10 وصفات بالقهوة لعلاج مشاكل الشعر المختلفة

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
2380

لو انتي من محبين القهوة ويومك مش بيكمل غير بفنجان القهوة الصبح ، احنا بنقولك ان شعرك كمان محتاج المكون ده ، القهوة ليها فوايد كتير جدا للشعر ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف على فوايد القهوة للشعر وازاي تستخدميها من خلال 10 وصفات بالقهوة لعلاج مشاكل الشعر المختلفة.

وصفات بالقهوة لعلاج مشاكل الشعر:

1- منع تساقط الشعر:

القهوة بتحتوي على مادة الكافيين اللي بتساعد على منع تساقط الشعر ، لانها بتحفز بصيلات الشعر ، وده بيأدي لنمو الشعر بشكل اقوى ، اغسلي شعرك بمغلي القهوة (وتكون قهوة تقيلة جدا ومتصفية) مرتين في الاسبوع لاستعادة الشعر مرة تانية في وقت قصير.

وصفات بالقهوة لعلاج مشاكل الشعر 1
وصفات بالقهوة لعلاج مشاكل الشعر 1

2- لنمو الشعر:

الكافيين بيمنع تأثير هرمون الديهدروتستوستيرون ، اللي ثبت انه بيسبب الصلع وتلف بصيلات الشعر للرجال والنساء ، غسل الشعر بالقهوة بيزود بشكل كبير من تحفيز بصيلات الشعر ، اللي بيأدي لنمو الشعر بشكل اسرع.

وصفات بالقهوة لعلاج مشاكل الشعر 2
وصفات بالقهوة لعلاج مشاكل الشعر 2

3- تحسين ملمس الشعر:

القهوة بتساعد على تقوية الشعر من الداخل ، وبتحسن من جودته وملمسه بشكل عام ، لان الكافيين لما بيتحط على الشعر بشكل مباشر ، البصيلات بتمتصه ، وده بيخليه ناعم وبيلمع اكتر بشكل فوري.

كل اللي هتعمليه بس افركي كمية من القهوة على فروة الراس ، وسيبيها لمدة 15 دقيقة وبعدين اشطفيها بالشامبو والبلسم ، الطريقة دي هتساعد على تغذية الشعر من الداخل وهيديه نعومة اكتر.

وصفات بالقهوة لعلاج مشاكل الشعر 3
وصفات بالقهوة لعلاج مشاكل الشعر 3

4- تحسين الدورة الدموية في فروة الراس:

زيت القهوة بيساعد على تحسين الدورة الدموية في فروة الراس ، وده بيساعد الشعر انه ينمو صحي وبشكل اسرع.

ممكن تشتري زيت قهوة جاهز ، او تعمليه بنفسك في البيت اختاري اي نوع زيت تفضليه وحطي فيه ¼ كوباية من حبوب القهوة وحطيهم مع بعض على نار خفيفة لمدة 8 ساعات واتأكدي انك تقلبيه من وقت للتاني عشان ميتحرقش ، بعدها صفي الزيت من القهوة وخزنيه في برطمان ، واستخدميه اعملي بيه حمام زيت للشعر مرة في الاسبوع.

وصفات بالقهوة لعلاج مشاكل الشعر 4
وصفات بالقهوة لعلاج مشاكل الشعر 4

5- تقشير فروة الراس:

كل ما تحسي ان فروة راسك دهنية ومتراكم عليها زيوت واوساخ كتير ، يبقى ماسك القهوة هو كل اللي انتي محتاجاه ، افركي القهوة على فروة الراس ، هتساعد على تقشير خلايا الجلد الميتة وهتحافظ على فروة الراس نضيفة ، بالاضافة ان كل مرة بتفركي فيها الجلد الميت ، هتحفزي الخلايا الجديدة وهينمو الشعر اقوى واكتر كثافة.

وصفات بالقهوة لعلاج مشاكل الشعر 6
وصفات بالقهوة لعلاج مشاكل الشعر 6

6- لتلميع الشعر:

القهوة بتحتوي على درجة حموضة اقل من المية ، وده هيحافظ على الشعر صحي وبيلمع ، ممكن تحطي على الشعر مغلي القهوة الباردة (وتكون قهوة تقيلة جدا ومتصفية) وتسيبيه لمدة ½ ساعة وبعدين تغسليه ، كرريه مرة واحدة في الاسبوع هيكون مفيد جدا لشعرك.

وصفات بالقهوة لعلاج مشاكل الشعر 8
وصفات بالقهوة لعلاج مشاكل الشعر 8

7- تحسين لون الشعر:

لو عايزة شعرك بلمسة خفيفة من اللون البني المايل للاسود ، بالاضافة لتقويته وزيادة نموه اعملي الوصفة البسيطة دي.

اخلطي 1 معلقة كبيرة من القهوة مع 2 معلقة كبيرة من البلسم ، حطي الخليط على الشعر بعد غسل شعرك بالشامبو وسيبيه لمدة 5 – 10 دقايق ، وبعدها اشطفيه بالمية.

وصفات بالقهوة لعلاج مشاكل الشعر 7

8- صبغة دائمة للشعر:

تقدري تصبغي شعرك بشكل دائم باللون البني الغامق بالقهوة من غير استخدام اي صبغات كيميائية ممكن تضر شعرك.

اول حاجة اغسلي شعرك كويس عشان يبقى نضيف وخالي من اي زيوت ، اعملي قهوة تقيلة وقوية وسيبيها تبرد ، بعدها وزعيها على شعرك وغطيه وسيبيها لمدة ساعة ، وبعدها اغسليه بمية فاترة.

وصفات بالقهوة لعلاج مشاكل الشعر 9

9- القهوة كبلسم للشعر:

ممكن تستخدمي القهوة كبديل طبيعي للبلسم ، بعد غسل شعرك بالشامبو ، خدي كمية من القهوة المطحونة حطيهاعلى شعرك وفروة راسك ، وسيبيها من 5 دقايق لنصف ساعة حسب وقتك وبعدين اغسليه بالمية ، القهوة هتساعد على تنعيم وترطيب الشعر بشكل كبير.

وصفات بالقهوة لعلاج مشاكل الشعر 5

10- ماسك القهوة لتنضيف الشعر وفروة الراس:

الماسك ده هيساعدك على تقشير فروة الراس وتنضيفها.

كل اللي انتي محتاجاه 2 معلقة كبيرة من القهوة المطحونة مع 2 معلقة كبيرة عسل و 2 معلقة كبيرة زيت زيتون ، امزجيهم مع بعض كويس لحد ما يتشكل عندك معجون ناعم حطيه على فروة الراس ، سيبيه لمدة ساعة وبعدها اغسليه بالشامبو بالطريقة العادية.

وصفات بالقهوة لعلاج مشاكل الشعر 10

طريقة وفوايد زيت القهوة للشعر والبشرة والجسم

طريقة وفوايد زيت القهوة
طريقة وفوايد زيت القهوة

مقالات متعلقه

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

تحدي ال 7 ايام لنمو الشعر

تحدي ال 7 ايام لنمو الشعر

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك