10 نصايح من دكاترة الجلدية ممكن انها تساعدك على تضييق المسام الواسعة

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
5225

من الاسباب الرئيسية للمسام الواسعة هي انسداد المسام, الوراثة, العمر, اضرار اشعة الشمس ، ولكن ده مش معناه انك متقدريش تقلليها ، ممكن جدا انك تقللي المشكلة دي لو اخترتي العلاج المناسب وعملتي بعض الاجراءات الاساسية لتنضيف البشرة ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم نصايح لتضييق المسام الواسعة من دكاترة الجلدية.

نصايح لتضييق المسام الواسعة:

1- استخدمي بس منتجات التنضيف اللي بتتكيف مع درجة الحموضة الطبيعية للحاجز الواقي للبشرة:

كلنا يمكن بنبقى عايزين نجرب منظفات البشرة المختلفة ، ولكن في بعض الاحيان بننسى اننا نتأكد من توازن رقم الاس الهيدروجيني ، ودكاترة الجلدية بيقولوا ان الموضوع ده مهم جدا ، وبينصحوا انك تعتمدي على منتجات العناية بالبشرة اللي بيكون الرقم الهيدروجيني فيها ما بين 4.7 و 5.75 ، لان المنظف الغلط يضر البشرة ويخليها اكتر حساسية ، بالاضافة لمشكلة المسام الواسعة ، بيأدي كمان لامراض جلدية مختلفة زي التهاب الجلد والوردية.

نصايح لتضييق المسام الواسعة 1
نصايح لتضييق المسام الواسعة 1

2- متستخدميش كريم النهار على انف دهنية:

دكاترة الجلدية بينصحوا انك متحطيش كريم على الانف لو كان دهني او لو عندك رؤوس سودا ، لان ده ممكن يأدي لتوسيع المسام ، ولما تستخدمي واقي الشمس اختاري الانواع الخالية من الزيوت.

نصايح لتضييق المسام الواسعة 2
نصايح لتضييق المسام الواسعة 2

3- استخدمي حمض الجليكوليك لتنضيف المسام وتقليلها:

لو عندك مسام واسعة ، دكاترة الجلدية بيقترحوا استخدام حمض الجليكوليك ، وممكن استخدامه كمان مع البشرة الجافة ، استخدام المكونات اللي بتحتوي على المكون ده ممكن انها تساعد بشرتك على تقليل حجم المسام الواسعة عن طريق ازالة الجلد الميت والزيوت المتراكمة جوه المسام.

نصايح لتضييق المسام الواسعة 3
نصايح لتضييق المسام الواسعة 3

4- اغسلي وشك مرتين في اليوم بمية دافية:

عادة المسام المسدودة والبشرة الدهنية بتخلي المسام شكلها يبان اكبر ، عشان كده بننصحك غسل بشرتك مرتين في اليوم مرة الصبح ومرة قبل النوم لفتح المسام المسدودة ، ولكن متنسيش ان المية متكونش سخنة اوي لانها ممكن تهيج بشرتك اكتر ، ولما الجلد هيهيج هيخلي المسام اكبر ، عشان كده اعتمدي على المية الدافية في غسل البشرة.

نصايح لتضييق المسام الواسعة 4

5- استخدمي واقي من الشمس خالي من الزيوت:

– واقي الشمس ممكن انه يسد المسام ، للبشرة الدهنية والمعرضة لحب الشباب استخدمي واقي شمس خالي من الزيوت ، ويكون قوامه خفيف ، وبيحتوي في مكوناته على الزنك.

– من الافضل تجنب واقي الشمس المضاد للمية لان بشرتك مش هتكون قادرة تتنفس وده هيسد المسام اكتر.

– بالنسبة للبشرة الجافة ، استخدمي واقي من الشمس مع مرطب خفيف وميكونش زيتي.

نصايح لتضييق المسام الواسعة 5
نصايح لتضييق المسام الواسعة 5

6- خلي في شنطتك مناديل امتصاص الدهون اثناء النهار:

البشرة الدهنية بتعاني من اتساع المسام اكتر من البشرة الجافة ، عشان كده الافضل تخلي في شنطتك دايما مناديل امتصاص الدهون ، وهتكون مفيدة كمان لاصحاب البشرة المختلطة اللي بيكون فيها منطقة الخدين جافة لكن الانف دهني ، اتخلصي من الدهون الزيادة على البشرة بالضغط عليها بالراحة بالمنديل ، لكن متفكريش بشرتك بيه.

نصايح لتضييق المسام الواسعة 6
نصايح لتضييق المسام الواسعة 6

7- اتجنبي مستحضرات التجميل الغنية بالسوائل للبشرة الدهنية والمختلطة:

مستحضرات التجميل السائلة ، بما فيهم كريم الاساس ، ممكن تتسبب في توسيع المسام اكتر وتزود من المشكلة ، عشان كده انتي لازم تعرفي نوع بشرتك ، حتى لو منطقة الخدين عندك جافة ده مش معناه انك محتاجة لغسول ترطيب اضافي لوشك كله ، ودكاترة الجلدية بينصحوا باستخدام مرطب خفيف للاشخاص اللي بيعانوا من المسام الواسعة.

نصايح لتضييق المسام الواسعة 7

8- قللي من منتجات الالبان:

دكاترة الجلدية بينصحوا بشرب 200 مل من اللبن بس يوميا او شرب بدائل زي حليب اللوز او جوز الهند لانها افضل لبشرتك ، لان حليب الابقار بيكون فيها هرمونات نمو وشربها كتير ممكن يأدي لتوسيع المسام.

نصايح لتضييق المسام الواسعة 8

9- حطي لوشن اكسيد الزنك على المناطق اللي فيها مسام واسعة:

اكسيد الزنك هو عنصر نشط في كتير من كريمات التهابات الحفاضات وواقيات الشمس المعدنية ، وممكن استخدامه لانواع مختلفة من البشرة وبيوفر تأثير وقائل للجلد ، ودكاترة الجلدية بيقترحوا وضع طبقة رقيقة من كريم او لوشن اكسيد الزنك على المناطق اللي فيها مسام واسعة من وقت للتاني.

نصايح لتضييق المسام الواسعة 9

10- اختاري طريقة التقشير المناسبة لنوع بشرتك:

خليكي حذرة مع التقشير ، لازم الاول تحددي نوع بشرتك.

– بالنسبة للاشخاص اصحاب البشرة الجافة والحساسة والمعرضة لحب الشباب ، الافضل استخدام مقشر كيميائي معتدل لان التقشير الميكانيكي القوي ممكن يسبب تهيج الجلد.

– بالنسبة للاشخاص اصحاب البشرة الدهنية السميكة ، ممكن يستخدموا علاجات وتقشير كيميائي اقوى ، ولكن من الافضل تجنب ده لو كانت لون بشرتك داكنة او لاحظتي وجود بقع غانقة على البشرة بعد التقشير.

نصايح لتضييق المسام الواسعة 10

مقالات متعلقه

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

10 نصايح من دكاترة الجلدية هتساعدك على تضييق المسام الواسعة

10 نصايح من دكاترة الجلدية هتساعدك على تضييق المسام الواسعة

ازاي تقللي حجم المسام في 3 خطوات

ازاي تقللي حجم المسام في 3 خطوات