نصايح جمالية من افضل العارضات هتفيد كل بنت

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
2485

اكيد كلنا بنبقى معجبين بعارضات الازياء ، ولكن لازم نعرف ان عارضة الازياء زيها زي اي ست تانية بتاخد من وقتها للعناية ببشرتها عشان تحافظ عليها صحية ، لان الجمال عندهم بقى ابعد من انه مجرد علاج او اجراء فردي لكنه بقى اسلوب حياة حقيقي بالنسبة لهم ، وعلى عكس ما كتير ممكن يفكر انهم بيعتمدوا بس على المنتجات الغالية ، لكن في الحقيقة انه في الغالب عارضات الازياء بيستخدموا مستحضرات تجميل مش مكلفة او وصفات طبيعية عشان يحافظوا على صحة بشرتهم وشعرهم ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم مجموعة نصايح جمالية من عارضات الازياء ، وايه الحاجات اللي بيعتمدوا عليها في روتين العناية ببشرتهم وشعرهم.

نصايح جمالية من عارضات الازياء:

1- جيجي حديد:

 بتستخدم دايما معجون الاسنان قبل النوم لتجفيف البثور ، بالاضافة لاكل الاطعمة الصحية وممارسة الرياضة للحفاظ على رشاقة الجسم.

نصايح جمالية من عارضات الازياء 1
نصايح جمالية من عارضات الازياء 1

2- ميراندا كير:

– كشفت ميراندا ان تنضيف الجسم بالفرشة جزء لا يتجزأ من روتينها اليومي ، وبتستخدم دايما فرشة جافة بشعيرات طبيعية ، وبتنصح انك تبدأي بتنضيف القدمين بالفرشة وتطلعي بالتدريج على باقي الجسم لحد الصدر ، وبعدين تدلكي الذراعين ، بداية من كف الايد باتجاه الكتفين ، التدليك ده بيساعد على تنعيم البشرة, تنضيفها من الخلايا الميتة القديمة, وتحسين الدورة الدموية واللمفاوية ، وبالتالي منع تكوين السيلوليت.

– كمان من اهم منتجات العناية بالبشرة اللي دايما معاها في شنطة مكياجها هو زيت الورد ، لانه مليان بالفيتامينات ومضاد للاكسدة ، وبيحتوي على خصائص مضادة للشيخوخة ، وهي بتستخدمه يوميا على بشرتها قبل النوم ، والزيت طول الليل بيغذي البشرة ، وده هيخليها تاني يوم الصبح ناعمة ونضرة ، وبعد العروض دايما بتستخدمه كمزيل للمكياج.

والزيوت عموما مفيدة للبشرة جدا وهتحسي بالفرق على بشرتك مع استخدامها ، كل اللي عليكي بس تعرفي افضل زيت مناسب لنوع بشرتك.

نصايح جمالية من عارضات الازياء 2
نصايح جمالية من عارضات الازياء 2

3- جوان سمالز:

جوان سمالز بتحل كل مشاكل شعرها بمساعدة الماسك المذهل ده:

والوصفة بسيطة جدا عبارة عن مزيج من 2 صفار بيضة ومعلقة كبيرة زيت زيتون مع افوكادو مهروسة ، وزعي الخليط على الجذور وعلى الشعر كله لحد الاطراف ، سيبيه نصف ساعة وبعدها اغسليه ، كرريه مرتين في الاسبوع.

نصايح جمالية من عارضات الازياء 3
نصايح جمالية من عارضات الازياء 3

4- ادريانا ليما:

من وقت للتاني زيها زي اي بنت ممكن يظهر بثور على بشرتها ،ولكن هي وصلت لطريقة تخليها من المشكلة دي بسرعة باستخدام زيت شجرة الشاي ، كل اللي بتعمله بتمسح بقطنة المناطق المصابة بزيت شجرة الشاي مرتين في اليوم.

نصايح جمالية من عارضات الازياء 4
نصايح جمالية من عارضات الازياء 4

5- هايدي كلوم:

نصيحة من هايدي كلوم لكل البنات اللي عايزة رجلها يبقى شكلها حلو وجذاب ، امزجي الكريم المرطب مع البرونزر بنسب متساوية ، في الاول بس اعملي تقشير للرجل عشان تزيلي كل خلايا الجلد الميت ، وبعدها ادهني الخليط على الساقين ، الكريم هيساعد على اخفاء عيوب الساقين وهيخلي شكلها جذاب.

نصايح جمالية من عارضات الازياء 5
نصايح جمالية من عارضات الازياء 5

6- ايرينا شايك:

– ايرينا بتستخدم على شعرها النضيف والجاف بلسم مرطب وبتلف راسها بورق فويل وبتعرضها للشمس ، الشمس هتسخن الشعر تحت الورق الفويل وده هيخلي مكونات البلسم تتغلغل بعمق في بنية الشعر (وممكن تستبدلي الشمس بحرارة السيشوار) ، هي بتقول ان الماسك دده بيخلي شعرها اقوى وصحي اكتر وبيعالج التلف والجفاف والهيشان.

– بتضيف زيت جوز الهند لاي حاجة بتعملها للعناية ببشرتها ، لانه بيدي اضاءة للوجه وبيرطبها وبيحميها من الالتهابات.

– كل يوم الصبح بتمرر مكعب تلج على بشرتها ، وبتستخدم ماسكات الخيار.

نصايح جمالية من عارضات الازياء 6

7- جيزيل بوندشين:

منتج العناية المفضل بالنسبة لها هو زيت الزيتون ومزجه مع ملح البحر الخشن وبتعمل بيه مقشر للجسم ، وده بيساعدها على الحصول على بشرة ناعمة ونضرة ، بالاضافة انه بيزيل السموم من الجسم وبيقلل من السيلوليت.

نصايح جمالية من عارضات الازياء 7

8- كارولينا كوركوفا:

كارولينا بتستخدم زيت جوز الهند لازالة المكياج ، لانه من انواع الزيوت اللي بتزيل المكياج المضاد للمية بسهولة جدا ، بالاضافة انه مش بينشف الجلد ، وبيغذي البشرة لانه مليان بالاحماض الامينية والمكونات المضادة للالتهابات.

قالت كمان انها بتستخدم عصير الليمون للحصول على بشرة ناعمة مثالية ولون بشرة خزفي ، بتعمل تونر للبشرة عن طريق خلط عصير الليمون مع المية بكميات متساوية.

نصايح جمالية من عارضات الازياء 8

9- ناعومي كامبل:

واحدة من اشهر العارضات واكترهم جاذبية وهي ناعومي كامبل كشفت انها بتستخدم مكونات من المطبخ للعناية ببشرتها ، زي القهوة اللي بتستخدمها كمقشر للبشرة بالاضافة انها بتساعد على التخلص من السيلوليت والدهون ، وحتي لو مش بتعاني من السيلوليت فهي بتساعد على الحصول على بشرة ناعمة ومثالية جدا زي بشرة الاطفال ، لان الكافيين اللي موجود في حبوب القهوة بيساعد انه يخلي بشرتك اكتر مرونة وخالية من العيوب.

نصايح جمالية من عارضات الازياء 9

اسرار لجمال بشرتك بيستخدمهم النساء حول العالم

اسرار جمالية للعناية بالبشرة من النساء حول العالم
اسرار جمالية للعناية بالبشرة من النساء حول العالم

مقالات متعلقه

اشربي كوباية واحدة من المشروب ده كل يوم لزيادة الكولاجين في الجسم والحصول على بشرة نضرة بشكل طبيعي

اشربي كوباية واحدة من المشروب ده كل يوم لزيادة الكولاجين في الجسم والحصول على بشرة نضرة بشكل طبيعي

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة

مكونات طبيعية اساسية ومتعددة الاستخدامات للبشرة والشعر

مكونات طبيعية اساسية ومتعددة الاستخدامات للبشرة والشعر