9 طرق هتساعدك على تقليل شعر الجسم

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
2550

للاسف ان مافيش حل سحري هيخلي شعر الجسم يختفي للابد ، ولكن ده مش معناه انك مضطرة تعاني من الم ازالة الشعر بالسويت او بالشمع طول حياتك ، لان في طرق سهلة وسريعة تقدري تجربيها في البيت هتخلي شعر الجسم تقريبا غير مرئي وخفيف جدا مع مرور الوقت وبالتالي مش هيسببلك الم في الازالة ، والنهاردة من خلال موضوعنا جمعنالكم قايمة ب 9 طرق لتقليل شعر الجسم مع الاستمرار على استخدامها هتخلي شعر جسمك خفيف.

طرق لتقليل شعر الجسم:

1- شاي الكاموميل (البابونج):

شاي الكاموميل او البابونج مشهور بفوايدة المذهلة للبشرة ، ومن فوايده انه بيقلل شعر الجسم ، اغلي كمية من البابونج في كوباية مية ، صفيها وسيبيها تبرد ، دلوقتي ادهني الشاي على الاماكن اللي عايزة تقللي منها الشعر ، وسيبيه لحد ما ينشف ، وبعدها اغسليه بالمية الباردة ، مع الاستمرار على الوصفة دي هتلاحظي ان شعر جسمك بدأ يقل جدا ويبقى خفيف.

طرق لتقليل شعر الجسم 1
طرق لتقليل شعر الجسم 1

2- عصير الليمون:

عصير الليمون كمان مع الاستخدام هيقلل شعر الجسم بالاضافة ان الليمون معروف بخصائصة المبيضة للبشرة ، ادهني الليمون على اماكن الشعر ، سيببيه لمدة 15 – 20 دقيقة وبعدين اغسليه بمية باردة ، واتجنبي في الفترة دي انك تخرجي في الشمس ، ولو بشرتك حساسة اخلطي مع عصير الليمون عسل نحل قبل ما تستخدميه.

طرق لتقليل شعر الجسم 2
طرق لتقليل شعر الجسم 2

3- عجينة البابايا والكركم:

هتحتاجي للوصفة دي 2 معلقة كبيرة بابايا مهروسة واخلطيهم مع  ½ معلقة كبيرة كركم ، قلبي المكونات مع بعض كويس ، وزعي الخليط على اماكن الشعر سواء ايدك او رجلك لمدة 15 دقيقة ، وبعدها اغسليها بالمية ، كرري الوصفة دي مرة واحدة في الاسبوع ، الوصفة دي هتساعدك على ازالة الشعر وكمان ممكن تخلصك منه بشكل نهائي وميرجعش يطلع تاني بمرور الوقت مع الاستخدام.

طرق لتقليل شعر الجسم 3
طرق لتقليل شعر الجسم 3

4- السويت:

من الطرق الطبيعية والامنة واقل الم من ازالة الشعر بالشمع ، في حلة اخلطي كوباية سكر, مع ¼ كوباية عصير ليمون, و ¼ كوباية مية ، اغلي المزيج على نار خفيفة مع التقليب لحد ما السكر يدوب ، استمري في التقليب لحد ما لونه يتحول للون البني ، سيبيها تبرد ، وبعدين استخدميها على الاماكن اللي عايزة تشيلي منها الشعر ، افرديها واسحبيها بقوة عكس اتجاه نمو الشعر ، زي طريقة استخدام الشمع.

طرق لتقليل شعر الجسم 4
طرق لتقليل شعر الجسم 4

5- شاي النعناع:

حسب الدراسات ، النعناع يعتبر مخفف طبيعي لشعر الجسم ، مجرد شرب شاي النعناع بانتظام ممكن انه يقلل من مستوى هرمون التستوستيرون في جسمك ، وده هيأدي تلقائيا لابطاء نمو الشعر في الجسم.

طرق لتقليل شعر الجسم 5
طرق لتقليل شعر الجسم 5

6- منتجات الصويا:

فول الصويا ليه فوايد صحية كتير جدا ، وواحدة من فوايده اللي كتير من الناس ميعرفهاش ، ان استهلاك منتجات الصويا ممكن انه يساعدك في التحكم في نمو الشعر الزايد ، حسب الدراسات فول الصويا ممكن انه يقلل من ابعاد بصيلات الشعر ، ده هيخلي شعر جسمك خفيف وهيقلله مع الوقت.

طرق لتقليل شعر الجسم 6

7- وصفة اللبن الرايب والدقيق:

اخلطي 1 معلقة صغيرة من الدقيق مع 2 معلقة كبيرة لبن رايب وقلبيهم مع بعض لحد ما تتكون عندك عجينة سميكة ، وزعي الخليط على اماكن الشعر الذراع او الرجل او حتى الوجه ، سيبيه من 10 – 15 دقيقة وبعدها اغسليه بالمية ، معروف ان اللبن الرايب ومنتجات الالبان التانية بتقلل من مستويات هرمون التستوستيرون ، وبتقلل من نمو شعر الجسم ، وممكن كمان تضيفي شوية من الكركم للخليط ، الوصفة دي هتساعدك جدا على تخفيف وتقليل شعر الجسم.

طرق لتقليل شعر الجسم 7

8- الحجر الخفاف:

الحجر الخفاف معروف انه بيساعد على ازالة الجلد الميت والحفاظ على صحة البشرة ، ولكن كمان من فوايده هو انه بيقلل من نمو شعر الجسم ، استخدمي الحجر على الذراعين والارجل بعد نقعه في مية دافية لمدة 10 دقايق ، بعدها استخدمي الحجر لفرك الجسم في حركات دائرية اثناء الاستحمام ، استخدميه بشكل متكرر لتقليل شعر الجسم مع الوقت.

طرق لتقليل شعر الجسم 8

9- تشقير الشعر:

اخيرا لو بتدوري على حل سريع ومريح او مش قادرة في اي وقت تعملي اي وصفة من الوصفات اللي فاتت ، تقدري تعملي تشقير للشعر ، هنلاقي متوفر في الصيدلية انواع كتير من كريمات التشقير او تفتيح الشعر جاهزة للاستخدام ، ولكن لان المنتجات دي فيها مواد كيميائية ، بننصحك انك تقري تعليمات الاستخدام وتنفذيها بالظبط ، الطريقة دي ممكن تستخدميها لو عايزة حاجة سريعة وفورية ومش هتقدري تعملي سويت او شمع فيعتبر ده الحل السريع اللي ممكن ينقذك.

ولكن قبل استخدام اي نوع من كريمات التشقير ، جربيها على جزء صغير من البشرة الاول عشان تختبري حساسية البشرة منه.

طرق لتقليل شعر الجسم 9

مقالات متعلقه

ازالة الشعر بطريقة طبيعية في البيت استخدام الحجر الخفاف

ازالة الشعر بطريقة طبيعية في البيت استخدام الحجر الخفاف

طريقة ازالة الشعر من منطقة البكيني بمكون واحد بس من غير الم

طريقة ازالة الشعر من منطقة البكيني بمكون واحد بس من غير الم

الشمع البارد: فوايده, ازاي تعمليه, واثاره الجانبية

الشمع البارد: فوايده, ازاي تعمليه, واثاره الجانبية