9 اطعمة ممكن تضر جسمك .. اعرفيها معانا

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
292

كتير مننا ممكن يكون بيحاول انه يختار طعام صحي على امل انه يبقى مفيد لينا ولصحتنا ، ولكن الابحاث اظهرت ان حتى الاطعمة العادية ممكن تكون خطيرة ، والنهاردة من خلال موضوعنا جمعنالكم قائمة فيها مجموعة اطعمة ممكن تضر جسمك ، وطرق لتجنب المشكلات اللي ممكن تسببها.

اطعمة ممكن تضر جسمك:

1- الخس:

العلماء حللوا الاحصائيات على مدار 12 سنة ، وكانوا بيحاولوا يعرفوا الاطعمة اللي ادت لاكبر عدد من حالات التسمم الغذائي ، واتضح ان الخس هو رقم واحد ، كان مسؤول تقريبا عن 363 حالة تفشي مع 13.568 حالة تسمم ، عشان كده بننصحك انه حتى لو الخس معبأ بشكل كويس و “جاهز للاكل” الافضل غسله كويس جدا قبل الاكل.

اطعمة ممكن تضر جسمك 1
اطعمة ممكن تضر جسمك 1

2- البيض:

عدوى السالمونيلا اللي ممكن تتنقل للبيض عن طريق الفراخ المصابة ممكن تبقى خطيرة جدا ، خصوصا للاطفال وكبار السن والاشخاص اللي بيعانوا من ضعف المناعة ، عشان كده لو شوفتي قشرة البيض مش نضيفة ، الافضل تاخدي دقيقة وتغسليه بالمية قبل ما تعمليه.

اطعمة ممكن تضر جسمك 2
اطعمة ممكن تضر جسمك 2

3- الفراخ:

نقطة واحدة من عصارة لحم الفراخ النية بتحتوي على بكتيريا كامبيلوباكتر كافية لاصابة الانسان ، والبكتيريا دي بتسبب الحمى ومشاكل الجهاز الهضمي ، وبتنتشر البكتيريا بسرعة كبيرة اثناء غسيل الفراخ لان البكيتريا بتتنقل لايدينا، والحوض, وكل حاجة حواليكي ممكن يجي تكون اتلمست من الفراخ النية ، عشان كده بننصحك عشان تبقي آمنة من اي حاجة ، قللي ملامستك للفراخ وهي نية واغسلي لوح التقطيع والسكاكين بعيد عن باقي الاطباق (ونقترح انك تغسليها بمية مغلية).

اطعمة ممكن تضر جسمك 3
اطعمة ممكن تضر جسمك 3

4- التونة:

لم بيتم اذابة تجميد الاسماك وتخزينها بطريقة غلط ، بيتم تكوين بروتين سام ، ممكن انه يسبب نوع من التسمم الغذائي اللي بيأدي لطفح جلدي, قيء, آلام في المعدة, اسهال, ارتفاع معدل ضربات القلب, وحتى ممكن يوصل لفقدان البصر.

والحل/ هو انك تدوبي تجميد التونة من غير ما تسمحي لها بالاتصال بالهوا ، خرجيها من الفريزر وحطي على اول رف من تحت في التلاجة من غير ما تفتحي التغليف بتاعه ، السمكة اللي وزنها حوالي 2 كيلو هتاخد تقريبا 24 ساعة في التلاجة عشان تدوب.

اطعمة ممكن تضر جسمك 4
اطعمة ممكن تضر جسمك 4

5- الجبنة:

الجبنة مافيهاش اي مواد سامة ولكن ممكن في اي مرحلة من مراحل انتاج الكائنات الحية الدقيقة المسببة للامراض اللي بتسبب التسمم انها تدخل للجبنة ، وهيبقى في خطر الاصابة بداء البروسيلات والليستريات لو تم استخدام الخليب الغير مبستر للحيوانات المريضة اثناء انتاج الجبنة ، عشان كده بننصحك انك تشتري الجبنة من الشركات المصنعة المعروفة اللي بتثقي فيها ، ومتشتريش انواع من مصدر مجهول.

اطعمة ممكن تضر جسمك 5
اطعمة ممكن تضر جسمك 5

6- السوسيس ومنتجات اللحوم:

حسب الابحاث ، ان 12% من السوسيس ومنتجات اللحوم التانية بتكون مصابة بالاشريكية القولونية والكائنات الدقيقة المسببة للامراض (الليستريات والسالمونيلا) ، وتعتبر الليستريات خطر بشكل خاص على كبار السن والحوامل وحديثي الولادة والاطفال قبل سن سنة واحدة ، وممكن انها تسبب تلف الجهاز العصبي وحتى التهاب السحايا.

اطعمة ممكن تضر جسمك 6

7- اللحمة المفرومة:

الخبراء لقوا ان اللحمة المفرومة بتحتوي على الاشريكية القولونية, السالمونيلا, والليستريا ، وللسبب ده بينصحوا انه من الافضل عمل قطع من اللحم وقليها بدل ما المفرومة.

اطعمة ممكن تضر جسمك 7

8- سي فوود كوكتيل:

الدراسات بتشير ان النوع ده من الطعام بيحتوي على خميرة اكتر بكتير من اللي مسموح بيه ، والمفروض تاكلي بس المأكولات البحرية اللي بتكون مجمدة.

اطعمة ممكن تضر جسمك 8

9- الصودا:

بصرف النظر عن السمنة وتلف الكبد ، في سبب تاني يخليكي تبتعدي عن الصودا وهو تأثيرها على العظام ، الصودا بتحتوي على حمض الفوسفوريك والكافيين اللي بتأدي لانخفاض كثافة المعادن في العظام ، واللي بيأدي في النهاية لهشاشة العظام.

اطعمة ممكن تضر جسمك 9

مقالات متعلقه

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

الاطعمة اللي ممكن تاكليها على معدة فاضية واللي تتجنبيها

الاطعمة اللي ممكن تاكليها على معدة فاضية واللي تتجنبيها

10 طرق للحصول على علاقة سعيدة وصحية مع الاكل

10 طرق للحصول على علاقة سعيدة وصحية مع الاكل