ازاي توازني درجة حموضة شعرك pH عشان تخلي شكله صحي

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
7063

هل جربتي منتجات كتير للعناية بالشعر, وعلاجات صالون التجميل, والعلاجات المنزلية عشان توصل لشعر صحي ، ولكن موصلتيش لنتيجة؟ في الحالة دي ممكن تكوني محتاجة تعرفي اكتر درجة حموضة شعرك او الرقم الهيدروجيني للشعر ، درجة الحموضة الصحيحة للشعر بتسمح له ان هو ينمو بشكل صحي ، لان المنتجات القاسية والتلوث والعوامل الضارة بتخل من توازن الاس الهيدروجيني وبتسبب جفاف الشعر وتلفه وبهتانه ، وعدم توازن درجة حموضة الشعر ممكن تأدي كمان لنمو ميكروبي على فروة الراس ، لكن احنا بنقولك متقلقيش من كل ده النهاردة من خلال موضوعنا هنقولك ازاي توازني درجة حموضة شعرك ، وهنشوف بعض الطرق الطبيعية والمنتجات اللي ممكن تساعد في موازنة درجة حموضة الشعر.

ازاي توازني درجة حموضة شعرك:

ايه هو الرقم الهيدروجيني للشعر pH؟

درجة حموضة جذع الشعر الطبيعية بتكون 3.67 ، ودرجة حموضة فروة الراس 5.5 ، والمستويات المظبوطة للرقم الهيدروجيني ضرورية جدا للصحة العامة للشعر ، والرقم الهيدروجيني ده بيشير لتركيز ايونات الهيدروجين (+H( وبالتالي على اساس الرقم الهيدروجيني بنقدر نصنف مادة على انها حمضية (درجة حموضة اقل من 7) ، ومتعادلة (درجة حموضة 7) ، وقلوية (درجة حموضة اعلى من 7).

وده بيدل ان شعرنا حمضي لان الطبيعي بتاعه زي ما قولنا هي 3.67 ، ودلوقتي هنعرف بتفاصيل اكتر عن اهمية درجة حموضة الشعر وازاي نحافظ عليها في مستوياتها الطبيعية.

ازاي توازني درجة حموضة شعرك 1
ازاي توازني درجة حموضة شعرك 1

ليه الرقم الهيدروجيني للشعر مهم؟

درجة الحموضة المثالية للشعر هي انه يكون حمضي ، الرقم الهيدروجيني الحمضي للشعر بينظم انتاج الدهون ونمو الميكروبات ، ولو الشعر بيعاني من اضطراب في درجة الحموضة ممكن يفقد رطوبتة او يحصل اختلال توازن في انتاج الدهون ، وده هيأدي لجفاف الشعر وتقصفه ، حتى منتجات الشعر اللي بتستخدميها لازم متعطلش توازن درجة الحموضة الطبيعية لشعرك.

– على سبيل المثال ، الشامبو القلوي بيزود من الشحنة السالبة على خصل الشعر ، وده بيسبب انتفاخ فروة الشعر وتفتحها ، اللي بيأدي لتجعد الشعر ، ونوع الشامبو ده ممكن يتلف الشعر ويخليه معرض للتكسر.

– المنتجات القلوية ممكن انها تأدي لزيادة نمو الميكروبات وتسبب التهابات فروة الراس, والحكة, وانسداد بصيلات الشعر.

– الشعر القلوي غالبا هتلاقي فروة الراس بتاعته جافة وبتعاني من الحكة وقشرة الشعر ، لان درجة الحموضة القلوية بتعطل انتاج الدهون اللي بتحمي الشعر وشعرك هيكون معرض للعدوى.

– مواد التفتيح وصبغات الشعر بتحتوي على مكونات قلوية ضرورية لتثبيت الصبغة ، ولكن ده ممكن يأدي لاضطراب درجة الحموضة الطبيعية لشعرك ويتسبب في تلفه.

– ممكن منتجات العناية بالشعر المتوازنة في درجة الحموضة انها تنضف فروة الراس بلطف من تراكم المنتجات وخلايا الجلد الميتة من غير ما تجرد الشعر من الرطوبة الطبيعية الزيوت ، وممكن انها تساعد على اعادة درجة الحموضة المثالية للشعر وتخلي شعرك ناعم وبيلمع وصحي.

ازاي توازني درجة حموضة شعرك 2
ازاي توازني درجة حموضة شعرك 2

ازاي توازني الرقم الهيدروجيني للشعر بطرق طبيعية:

استخدام المكونات الطبيعية الحمضية ممكن انه يساعد في استعادة درجة حموضة شعرك ، اللي هيأدي لنعومة الشعر وهيرجعه صحي تاني.

– شطف الشعر بعصير الصبار:

اضربي جل الصبار في الخلاط عشان يبقى سايل وبعدين وزعيه على شعرك واشطفيه بالمية الدافية كاخر شطفة للشعر ، وممكن تحطي كمان نقطة من زيت جوز الهند لو شعرك جاف ، الطريقة دي مش بس بتوازن درجة حموضة الشعر لكن كمان بتقفل مسام فروة الراس وبتزيل التجعد والهيشان.

ازاي توازني درجة حموضة شعرك 3
ازاي توازني درجة حموضة شعرك 3

– شطف الشعر بخل التفاح:

خل التفاح بيحتوي على الرقم الهيدروجيني 3 ، وضروري جدا تخفيفة بالمية قبل استخدامة ، استخدمي الخليط المخفف ده على خصل الشعر كشطفة اخيرة لموازنة درجة الحموضة.

ازاي توازني درجة حموضة شعرك 4
ازاي توازني درجة حموضة شعرك 4

– ماسك جل الالوفيرا:

الحاجات اللي هتحتاجيها:

– 1 كوباية من عصير جل الالوفيرا.

– 2 معلقة صغيرة من خل التفاح.

– 1 معلقة صغيرة عسل.

– مية.

طريقة التحضير والاستخدام:

– اخلطي المكونات كلها مع بعض كويس.

– وزعي الخليط على الشعر كله بالتساوي ، وممكن تقسمي الشعر عشان تضمني انه كله اتغطى بالخليط.

– وتقدري تحطي الخليط ده على فروة الراس كمان لتقليل قشرة الشعر ، دلكيه باطراف صوابعك بحركات دائرية بطيئة.

– سيبي الماسك على الشعر لمدة 20 دقيقة.

– اغسليه بالشامبو والبلسم بالطريقة العادية ، واستخدمي مية فاترة لشطفه.

ازاي توازني درجة حموضة شعرك 5
ازاي توازني درجة حموضة شعرك 5

ايه افضل منتجات الشعر المتوازنة في درجة الحموضة:

1- شامبو افالون Avalon organics biotin B-complex thickening shampoo:

الشامبو نباتي بيحتوي على زيوت نباتية واساسية ، بيغذي ويكثف الشعر ، بينضف الشعر بلطف ، بيحتوي على فيتامين E ، خالي من المواد القاسية زي البارابين او الالوان الصناعية او العطور الصناعية والسلفات والفتالات ، بيقوي الشعر وبينعمه من غير الاخلال بتوازن الرقم الهيدروجيني الطبيعي للشعر ، عيبة الوحيد بس انه بيحتوي على كحول.

ازاي توازني درجة حموضة شعرك 6
ازاي توازني درجة حموضة شعرك 6

2- شامبو سيباميد Sebamed everyday shampoo:

شامبو سيباميد بيساعد على تنعيم الشعر وبيخليه صحي ، بيرطب فروة الراس من غير ما يسبب اي تهيج ، بينضف فروة الراس بعمق ، بيعزز لمعان الشعر ، مضاد للحساسية ، مش بيحتوي على قلويات ، بيحافظ على التوازن الطبيعي للشعر وفروة الراس ، بيرطب الشعر, خالي من البارابين, مناسب لفروة الراس الحساسة ، عيبه انه بيحتوي على السلفات.

ازاي توازني درجة حموضة شعرك 7
ازاي توازني درجة حموضة شعرك 7

3- شامبو هيد اند شولدرز Head and shoulders classic clean Anti-dandruff shampoo:

شامبو هيد اند شولدرز ضد القشرة بيتكون من تركيبة ثلاثية المفعول بتنضف وتحمي وترطب فروة الراس والشعر ، بيزيل الزيوت الزيادة والقشرة ، ومناسب لكل انواع الشعر ، ومناسب للاستخدام اليومي وللشعر المعالج كيميائيا ، عيوبه انه بيحتوي على سلفات, كلوريد الصوديوم, وريحة مضافة.

ازاي توازني درجة حموضة شعرك 8

4- شامبو ويلا Wella Sp balance scalp shampoo:

شامبو ويلا بيغذي فروة الراس الجافة والحساسة ، بيقوي الشعر الخفيف, بيمنع تساقط الشعر ، وبيخلي الشعر صحي وبيلطف فروة الراس من ا تهيج ، بيعمل طبقة واقية على فروة الراس وبيريح فروة الراس الحساسة من الحكة والحرقان والقشرة والجفاف ، بيرطب ويغذي فروة الراس ، بيحتوي على خصائص مضادة للالتهابات ، وبيحتوي على حمض اميني ، والشامبو مالوش اي عيوب.

ازاي توازني درجة حموضة شعرك 9

5- شامبو وبلسم هربل اسنسز Herbel essences shampoo and conditioner charcoal kit:

بيحتوي على مكونات طبيعية ، بينضف فروة الراس بعمق ، بيهدي ويجدد الشعر ، بيقلل من جفاف وبهتان الشعر ، ويفضل استخدام البلسم بتاعه لافضل النتايج.

ازاي توازني درجة حموضة شعرك 10

6- شامبو وبلسم بانتين Pantene Pro-V classic clean shampoo and conditioner 2 in 1:

بيساعد على تقوية الشعر بحيث انه يبقى اقل عرضة للتكسر ، بينضف الشعر بلطف ، تقدري تستخدميه بشكل يومي ، وبيحتوي على مضادات الاكسدة ، وريحته خفيفة.

ازاي توازني درجة حموضة شعرك 11

اعرفي شعرك منخفض او متوسط او عالي المسامية..وطريقة العناية بكل نوع

انواع مسامية الشعر وطريقة العناية بيه
انواع مسامية الشعر وطريقة العناية بيه

مقالات متعلقه

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

ضيفي معلقة واحدة من الوصفة دي لنظامك الغذائي لنمو شعرك بسرعة

ضيفي معلقة واحدة من الوصفة دي لنظامك الغذائي لنمو شعرك بسرعة

خطوتين بس هيساعدوا على زيادة نمو شعرك بسرعة وتكثيفه

خطوتين بس هيساعدوا على زيادة نمو شعرك بسرعة وتكثيفه