افضل انواع طعام هتساعدك على تكبير حجم الصدر

ريهام محمود
ريهام محمود
17315

هل تعرفي ان الاكل ممكن انه يساعد على تكبير حجم الصدر؟ اكيد شكل وحجم الثدي بيخلي البنت شكلها جذاب اكتر وفيه انوثة ، ولو بتسألي ايه هي  الاكلات اللي ممكن تاكليها لتكبير الصدر ، النهاردة هنشارك معاكم قايمة بافضل اطعمة لتكبير حجم الصدر.

اطعمة لتكبير حجم الصدر:

1- المكسرات:

الجوز (عين الجمل), الفول السوداني, الكاجو ، من المصادر الرئيسية لتكبير حجم الصدر ، المكسرات غنية بالدهون والبروتينات ، بالاضافة انها مفيدة للدماغ والقلب.

الكاجو والجوز ممكن تخلطيهم مع بعض وتاكليهم حوالي من 3 – 4 شهور يوميا هيساعد جدا على زيادة حجم الصدر ، كل ما تكوني حاسه بالجوع كلي شوية جوز كسناكس.

اطعمة لتكبير حجم الصدر 1
اطعمة لتكبير حجم الصدر 1

2- اللبن:

اللبن ومنتجات الالبان عموما بتحتوي على نفس هرمون التكاثر اللي موجود في جسم الانسان ، والحليب البقري بيحتوي على هرمونات زي الاستروجين, البروجسترون, والبرولاكتين ، والاستروجين اللي موجود في اللبن بيساعد على زيادة حجم الصدر ، اغلي اللبن واشربيه الصبح وبالليل كل يوم.

اطعمة لتكبير حجم الصدر 2
اطعمة لتكبير حجم الصدر 2

3- السي فوود:

السي فوود زي المحار, والجمبري وغيرها من المأكولات البحرية بتحتوي على  نسبة عالية من المنجنيز ، والعنصر ده بيساعد على تعزيز الهرمونات الجنسية وتعزيز انسجة الثدي وبيساعدها على التوسع ، ضيفي السي فوود لنظامك الغذائي عشان توصلي لافضل نتيجة ، لان السي فوود يعتبر من افضل الاطعمة لتكبير حجم الصدر.

اطعمة لتكبير حجم الصدر 3
اطعمة لتكبير حجم الصدر 3

4- الجزر:

الجزر بيحتوي على البيتا كاروتين والمعادن الحيوية ومضادات الاكسدة ، وبيحتوي على هرمون الاستروجين اللي بيساعد على زيادة حجم الصدر بشكل طبيعي ، بالاضافة انه بيحتوي على الالياف الجيدة اللي بتساعد في التخلص من الاستروجين الزيادة اللي بيأدي لارتفاع مستوى هرمون الاستروجين اللي ممكن يسبب الم وانتفاخ في الصدر ، وتكون كتل ليفية في الصدر.

اطعمة لتكبير حجم الصدر 4
اطعمة لتكبير حجم الصدر 4

5- البابايا:

البابايا كمان من الحاجات اللي بتساعد على زيادة حجم الصدر بشكل طبيعي ، والبابايا مع اللبن يتعمل عصير ويتشرب يعتبر افضل مزيج ممكن يساعد على تكبير حجم الصدر ، بالاضافة انه مفيد كمان للرحم.

اطعمة لتكبير حجم الصدر 5
اطعمة لتكبير حجم الصدر 5

6- حليب الصويا وفول الصويا:

حليب الصويا غني بالبروتين ، وبهرمون الاستروجين اللي بيساعد على تحديد وتكبير حجم الصدر ، وفول الصويا بيساعد على الحفاظ على هرمون الاستروجين الجيد في الجسم ، وحليب الصويا يعتبر واحد من افضل الحاجات اللي بتساعد على تكبير الصدر.

اطعمة لتكبير حجم الصدر 6
اطعمة لتكبير حجم الصدر 6

7- البنجر واوراق البنجر الخضرا:

البنجر غني بالحديد ، والبنجر وورق البنجر الاتنين بيحتوا على كمية جيدة من هرمون الاستروجين ، وبيحتوي كمان على البورون اللي بيساعد على تخليق هرمون الاستروجين في الجسم ، واللي بدوره بيأدي لتكبير حجم الصدر بشكل طبيعي.

اطعمة لتكبير حجم الصدر 7

8- الفراخ:

الفراخ من الاطعمة الطبيعية اللي بتساعد على زيادة حجم الصدر بسرعة ، لانها بتساعد على زيادة هرمون الاستروجين وتطوير الجسم ، وبالتالي ده بيساعد على زيادة حجم الصدر بشكل طبيعي.

اطعمة لتكبير حجم الصدر 8

9- الفاكهة:

الفواكه الطازة زي الموز, التفاح, الكريز, البطيخ, الرمان, وغيرها من الفواكه بتساعد على زيادة حجم الصدر بشكل طبيعي ، زيادة هرمون الاستروجين وخفض هرمون التستوستيرون بيساعد انه يدي امتلاء وحجم اكبر للصدر ، والفاكهة بتحتوي على كمية كافية من المعادن والفيتامينات اللي بتخلي الصدر صحي.

اطعمة لتكبير حجم الصدر 9

10- الخضروات الورقية الخضرا:

الخضروات الورقية الخضرا فيها قيمة غذائية عالية جدا ، وعلى الرغم ان الخضروات دي مش بتحتوي على كمية كافية من الاستروجين لتحفيز نمو انسجة الصدر ، الا ان خضروات زي الكرنب والسبانخ ممكن انها تساعد في تنسيق شكل الصدر وتعزيز مظهره العام.

اطعمة لتكبير حجم الصدر 10

11- البذور:

سواء كانت بذور عباد الشمس (اللب السوري), اليانسون, الشمر, القرع, او بذور الكتان ، يوصى باستخدامها لتحسين نمو الثدي ، البذور دي بتساعد على زيادة مستويات هرمون الاستروجين في الجسم وبالتالي زيادة حجم الصدر ، كمان بذور السمسم من الحاجات اللي بتساعد على تكبير الصدر ، ممكن تضيفي السمسم لاطباقك او تطحنيه وتضيفه على كوباية لبن وتشربيه يوميا.

اطعمة لتكبير حجم الصدر 11

12- بذور الحلبة:

بذور الحلبة تعتبر مصدر غني للفيتوستروجين اللي بتساعد على زيادة نمو الغدة الثديية بشكل افضل ، ممكن تاخدي بذرة حلبة واحدة يوميا ، او تاخديه على شكل كبسولة ، او تستخدمي زيت الحلبة لتدليك الصدر ، كل ده هيساعد على تكبير حجم الصدر بشكل طبيعي.

اطعمة لتكبير حجم الصدر 12

13- الزيوت الصحية:

استخدام الاطعمة الغنية بالدهون للحصول على حجم صدر اكبر ده كويس وفعال ، ولكن لاي مدى تقدري تستخدميها؟ مينفعش ببساطة الاستمرار في اضافة الدهون لنظامك الغذائي للحصول على حجم اكبر وافضل للصدر ، لان ده ممكن يأدي لارتفاع نسبة الكوليسترول في الدم ويعرضك لخطر الاصابة بالنوبات القلبية ، فبدل استخدام الزيوت في الاكل تقدري تستخدمي الزيوت الصحية تتدلكي بيها الصدر ، وممكن تضيفيها للاكل ولكن بكميات محدودة جدا ، ممكن تستخدمي زيت الزيتون او زيت الافوكادو, زيت الحلبة, زيت السمسم, زيت جنين القمح ، للحصول على حجم صدر افضل.

اطعمة لتكبير حجم الصدر 13

5 طرق طبيعية لتكبير منطقة الصدر

تكبيرمنطقة الصدر
تكبيرمنطقة الصدر

مقالات متعلقه

6 تمارين لتكبير ورفع وشد الصدر في 3 اسابيع بس

6 تمارين لتكبير ورفع وشد الصدر في 3 اسابيع بس

طريقة عمل مشروب لتكبير الصدر في اسبوعين بس

طريقة عمل مشروب لتكبير الصدر في اسبوعين بس

3 حركات مساج يابانية لتكبير حجم الصدر

3 حركات مساج يابانية لتكبير حجم الصدر