7 عادات يومية ممكن تتلف شعرك .. اعرفيهم معانا وتجنبيهم

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
1118

لو انتي بتستخدمي شامبو نوعه كويس ومناسب لشعرك ، لكن مع ذلك شعرك مش في افضل حالاته ، يبقى انتي محتاجة تركزي اكتر على روتين العناية بشعرك ، لان ممكن حاجة بسيطة زي ربطة الشعر, او لف الشعر بالفوطة انها تضر شعرك وتسبب اضرار ومشاكل كتير على المدى الطويل ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنقولك 7 عادات ممكن تتلف شعرك عشان تتجنبيها.

عادات ممكن تتلف شعرك:

1- لبس الصوف:

اكيد الصوف من الخامات اللي بتدفينا في الشتا ، ولكن الخامة دي ممكن تضر شعرك ، لان الصوف بيولد الكهربا الساكنة وبيخلي شعرك يشبك فيه ، وده بيأدي لتقصف اطراف الشعر ، وشعرك لما بيتبل في الايام اللي فيها مطر ، بيخليه هش وضعيف اكتر ويتكسر بسهولة اكبر.

عادات ممكن تتلف شعرك 1
عادات ممكن تتلف شعرك 1

2- اكل التونة:

على الرغم ان التونة من الاكلات المغذية جدا وتعتبر مصدر كبير لكتير من العناصر الغذائية ، الا انها بتحتوي على مستويات عالية من الزئبق ، والمعدن ده تقيل جدا وسام وممكن يسبب بعض المشاكل الصحية الخطيرة ، وكتير من المتخصصين بينصحوا باكل التونة باعتدال ، واظهرت الدراسات ان استهلاك الزئبق ممكن انه يكون مرتبط كمان بتساقط الشعر المفاجيء.

عادات ممكن تتلف شعرك 2
عادات ممكن تتلف شعرك 2

3- بتستخدمي الفوطة او السيشوار لتجفيف الشعر:

معظمنا متعود انه يلف شعره بالفوطة بعد غسل الشعر ، ولكن الفوط القطن ممكن تسبب تجعد وتكسر الشعر ، لان الفوطة اكتر جفاف وخشونة من الشعر ، اللي هيأدي لتقصف اطراف الشعر ، وكمان استخدام السيشوار باستمرار في تجفيف الشعر ممكن يأدي لتقصف وبهتان الشعر ، وعشان تجففي الشعر بشكل صح ، امسكي السيشوار بعيد عن الشعر بحوالي 6 بوصة (تقريبا 15 سم).

عادات ممكن تتلف شعرك 3
عادات ممكن تتلف شعرك 3

4- استخدام اربطة شعر مرنة:

تسريحات الشعر اللي بيتم سحبها باحكام زي ديل الحصان, او العقدة العلوية ممكن انها تضر الشعر لما تيجي تربطيه ، لان التوكه المطاط او الاستك بتعمل ضغط على الشعر ، وده هيأدي على المدى الطويل لتكسر الشعر ، لو انتي بتحبي تعملي تسريحة ديل الحصان دايما ، اختاري توكة مطاط متغطية بالقماش او ربطة شعر حلزونية.

عادات ممكن تتلف شعرك 4
عادات ممكن تتلف شعرك 4

5- بتحطي البلسم على الجذور:

البلسم يعتبر ضروري للحفاظ على نعومة وتغذية خصلات الشعر ، ولكن ممكن يجيب معاكي نتيجة عكسية او يضر الشعر لو استخدمتيه بطريقة غلط ، لو حطيتي البلسم على الجذور ده ممكن يتقل شعرك ويخلي الجذور دهنية ، عشان تحافظي على شعرك ناعم وبيلمع ، حطي البلسم على طول الشعر والاطراف بس وابعدي عن الجذور.

عادات ممكن تتلف شعرك 5

6- بتستخدمي الشامبو الجاف كتير:

الشامبو الجاف يعتبر من المنتجات اللي ممكن تنقذك في اي وقت عايزة تنضفي شعرك ومعندكيش وقت تغسليه ، ولكن استخدامه كتير زيادة عن اللزوم ممكن يسبب الجفاف والحكه والقشور في فروة الراس ، وفروة الراس الغير صحية ممكن انها تسبب تساقط الشعر وتمنع نمو الشعر الجديد ، لان الشامبو الجاف اكيد مش بينضف الشعر بطريقة فعالة زي الغسيل ، وده ممكن يأدي في النهاية لظهور قشرة الشعر.

عادات ممكن تتلف شعرك 6

7- بتحطي نضارة الشمس على شعرك:

حركة ممكن يكون في بنات كتير بيعملوها ولكن مش عارفين ضررها على الشعر ، ولكن الحقيقة انك لو بتعملي كده باستمرار ده ممكن يأدي في النهاية لترقق شعرك ، وكمان ضغط النضارة على الراس ممكن انه يأدي لتقليل تدفق الدم لفروة الراس وابطاء نمو شعرك ، ولو انتي عندك حساسية من معدن النضارة ، ممكن ده كمان يأدي لترقق الشعر.

عادات ممكن تتلف شعرك 7

7 حاجات غلط بتعمليها لشعرك ممكن تدمره.. اعرفيها واتجنبيها

7 حاجات غلط بتعمليها لشعرك ممكن تدمره.. اعرفيها واتجنبيها
7 حاجات غلط بتعمليها لشعرك ممكن تدمره.. اعرفيها واتجنبيها

مقالات متعلقه

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

طريقة العناية بالشعر في الشتا وفترة الرياح الموسمية

طريقة العناية بالشعر في الشتا وفترة الرياح الموسمية

6 خرافات عن العناية بالشعر بنفتكر انها صح ومفيدة

6 خرافات عن العناية بالشعر بنفتكر انها صح ومفيدة