ازاي تختاري الشوز المناسب مع الستايلات المختلفة من الجيبات

ريهام محمود
ريهام محمود
1101

اختيار الشوز بيكمل اللوك بتاعك ، واكيد هتكوني عايزة دايما شوز مناسب للبسك ويطلعك بشكل حلو وتبقي مرتاحة وانتي لابساه ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنقولك ازاي تنسقي الشوز مع الجيبة ، وايه انسب شوز لكل ستايل وطول جيبة.

ازاي تنسقي الشوز مع الجيبة:

هنتعرف الاول على تنسيق الشوز حسب نوع الجيبة او الستايل بتاعها.

1- ال Pencil skirt + مع شوز بكعب منخفض:

الجيبة القلم الرصاص او ال Pencil skirt من ستايلات الجيبات الكلاسيكية باطوالها والوانها المختلفة ، وكمان مصنوعة من خامات اقمشة مختلفة بتخلي من السهل انك تختاري عليها اللي يناسب ذوقك.

مصممين الازياء بينصحوا بلبس الستايل ده من الجيبات مع كعب منخفض مريح ، تقدري حتى تجربي تلبسي عليهم شوز بستايل Mules ، والشوز اللي بيكون بشرايط ملفوفة حوالين الرجل مناسبة جدا مع النوع ده من الجيبات خصوصا للجيبة اللي بطول الركبة او اطول.

ازاي تنسقي الشوز مع الجيبة 1
ازاي تنسقي الشوز مع الجيبة 1

2- ال Tulip skirt + بوت انكل + وشوز مفتوح من عند الصوابع:

الجيبة دي اختاري معاها شوز بنفس لونها ، وتقدري تلبسي الانكل بوت ، او ستايل الشوز المفتوح من عند الصوابع ، يعني ممكن مثلا لو حالة الجو كويسة تعتمدي على الانكل بوت المفتوح من عند الصوابع.

ممكن كمان تلبسي معاها الصنادل اللي باربطة او اشرطة حوالين الرجل في الصيف ، وممكن تختاري الشوز المدبب من قدام لو انتي مش بتفضلي الشوز المفتوح من عند الصوابع ، ولو عايزة لوك جريء ومختلف تقدري تلبسي ستايل الجيبة دي مع سنيكرز.

ازاي تنسقي الشوز مع الجيبة 2
ازاي تنسقي الشوز مع الجيبة 2

3- الجيبة الواسعة + كعب حسب ذوقك:

مصممين الازياء عندهم نصيحة واحدة بخصوص الجيبات الواسعة ، انك تلبسيها دايما مع كعب عالي ، اختاري طول الكعب وستايل الشوز حسب ذوقك والوقت والمناسبة.

ممكن تلبسي عليها صندل بكعب عريض للايام الحر ، او شوز بكعب عريض لمقابلة رسمية ، او بوت بكعب عالي في الايام المطر ، يعني الموضوع يرجع لك ، بس المهم تختاري اللون والخامة المناسبة مع الجيبة.

ازاي تنسقي الشوز مع الجيبة 3
ازاي تنسقي الشوز مع الجيبة 3

4- الجيبة الملفوفة Wrap skirt + شوز فلات:

الستايل من الجيبات تعتبر من الستايلات المناسبة لكل الاجسام ، اما بالنسبة للشوز المناسب ، فالستايل ده بيديكي حرية الاختيار ، في كتير من المصممين بيربطوا الستايل ده من الجيبات مع الشوز الفلات ، ولكن لو انتي بتفكري تلبسي كعب عالي ممكن تجربيه من غير تردد.

ازاي تنسقي الشوز مع الجيبة 4
ازاي تنسقي الشوز مع الجيبة 4

5- جيبة A-line + كعب عالي:

المشكلة في النوع ده من الجيبات انها بتخلي الساقين يبانوا اقصر والوركين اعرض ، عشان كده يعتبر الكعب العالي او المتوسط هو افضل اختيار ليكي ، واختاري نوع الكعب حسب روتين المشي اليومي بتاعك وحسب حالة الجو ، ولو انتي معندكيش مشكلة انك تباني اقصر ، ممكن تنسقي الجيبة مع سنيكرز.

دلوقتي هنشوف تنسيق الشوز حسب طول الجيبة ، وهما ال 3 اطوال الكلاسيكية المعروفين ، الجيبة القصيرة, والميدي او المتوسطة, والماكسي الطويلة.

ازاي تنسقي الشوز مع الجيبة 5

6- الجيبة القصيرة + البوت:

الجيبة دي هنلاقيها موجودة بألوان وخامات مختلفة ، ولكن المصممين كلهم اجمعوا انها تتلبس مع البوت ، ممكن تلبسي بوت بكعب عالي مع اشرطة او اربطة ، او مع شوز بستايل Brogues للوك كاجوال.

وفي فصل الشتا هيكون مناسب جدا تنسقي معاها بوت بطول الركبة ، ولو انتي مش عايزة بوت ومتمسكة بلبس الشوز ، اعتمدي على شوز بكعب عالي.

ازاي تنسقي الشوز مع الجيبة 6

7- الجيبة متوسطة الطول + اي شوز كاجوال:

الجيبة متوسطة الطول تعتبر من القطع الاساسية الكاجوال لموسم الصيف ، تقدري تنسقي معاها انواع كتير من الاحذية ، ممكن تلبسي معاها سنيكرز, او صندل فلات بنفس لون الجيبة, ولو عايزة تختاري معاها شوز اعتمدي على الستايل المفتوح من عند الصوابع وكعب بارتفاع متوسط.

ازاي تنسقي الشوز مع الجيبة 7

8- الجيبة الماكسي او الطويلة + كعب عالي او شوز بنعل عريض:

الجيبة الماكسي متصممة عشان تبرز محيط الوسط وتحدده ، عشان كده هيكون مناسب جدا لو لبستي معاها حزام او فيست بألوان مناسبة معاها ، اما بالنسبة للشوز ، فخبراء الازياء ان انسب ستايل معاها هو شوز بكعب عالي او النعل العريض.

في الصيف تقدري تجمعي ما بين الجيبة الطويلة والصنادل بنعل عريض وعالي ، وفي الشتا البسي معاها انكل بوت بكعب عالي بلون مطابق.

ازاي تنسقي الشوز مع الجيبة 8

مقالات متعلقه

ستايلات للبس العباية المفتوحة في رمضان

ستايلات للبس العباية المفتوحة في رمضان

موضة الفستان المضلع لموسم الشتا

موضة الفستان المضلع لموسم الشتا

افضل تنسيقات الوان لدولابك في الشتا

افضل تنسيقات الوان لدولابك في الشتا