6 نصايح مكياج عشان تبين اسنانك لونها ابيض

ريهام محمود
ريهام محمود
في
مكياج
1824

مهما حاولنا اننا نعتني باسنانا ، للاسف ان الاكل والمشروبات زي القهوة والشاي مع مرور الوقت بتأثر على الاسنان وممكن تسبب تغيير لونها او تسوس الاسنان ، طيب ازاي المشاهير اسنانهم بتكون بيضا طول الوقت؟ اكيد في منهم بيقضي ساعات وساعات عند دكاترة الاسنان للعناية بيها ، ولكن في بعض منهم بدل ده بيستخدموا حيل مكياج بسيطة وفي نف الوقت نتاجيها مذهلة ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على 6 نصايح مكياج هتبين اسنانك لونها ابيض من غير ما تحتاجي لتبيضها بجلسات تبييض ، وفي نهاية الموضوع هنشوف بعض الاطعمة اللي هتساعدك على تبييض اسنانك بشكل طبيعي.

نصايح مكياج هتبين اسنانك لونها ابيض:

1- حددي وارسمي حدود الشفايف بلون نيود:

قلم تحديد الشفايف مهم زي احمر الشفايف بالظبط ، ولكن غالبا كتير من البنات مش بيهتموا بيه ، قلم التحديد ممكن انه يساعد على تحديد الشفايف ويبينها بشكل اكبر وبيخلي احمر الشفايف يدون فترة اطول ، ولو عايزة تبيني اسنانك لونها ابيض اكتر استخدمي قلم تحديد شفايف بالون النيود ، الشفايف هتبان ممتلئة واسنانك هتظهر بلون ابيض.

وعشان تطبقيه على الشفايف بشكل صح ، ابدأي الاول بتحديد قوس كيوبيد (القوس الموجود اعلى الشفة ، واسفل الانف) ، وبعدين اربطي كل طرف من نهايات القوس بزوايا الفم ، بالنسبة للشفة السفلية ، ابدأي بتحديد المركز اللي هو الجزء في نص الشفايف وبعدين مدي الخط لاطراف الشفايف ، اخر حاجة املي الشفايف بلون روج بنفس لون قلم التحديد او لون اغمق بحوالي درجتين مش اكتر ، وبكده هتكوني جاهزة لاظهار اسنانك بلون ابيض وابتسامة مشرقة.

نصايح مكياج هتبين اسنانك لونها ابيض 1
نصايح مكياج هتبين اسنانك لونها ابيض 1

2- استخدمي هايلايتر:

الهايلايتر زي ما كلنا عارفين هو بيساعد على ابراز ملامح معينة في الوش ، وبيخليها مضيئة ، وده بيشمل كمان ابتسامتك ، ومن الاماكن اللي ممكن تطبقي فيها الهايلايتر هي فوق عضمة الخدين, اعلى الانف, على قوس كيوبيد, ولو عايزة كمان عينيكي تبان اكبر ، ممكن تحطي كمية من الهايلايتر على الزوايا الداخلية لعينك.

نصايح مكياج هتبين اسنانك لونها ابيض 2
نصايح مكياج هتبين اسنانك لونها ابيض 2

3- اعتمدي على تأثير التان:

البرونزر من الحاجات اللي بتدي لون تان للوش ، ولكن اللي متعرفيهوش انه ممكن يبين اسنانك لونها ابيض اكتر ، اختاري برونزر غير لامع عشان يبرز بشرتك ويكون اللون متباين مع لون الاسنان ، وبيدي نتيجة افضل لو اتحط على عضمة الخدين , واعلى الانف, وعلى قوس كيوبيد ، ولو عايزة تستخدمي البرونزر على الوش كله عشان تدي تأثير لون تان او برونزي اكتر تقدري تعملي كده ولكن خلي بالك متبالغيش في الكمية ، عشان اللوك ميطلعش مصطنع اوي ويديكي نتايج عكسية.

نصايح مكياج هتبين اسنانك لونها ابيض 3
نصايح مكياج هتبين اسنانك لونها ابيض 3

4- لفت الانتباه للعيون:

تطبيق مكياج العيون المناسب يعتبر من الطرق اللي ممكن تستخدميها لصرف الانتباه عن اسنانك ، وتخلي اللي حواليكي يركزوا على عينيكي بدل فمك ، ممكن تعتمدي على كحل اسود وماسكارا كثيفة ، وبالنسبة للايشادو ممكن تختاري درجات الازرق (زي الازرق الفاتح, الارجواني, الاخضر, او الفيروزي) ، ده هيعمل تباين مع اسنانك وهيخلي عينيكي بارزة ، واتجنبي الالوان اللي اساسها باللون البرتقاني لانها  هتخلي الاسنان تبان لونها اصفر اكتر.

نصايح مكياج هتبين اسنانك لونها ابيض 4

5- اعتمدي على روج باللون الازرق:

النصيحة دي استخدمتها خبير تجميل بيونسيه لفترة من الوقت عشان تخلي اسنان المشاهير تبان لونها ابيض اكتر ، مفتاح الابتسامة البيضا المشرقة هو اختيار روج بدرجات يكون الاندر تون بتاعها او اساسها على ازرق  او درجات باردة ، ولو انتي جريئة تقدري تعتمدي على اللون الارجواني او البنفسجي ، ولو بتفضلي الاختيارات الكلاسيكية ، اختاري احمر كرزي مع اساس باللون الازرق او لون نيود مع اساس بدرجات بني او حتى مايلة للفوشيا ، كل الالوان دي هتتناقض مع لون اسنانك وتخليها تبان بيضا اكتر ، وزي الايشادو ، اتجنبي الوان الروج البرتقاني او النحاسي ، لانها هتخلي مينا الاسنان تبان لونها اصفر.

نصايح مكياج هتبين اسنانك لونها ابيض 5

6- حطي ملمع شفايف:

ملمع الشفايف يعتبر الاداة المثالية عشان يخلي الشفايف مشرقة وممتلئة ، وعشان يبين اسنانك لونها ابيض اكتر ، ولكن قبل تطبيق الملمع ، مهم جدا ترطيب الشفايف كويس بزبدة الكاكاو ، بعد الخطوة دي حطي روج بلون اساس ازرق زي ما قولنا في النقطة اللي فاتت ، واخر حاجة حطي ملمع شفايف بكمية كافية ، خصوصا في منطقة منتصف الشفايف ، بالطريقة دي الفم مش بس هيبان مشرق ، ولكن هيبرز اسنانك كمان.

نصايح مكياج هتبين اسنانك لونها ابيض 6

الاطعمة اللي ممكن تساعد على تبييض اسنانك بشكل طبيعي:

تقنيات المكياج تعتبر تكنيك ممتاز لابتسامة مشرقة واسنان بيضا ، ولكن في النهاية هي مجرد حيلة وطريقة مؤقتة ، وافضل طريقة عشان اسنانك تبقي بيضا بشكل دائم ، هي العناية الجيدة بالاسنان وانك تمشي على عادات وروتين للحفاظ على صحة اسنانك ونضافتها ، بالاضافة لتنضيف الاسنان بالفرشة 3 مرات في اليوم ، تقدري تاكلي اطعمة معينة هتساعدك على تحسين صحة اسنانك بشكل فعال.

– الفراولة: الفراولة بتحتوي على انزيم اسمه حمض الماليك وده مبيض طبيعي للاسنان وبيساعد كمان على التخلص من البكتيريا من الفم.

– القرنبيط: القرنبيط نوع طعام بيحتاج مضغ كتير ، وده بيسبب في انتاج لعاب اكتر ، وده بدوره هيساعد على تنضيف الاسنان والحفاظ عليها.

– منتجات الالبان: الجبنة, الزبادي, واللبن بيحتوا على الكالسيوم ، وده معدن بيساعد على تقوية مينا الاسنان وتبيضها.

– الكرفس: الفواكة والخضروات الليفية مش بس بتحافظ على بياض الاسنان ، ولكن كمان بتساعد انها تحافظ على انسجة اللثة صحية اكتر.

– التفاح: التفاح بيساعد على تنضيف البلاك من على الاسنان ، وبالتالي هيحافظ على اسنانك صحية وبيضا.

اطعمة لتبييض الاسنان
اطعمة لتبييض الاسنان

مقالات متعلقه

ازاي تحطي الروج الغامق زي المحترفين للوك مكياج مثالي

ازاي تحطي الروج الغامق زي المحترفين للوك مكياج مثالي

5 اوقات تستغني فيهم عن كريم الاساس وتستخدمي بداله BB كريم

5 اوقات تستغني فيهم عن كريم الاساس وتستخدمي بداله BB كريم

7 حيل مكياج محتاجة تعرفيهم هتحسن مكياجك

7 حيل مكياج محتاجة تعرفيهم هتحسن مكياجك