9 عادات هتساعدك تخسي اسرع

ريهام محمود
ريهام محمود
1138

معظمنا بيكون مجهود كبير جدا لانقاص الوزن سواء بالانظمة الغذائية او التمارين ، ولو الشخص فكر ان مشاكل وزنه كلها بسبب انه مش بيمارس رياضة ، ده هيخليه يواجه مشاكل في اتباع اي نظام غذائي ، الموضوع لازم يكون مختلف عن كده ، في الحقيقة انتي ممكن تفقدي وزنك عن طريق بعض العادات غير التقليدية ، والنهاردة من خلال موضوعنا جمعنالكم 9 عادات هتساعدك تخسي اسرع ومن غير مجهود قاسي.

عادات هتساعدك تخسي اسرع:

1- اعملي نظام صحي لشرب المية:

مهم جدا تعملي نظام لشرب المية ، الصبح اشربي كوبايتين مية مع عصير الليمون عشان تنعشي جسمك, وترطبي معدتك الفاضية, وتزودي عملية التمثيل الغذائي ، اشربي مية قبل الغدا ده هيساعد انك متاكليش كتير ، واشربي اثناء تناول الغدا ، ده هيساعد على الهضم ، الساعة 4 مساء اشربي تاني ، وبسبب طول المدة ما بين الغدا والعشا ، هتكوني محتاجة لشرب مية على العشا او بعده عشان تساعدي الاكل يتحرك بسهولة ويخلي المعدة خفيفة مش منتفخة.

عادات هتساعدك تخسي اسرع 1
عادات هتساعدك تخسي اسرع 1

2- شمي تفاح اخضر او موز قبل الوجبة:

معلومة ممكن تكون غريبة وجديدة ، ولكن بالفعل شم الاطعمة زي الموز او التفاح قبل الوجبة هيخفف من الجوع ، وده هيساعدك على اكل كميات اقل من اللي كنتي هتاكليها في الاساس ، جربوا الحيلة دي وشاركونا النتيجة.

عادات هتساعدك تخسي اسرع 2
عادات هتساعدك تخسي اسرع 2

3- ولعي شمعة بريحة الفانيليا بعد العشا:

ممكن الحيلة دي كمان تشوفوا انها غريبة ، ولكن الدراسات اثبتت ان ريحة الفانيليا ليها تأثير رائع لو بتحاولي تفقدي وزنك ، لان ريحتها بتنشط التفاعلات الكيميائية في المخ ، وده هيخليكي تحسي بجوع اقل.

عادات هتساعدك تخسي اسرع 3
عادات هتساعدك تخسي اسرع 3

4- صوري وجباتك:

لما تبدأي تطلعي الموبايل وتصوري الاكل وتبصي على كل تفاصيله من خلال الصورة وكل اللي هتاكليه ، ده مثالي ومفيد لانه هيخليكي تتوقفي لثانية وتعيدي التفكير في اللي هتاكليه ، ممكن تلاحظي ان الطبق في كربوهيدرات كتير او في اي حاجة ممكن تزود وزنك وبالتالي ممكن تفكري تغيري اللي هتاكليه.

عادات هتساعدك تخسي اسرع 4
عادات هتساعدك تخسي اسرع 4

5- اشتري اطباق باللون الازرق:

لو المحيط اللي حواليكي باللون الازرق ، زي مثلا ورق الحوائط, او الاكل في اطباق باللون الازرق ، ده هيساعدك تفقدي وزن اسرع ، لان الدراسات اثبتت ان اللون الازرق بيقلل الشهية وده هيساعدك تحسي بجوع اقل.

عادات هتساعدك تخسي اسرع 5

6- كلي بيض على الفطار واكل حراق على الغدا:

ثبت في دراسات كتير ان اكل البيض على الفطار بيساعد في انقاص الوزن بشكل اسرع ، ولو دمجتي الحيلة البسيطة دي مع اكل الشطة او الفلفل الحار او الفلفل الاحمر على الغدا (ولكن اكيد مش طول الوقت) ده هيساعد على تسريع عملية التمثيل الغذائي ، اللي بدوره هيساعدك على انقاص الوزن.

عادات هتساعدك تخسي اسرع 6

7- فكري تعملي بعض التحديات اللي هتساعدك تتحركي اكتر:

ممكن تجربي تتحدي نفسك بطريقة تخلي ممارسة الرياضة واتباع نظام غذائي اسهل وممتع اكتر ، جربي مثلا تعملي 10 تمارين ضغط لكل حبة بطاطس هتاكليها في العشا او تجري على السلم طالع نازل 5 مرات في كل مرة تاكلي فيها حلويات ، لو خليتي الموضوع ممتع هتخسي من غير ما تلاحظي حتى انك بتحرقي سعرات حرارية.

عادات هتساعدك تخسي اسرع 7

8- نامي في اوضة باردة:

بالفعل تقدري تخسي عن طريق النوم ، والموضوع سهل جدا ، والحيلة السحرية هنا هي انه لو جسمك حواليه برودة ، هيبدأ ينتج حرارة اكتر عشان يدفي نفسه وده هيساعد على حرق السعرات الحرارية ، عشان كده حاولي تنامي في جو بارد من وقت للتاني.

عادات هتساعدك تخسي اسرع 8

9- امضغي الاكل ببطء وبشكل صحيح:

ثبت انه لو اخدتي وقت اطول في الاكل ومضغتي الطعام ببطء ، هيكون سهل عليكي تفقدي وزنك ، وده يرجع ان المضغ ببطء وبشكل صحيح بيخليكي تحسي بالشبع بشكل اسرع ، وده هيساعد انك تحسي بالشبع بكمية اقل من الاكل ، من الناحية المثالية المفروض ان تاخدي حوالي 20 دقيقة عشان تخلصي الوجبة ، عشان كده بننصحك تاكلي ببطء وتستمتعي بوجبتك وتحققي اقصى استفادة من كل قضمة.

عادات هتساعدك تخسي اسرع 9

مقالات متعلقه

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب