10 اطعمة هتخفف من الامساك افضل من الملينات الطبية

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
1760

تقريبا كلنا عانينا من الامساك في مرحلة ما في حياتنا ، وغالبا بتزيد فرصة الاصابة بالمشكلة دي بشكل اكبر مع تقدم العمر ، ولان المسهلات الطبية ليها تأثير صعب غالبا بيتهي الامر انك تبقي حاسه بعدم راحة ، ولكن لحسن الحظ ، في اطعمة كتير تقدري تاكليها ليها تأثير ايجابي على حركة الامعاء ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف على 10 اطعمة هتخفف من الامساك افضل من الملينات.

10 اطعمة هتخفف من الامساك:

1- البرقوق المجفف:

البرقوق المجفف او المعروف بالقراصيا ، مفيد جدا للامساك ، لانه بيحتوي على نسبة عالية من الالياف ، بتساعد على تسهيل حركة الامعاء عن طريق زيادة محتوى المية في البراز مع تحسين وزن البراز من خلال الاحماض الدهنية ، البرقوق بيحتوي كمان على مركبات فينولية خاصة وكحول سكري اسمه السوربيتول ، والاتنين بيساعدوا على تحسين صحة الجهاز الهضمي.

والبرقوق مش بس بينتج تأثير ملين خفيف ، ولكن بتحفز كمان على انتاج البكتيريا الجيدة ، والحقيقة ان الدراسات اثبتت ان الاشخاص اللي بياكلوا 10 حبات برقوق بس يوميا ، حوالي 100 جرام ، بيكون عندهم حركة الامعاء افضل ، وممكن كمان تشربي عصير البرقوق لو بتحبي العصير اكتر.

اطعمة هتخفف من الامساك 1
اطعمة هتخفف من الامساك 1

2- خبز ومكرونة بالقمح الكامل:

كل انواع منتجات القمح الكامل تعتبر بدائل رائعة جدا للانواع التقليدية ، وده مش بيشمل الخبز بس لكن كمان الارز والمكرونة ، وده لان الاطعمة المصنوعة من القمح الكامل بتحتوي على نسبة عالية من الالياف غير القابلة للذوبان ، وده بيساعد على تسهيل حركة الامعاء.

بالنسبة للخبز ممكن تستخدمي كمان النوع اللي بيحتوي على مكسرات او حبوب هيديكي تأثير اقوى ، شريحتين بس من الخبز فيها 15% من نسبة الالياف الغذائية اليومية اللي الجسم محتاجها ، والنوع ده من الخبز ليه تأثير افضل بكتير من الملينات ، وهو اكتر فاعلية في تخفيف الامساك من انواع خبز القمح التانية.

اطعمة هتخفف من الامساك 2
اطعمة هتخفف من الامساك 2

3- التوت بانواعه:

التوت بانواعه الاحمر والاسود بيحتوي على نسبة عالية من المية وكتير من الالياف ، ودول معروفين جدا انهم بيخففوا من الامساك بشكل فعال ، ولان التوت بيحتوي على نسبة عالية من فيتامين C والكالسيوم ، فبالتالي هي فاكهة صحية ومفيدة بشكل عام لاكلها بانتظام ، ولكن ضروري عدم الافراط في اكلها لانها بتحتوي على نسبة عالية من الدهون والسكر ، الآمن انك تاكلي منها كمية صغيرة مع الزبادي او الكريمة ، او حتى في المخبوزات.

اطعمة هتخفف من الامساك 3
اطعمة هتخفف من الامساك 3

4- الكمثرى والتفاح:

الكمثرى والتفاح ليهم فوايد كتير جدا ، مش بس لامعائك ولكن للصحة العامة ، الاتنين فيها نسبة عالية من المية وكمية عالية من الالياف ، واللي بتساعد بشكل طبيعي على حركة الامعاء ، وكمان بتحتوي على على كتير من المكونات المفيدة لصحة الامعاء.

وواحد من الالياف الموجودة في التفاح اسمها البكتين ، مفيد جدا لزيادة محتوى المية في البراز ، وده بيخلي البراز اكتر ليونة واتقل من خلال الاحماض الدهنية ، الكمثرى كمان بتحتوي على نسبة عالية من الفركتوز اللي بيحفز الامعاء والسوربيتول ، اللي يعتبر ملين خفيف.

اطعمة هتخفف من الامساك 4
اطعمة هتخفف من الامساك 4

5- البقوليات:

البقوليات هي المجموعة الغذائية اللي بتتكون من اطعمة زي العدس, الفول, الفاصوليا ، وكل الاطعمة دي مليانة بكمية ضخمة من الالياف ، كوباية واحدة من الفاصوليا المطبوخة بتحتوي تقريبا على 80% من كمية الالياف اليومية اللي محتاجها الجسم.

البقوليات بتحتوي على مزيج من انواع مختلفة من الالياف القابلة للذوبان وغير القابلة للذوبان ، وكل الالياف دي بتساعد على تسهيل حركة الامعاء وتليين البراز ، وده بدوره بيساعد على علاج الامساك ، ولو انتي مش من محبين البقوليات انك تاكليها لوحدها كده ، ممكن تضيفيها للشوربة, السلطة, او حتى تاكليها مع الاطباق الي بتحتوي على اللحمة المفرومة.

اطعمة هتخفف من الامساك 5
اطعمة هتخفف من الامساك 5

6- الفشار:

بالظبط زي ما قريتي ، حتى الوجبة الخفيفة دي اللي بتاكليها وانتي بتتفرجي على اي فيلم ممكن تكون مفيدة في تخفيف الامساك ، الفشار منخفض جدا في السعرات الحرارية واكلة يعتبر طريقة رائعة لاضافة الياف اضافية لنظامك الغذائي ، ولكن لازم تتأكدي ان الفشار من غير زبدة ولا ملح.

اطعمة هتخفف من الامساك 6 1

7- الفواكة الحمضية:

البرتقان, اليوسفي, والجريب فروت مليانة بالالياف ، وخاصة البكتين ، اللي قولنا انه موجود في التفاح ومن الالياف المهمة ، والمكون ده موجود بشكل رئيسي في القشرة ، والفواكة الحمضية بتحتوي كمان على نارينجين ، وهو نوع من الفلافانول اللي بتحتوي على خصائص بتساعد على تخفيف الامساك.

الحمضيات كمان بتساعد القولون على افراز السوائل ، وده بينتج عنه تأثير ملين خفيف ملحوظ ، بالاضافة انه طعمها منعش وحلو ، ولانها بتحتوي على كمية كبيرة من فيتامين C فهي تعتبر وجبة خفيفة صحية.

اطعمة هتخفف من الامساك 7 2

8- بذور الكتان:

بذور الكتان هي علاج معروف للامساك ، واستخدمت من زمان جدا في الطب البديل كعلاج للامساك ، وده بسبب انها بتحتوي على كل تأثيرات الملين الطبيعي لانها بتحتوي على نسبة عالية من الالياف غير القابلة للذوبان والقابلة للذوبان ، تقدري تاكلي معلقة واحدة كبيرة بس من بذور الكتان هتديكي 11% من نسبة الالياف اليومية اللي محتاجها الجسم ، بذور الكتان ممكن انها تساعد على زيادة وتحسين حركة الامعاء مع زيادة وزن البراز.

اطعمة هتخفف من الامساك 8

9- الكيوي:

الكيوي بيحتوي على نسبة عالية جدا من الالياف ، والدراسات اظهرت ان الاشخاص اللي بياكلوا ثمرة كيوي واحدة في اليوم لكل 30 جرام من وزن الجسم البراز عندهم هيكون لين اكتر واسهل في الاخراج ، ودراسات تانية كشفت ان اكل حبتين من الكيوي يوميا ممكن انه يحسن من صحة الامعاء.

فاكهة الكيوي بتحتوي كمان على انزيم معروف باسم الاكتينيدين ، والعنصر ده ليه قدرة على تحسين الحركة في الجهاز الهضمي ، بالاضافة ان الكيوي بيحتوي على عدد من المواد الكيميائية النباتية ، اللي بتساعد على تحسين عملية الهضم بشكل عام.

اطعمة هتخفف من الامساك 9

10- الخضروات الخضرا:

الخضروات الخضرا مفيدة جدا للصحة ، خضروات زي السبانخ, البروكلي, براعم بروكسل ، مش بس بتحتوي على نسبة عالية من الالياف, وحمض الفوليك, وفيتامين C, K, لكن هي بتضيف كمان لكتلة البراز ، وده بيسمح انه يمر بشكل اسهل.

السبانخ بتحتوي على مستويات عالية من المغنيسيوم اللي بتجذب المية للبراز وبتساعد على تليينه وبتخليه اسهل في المرور ، البروكلي بيحتوي على كمية كبيرة من السلفورافان ، وهو عنصر بيساعد على الهضم وبيساعد على الحفاظ على صحة الجهاز الهضمي ، معظم الخضروات الورقية الخضرا بتحتوي على كتير من الالياف بالاضافة لكتير من الفوايد الصحية التانية ، عشان كده متتردديش ابدا انك تضيفيها لنظامك الغذائي يوميا.

اطعمة هتخفف من الامساك 10

7 أكلات لتنظيف الجسم بشكل طبيعي بالأكل.. اعرفي ايه الأكلة المناسبة لكل جزء من الجسم

7 أكلات لتنظيف الجسم بشكل طبيعي بالأكل.. اعرفي ايه الأكلة المناسبة لكل جزء من الجسم
7 أكلات لتنظيف الجسم بشكل طبيعي بالأكل.. اعرفي ايه الأكلة المناسبة لكل جزء من الجسم

مقالات متعلقه

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب

حيلة لعلاج الامساك في دقيقة واحدة بس

حيلة لعلاج الامساك في دقيقة واحدة بس