افضل 7 ماسكات للتحكم في زيوت البشرة الزيادة

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
1953

من اكتر المشاكل اللي بتعاني منها البشرة الدهنية هي زيادة افراز الزيوت على البشرة ، اللي مش بس بتسبب لمعان مش حلو للبشرة لكن كمان بتأدي لانسداد المسام اللي بيسبب ظهور الحبوب والبثور والرؤوس السودا ، عشان كده الاساس في علاج مشاكل البشرة الدهنية هو التحكم في الزيوت الزيادة ، والنهاردة بنات حوا هتساعدك في المهمة دي وهنشارك معاكم افضل ماسكات للتحكم في زيوت البشرة ، اللي هتساعد على تقليلها وبالتالي هتمنع المشاكل المترتبة عليها.

ماسكات للتحكم في زيوت البشرة:

1- ماسك العسل والليمون:

من اكتر الغلطات اللي بيقع فيها اصحاب البشرة الدهنية هي استخدام المنتجات المليانة بالكحول اللي بتنشف البشرة ، واللي بتجيب نتيجة عكسية وبتخلي بشرتك كرد فعل تفرز زيوت اكتر عشان تعوض الجفاف اللي حصلها ، وهنا يجي دور العسل المضاد للبكتيريا والمطهر للبشرة ، لانه بيمتص الزيوت من البشرة بلطف وخصائصة المرطبة بتحافظ على ترطيب بشرتك ، ولما تدمجية مع السكر البني اللي يعتبر مقشر لطيف للبشرة ، هيبقى عندك ماسك فعال للتحكم في زيوت البشرة.

المكونات:

1 معلقة كبيرة عسل نحل.

سكر بني (اختياري).

عصير ½ ليمونة.

طريقة التحضير:

في بولة صغيرة اخلطي المكونات كلها مع بعض وقلبيها كويس ، وزعي الماسك على البشرة ودلكيه في حركات دائرية ، سيبيه لمدة 10 دقايق ، وبعدين اغسليه بمية دافية وبعدها مية باردة عشا تقفلي المسام ، ورطبي البشرة بكريم مرطب مناسب لبشرتك.

ماسكات للتحكم في زيوت البشرة 1
ماسكات للتحكم في زيوت البشرة 1

2- ماسك البرتقان والزبادي والعسل:

فيتامين C الموجود في البرتقان مش بس بيزود من انتاج الكولاجين اللي بيقلل من الخطوط الرفيعة والتجاعيد ، ولكن كمان بيحارب الجذور الحرة مع التحكم في الزيوت ، وبيتم موازنة حمضية البرتقان بالزبادي المهدئة للجلد.

المكونات:

½ برتقانة بالعصير ولحم الثمرة نفسها.

2 معلقة كبيرة زبادي.

1 معلقة كبيرة عسل.

طريقة التحضير:

في بولة صغيرة اخلطي الزبادي مع العسل, ضيفي لهم عصير البرتقان مع البرتقانة نفسها واهرسيهم مع بعض بالشوكة ، وقلبي كل المكونات كويس ، وزعي الخليط على البشرة وسيبيه لمدة من 10 – 15 دقيقة ، وبعدين اغسليه ، باقي الماسك ممكن تحطيه في علبة او برطمان محكم الغلق وحطيه في التلاجة عشان تستخدميه بعد كده ، وممكن يقعد معاكي لحد اسبوع.

ماسكات للتحكم في زيوت البشرة 2
ماسكات للتحكم في زيوت البشرة 2

3- ماسك الموز والعسل:

الموز يعتبر من اكتر المكونات المفيدة جدا للبشرة الدهنية  ، لانه بيحتوي على خصائص تقشير خفيفة للبشرة بتساعد على ازالة الدهون والزيوت من على سطح الجلد من غير ما تضر حاجز البشرة ، ولما بيتم مزج الموز مع العسل ، هيبقى عندد ماسك من مكونين هيساعد على نضارة البشرة بشكل ملحوظ.

المكونات:

موزة.

1 معلقة كبيرة عسل.

طريقة التحضير:

اهرسي الموزة ناعم جدا ، وضيفي لها العسل وقلبيهم مع بعض كويس ، وزعي الماسك على البشرة ، وسيبيه لمدة 10 دقايق ، وبعدين اغسليه بمية دافية وبعدها مية باردة عشان تقفلي المسام.

ماسكات للتحكم في زيوت البشرة 3
ماسكات للتحكم في زيوت البشرة 3

4- ماسك الالوفيرا والعسل:

جل الالوفيرا بيحتوي على خصائص مضادة للالتهابات مفيدة جدا للبشرة وتهيج البشرة ، بالاضافة انه بيحتوي على خصائص طبيعية قابضة للبشرة بتخليه يمتص زيوت البشرة الزيادة بشكل كامل.

المكونات:

2 معلقة كبيرة من جل الالوفيرا.

1 معلقة كبيرة عسل.

طريقة التحضير:

اخلطي العسل مع جل الالوفيرا واضربيهم مع بعض في الخلاط ، لحد ما يبقى قوامه سائل ، وزعي الخليط على البشرة بفرشة او بقطعة قطن ، سيبيه لمدة من 10 – 15 دقيقة ، وبعدها اغسليه ورطبي بشرتك بكريم مرطب مناسب ، باقي كمية الماسك ممكن تحتفظي بيها في علبة في التلاجة لاستخدامه بعد كده.

ماسكات للتحكم في زيوت البشرة 4
ماسكات للتحكم في زيوت البشرة 4

5- ماسك بياض البيض والخيار والنعناع:

الفيتامينات والبروتينات الموجودة في بياض البيض بتخليه مكون فعال جدا لازالة الزيوت الزيادة ، ولما بيتم مزجه بفيتامين C والخيار والنعناع الغنيين بمضادات الاكسدة ، هتكون النتيجة بشرة ناعمة ونضرة بشكل ملحوظ بشكل فوري.

المكونات:

1 بياض بيضة.

½ خيارة متقطعة شرايح.

من 4 – 5 اوراق نعناع.

1 معلقة صغيرة عصير ليمون.

طريقة التحضير:

اخلطي المكونات كلها مع بعض ، واضربيهم كويس في الخلاط ، حطي الماسك في التلاجة لمدة 10 دقايق قبل الاستخدام ، بعدها خدي منه وزعيه على بشرتك وسيبيه لمدة 15 دقيقة ، بعدها اغسليه بمية دافية وبعدين مية باردة عشان تقفلي المسام ، باقي الماسك احفظيه في علبة في التلاجة لاستخدامه مرة تانية.

ماسكات للتحكم في زيوت البشرة 5

6- ماسك الشوفان:

الشوفات من المكونات اللي بتساعد على التخلص من الزيوت الزيادة ، وبيساعد في تقليلها ، وكمان بيساعد على علاج حب الشباب والرؤوس السودا.

المكونات:

2 معلقة كبيرة شوفان.

مية.

طريقة التحضير:

اخلطي الشوفان مع المية لحد ما يتكون عندك خليط قوامه مناسب للفرد على البشرة ، وزعي الخليط على بشرتك ، سيبيه لمدة 10 دقايق ، وبعدها اغسليه بالمية الباردة.

ماسكات للتحكم في زيوت البشرة 6

7- ماسك الطماطم:

الطماطم يعتبر من افضل الماسكات للبشرة الدهنية لانها بتحتوي على حمض الساليسيليك اللي بيساعد على التخلص من الزيوت الزيادة على البشرة ، وتقليل افرازها بشكل طبيعي ، والطماطم تعتبر كمان علاج فعال لحب الشباب ومقشر للبشرة.

المكونات:

قلب ½ ثمرة طماطم.

1 معلقة صغيرة سكر.

طريقة التحضير:

طلعي قلب الطماطم اهرسية بالشوكة وضيفي له السكر ، قلبيهم مع بعض ، وزعي الخليط على البشرة مع التدليك في حركات دائرية ، سيبيه على البشرة لمدة 5 دقايق ، وبعدين اغسليه بمية دافية وبعدها مية باردة.

ماسكات للتحكم في زيوت البشرة 7 1

اسرار العناية اليومية بالبشرة الدهنية

العناية اليومية بالبشرة الدهنية
العناية اليومية بالبشرة الدهنية

مقالات متعلقه

طريقة عمل ضمادات التنضيف للبشرة الدهنية

طريقة عمل ضمادات التنضيف للبشرة الدهنية

روتين عناية بالبشرة الدهنية من الفاكهة بس

روتين عناية بالبشرة الدهنية من الفاكهة بس

10 وصفات طبيعية لتغذية بشرتك في الشتا

10 وصفات طبيعية لتغذية بشرتك في الشتا