تظهري بلوك منتعش ، تقدري تستخدمي البلاشر الكريمي, او البودر, او السائل ، والبلاشر البينك هيظهرك اصغر سنا وبلوك انثوي.

7- الروج المخملي:

الروج المخملي الناعم بيعمل تغطية مثالية ومظهر جذاب للشفايف ، وهي الانواع اللي بتكون ناعمة على الشفايف ومش بتسبب لها جفاف ، ومكوناته مش قاسية على شفايفك وبيحافظ على رطوبتها طول ما انتي حطاه.

8- الحواجب الفوضوية:

الحواجب الفوضوية السمكية اللي بيكون اتجاه الشعر فيها لفوق من صيحات المكياج للموسم ده ، والحوجب دي مش بس بتكمل لوك مكياج النو ميكب ، لكن كمان سهل تعمليها.

9- عيون سموكي باللون البني الشوكولاتة:

العيون السموكي باللون البني مناسبة تقريبا لكل الاوقات ومع جميع انواع الملابس وعلى اي لوك ، لكن مع ذلك لازم تكوني حذرة واستخدمي اللون باعتدال مع المزج الجيد.

مقالات متعلقه

ازاي تحطي الروج الغامق زي المحترفين للوك مكياج مثالي

ازاي تحطي الروج الغامق زي المحترفين للوك مكياج مثالي

ازاي تعملي مكياج جلد الدولفين “Dolphin Skin Makeup”

ازاي تعملي مكياج جلد الدولفين “Dolphin Skin Makeup”

احدث تريندات المكياج في شتاء 2023

احدث تريندات المكياج في شتاء 2023