ازاي تختاري اللانجري المناسب لشكل جسمك

ريهام محمود
ريهام محمود
4631

اختيار اللانجري او قمصان النوم المناسبة لشكل جسمك او قوامك مش مهمة سهلة ، لانك بتكوني عايزة تظهري بافضل شكل وتبقي واثقة في نفسك وانتي لبساه ، وكتير من الستات بيقعوا في حيرة اختيار المناسب ليهم خصوصا مع ظهور موديلات وستايلات مختلفة كل سنة ، ولكن هتفضل الحاجة الاساسية لاي ستايل او موديل هو المناسب ليكي لان كل جسم بيختلف عن التاني ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنساعدك في المهمة دي وهنقولك ازاي تختاري اللانجري المناسب لشكل جسمك.

اللانجري المناسب لشكل جسمك:

1- الجسم الكمثري:

الجسم الكمثري بيكون في منطقة الارداف مليانة ، والذراعين والصدر بحجم اصغر مقارنة بالجزء اللي تحت من الجسم ، هيكون افضل لانجري مناسب للجسم ده هو القصة المستقيمة  اللي كلها وسع واحد او ال A-line ، وممكن تلبسي برا بوش اب عشان يبين حجم الصدر اكبر.

اللانجري للجسم الكمثري
اللانجري للجسم الكمثري

2- الجسم على شكل تفاحة:

الجسم على شكل تفاحة او مدور بيتميز انه منطقة الصدر والبطن بتكون مليانة مقارنة بالجزء اللي تحت اللي هو المؤخرة والارداف والساقين ، اللانجري المناسب ليكي هيكون الموديل اللي متحدد من تحت منطقة الصدر ونازل على واسع على باقي الجسم من غير ما يحدد منطقة البطن او الوسط ، وهيكون مناسب مع الجسم ده اللانجري الطويل من الساتان او الدانتيل واختيار فتحة صدر على شكل حرف V.

اللانجري للجسم على شكل تفاحة
اللانجري للجسم على شكل تفاحة

3- الجسم على شكل الساعة الرملية:

الساعة الرملية هو الجسم اللي بيكون في منطقة الوسط صغيرة ومتحددة مع قوام متناسق ما بين الجزء العلوي والسفلي من الجسم ، وده يعتبر اكتر الاجسام حظا لانه تقريبا بيناسبه كل الموديلات سواء القصيرة او الطويلة او الواسعة او الضيقة ، بدايه من البيبي دول والكورسيه وموديل ال Teddies اللي يعتبر من انسب الموديلات لصاحبات الجسم الساعة الرملية.

اللانجري للجسم على شكل ساعة رملية
اللانجري للجسم على شكل ساعة رملية

4- الجسم على شكل مثلث:

الجسم ده بيتميز بان منطقة الوركين اعرض من الكتفين ، عشان تعملي تناسب ما بين شكل الجسم فوق وتحت ، اختاري اللانجري من نوع Negligee ويكون دانتيل مشدود من عند الصدر ونازل على واسع ، كمان الموديل ال Bustier هيكون اختيار رائع للفت الانتباه لمنطقة الصدر ، وممكن تنسقي مع الانجري برا وبانتي فيهم كشكشة او حمالة صدر موديل Bandeau.

اللانجري للجسم على شكل مثلث
اللانجري للجسم على شكل مثلث

5- الجسم على شكل مثلث مقلوب:

الجسم ده عكس اللي فات بيكون في منطقة الذراعين مليانة والاكتاف عريضة والجزء اللي تحت بيكون ارفع مقارنة بالجزء اللي فوق ، هنا الاختيار هيكون للانجري اللي بتبين منطقة الارداف عندك زي ستايل الرومبير او الكورسيه او ال Teddies.

اللانجري للجسم على شكل مثلث مقلوب
اللانجري للجسم على شكل مثلث مقلوب

6- الجسم المستطيل:

الجسم المستطيل بيكون فيه الجزء اللي فوق زي الجزء اللي تحت وبيكون خالي من المنحنيات ، وبالتالي هنا بننصحك تختاري اللانجري اللي يضيف منحنيات لجسمك زي اللانجري اللي بيكون في اربطة زي الكورسيه او موديل الرومبير ، ويفضل تلبسي برا بوش اب عشان تدي الصدر حجم اكبر ، واعتمدي على القمصان القصيرة اكتر من الطويلة لانها هتظهرك بشكل انثوي اكتر.

اللانجري للجسم على شكل مستطيل
اللانجري للجسم على شكل مستطيل

الانواع المختلفة للانجري:

اللانجري فيه منه انواع كتير وهي:

– Garter Belt Lingerie.

– Camisole.

– Matching Set.

– Corset.

– Bustier.

– Teddy.

– Nightgown.

– Negligee.

انواع اللانجري
انواع اللانجري

نصايح اضافية لاختيار اللانجري:

1- اختاري اللانجري المريح ليكي ، كتير ممكن يركزوا على انه يكون شكله حلو وجذاب بس ولكن بيكون مش مريح بالمره ، ضروري انك تختاري اللانجري اللي تحسي انك مرتاحة وانتي لابساه عشان تبقي بثقة بنفسك اكتر ، الراحة هو الاساس في اختيار اللانجري بعد اختيارك الموديل المناسب لشكل جسمك.

2- اختاري اللانجري المناسب لمقاسك ، مهم جدا ميبقاش واسع اوي يضيع ملامح جسمك ، ولا ضيق اوي يبرز ديفوهات وعيوب الجسم.

3- اختاري لانجري بالوان مختلفة ، الافضل انك تنوعي في اختيار الالوان يعني متعتمديش على لون واحد لانك بتحبيه مثلا ، اكيد في الوان كتير هتكون مناسبة للون بشرتك تقدري تلبسيها ، ولو هتلبسي تحت اللانجري برا الافضل تكون بالوان هادية زي البيج او الابيض عشان متبقاش واضحة من تحت اللانجري.

4- اختيار اللانجري المناسب للوقت ، يعني اللانجري اللي بيكون لمناسبة خاصة زي عيد الحب او عيد الجواز غير اللانجري اللي بيكون للاستخدام اليومي ، اللانجري الخاص بمناسبة بيكون بخامات مختلفة والوان واكسسوارات معينة ، ولكن اللي للاستخدام اليومي مش بيشترط فيه الا راحتك بس.

5- ابعدي عن الحاجات التقليدية لما تيجي تشتري اللانجري ، مهم جدا انك تجددي في اللانجري من الالوان والموديلات المعتادة وتجربي حاجات جديدة واكتر جراءة ، لان ده بيجدد الحياة الزوجية وبيبعد عنك ملل الروتين اليومي وبيزود ثقتك في نفسك.

6- من افضل خامات اللانجري هي الشيفون, الدانتيل, الساتان, والحرير.

نصايح لاختيار اللانجري المناسب لشكل جسمك
نصايح لاختيار اللانجري المناسب لشكل جسمك

إزاى تختارى حمالة الصدر المناسبة

حمالة الصدر المناسبة
حمالة الصدر المناسبة

مقالات متعلقه

افكار ستايلات مع الجينز برجل واسعة

افكار ستايلات مع الجينز برجل واسعة

مجموعة فساتين ناعمة للمناسبات

مجموعة فساتين ناعمة للمناسبات

افكار ستايلات للعيد تستوحي منها اللوك بتاعك

افكار ستايلات للعيد تستوحي منها اللوك بتاعك