نصايح وحيل للشعر الكيرلي للوك مثالي كل يوم

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
2240

كتير من البنات بقوا يفضلوا يسيبوا شعرهم كيرلي على طبيعته ووقفوا استخدام الحرارة اللي بتتلف الشعر وتضره ، ولكن الشعر الكيرلي التعامل معاه بيحتاج عناية خاصة ، لان ممكن يهيش ويبقى صعب التحكم فيه ، والفرق ما بين المعاناة مع الشعر الكيرلي او انك تحبي شعرك الكيرلي هو روتين العناية بشعرك ، واختيار المنتجات وتسريحات الشعر المناسبة اللي تخلي التعامل مع الكيرلي اسهل بكتير ، بالاضافة ان روتين العناية هيخلي الشعر صحي اكتر ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم مجموعة نصايح للشعر الكيرلي هتحافظ على الشعر صحي وهتخلي الكيرلي يطلع شكله حلو وثابت معاكي ، بالاضافة لتسريحات سريعة وسهلة مناسبة للشعر الكيرلي.

نصايح للشعر الكيرلي:

الشعر الكيرلي بيختلف عن انواع الشعر التانية ، بيحتاج ترطيب اكتر ، وغسيل اقل ، والحقيقة ان الشعر الكيرلي بالفعل بيحتاج مجهود اكبر في العناية من الشعر المفرود ، ولكن متقلقيش ، النصايح اللي هنعرفها مع بعض دلوقتي هتساعدك انك تطلعي بشعر كيرلي مثالي بأقل مجهود.

1- دايما سرحي الشعر من تحت لفوق:

فك تشابك الشعر من تحت لفوق او من الاطراف الاول للجذور هيخلي التشابك وعقد الشعر تتفك اسهل ، بدل ما تسرحي الشعر من فوق وتعقديه اكتر وتقطعي الشعر ، وعشان تحمي شعرك من التلف وتفكي التشابك بشكل صح ، بينصح الخبراء باستخدام مشط باسنان واسعة ، ومش فرشة.

لان الشعر المجعد او الكيرلي بيكون هش او ضعيف وكل تجعيدة في الشعر بتبقى معرضة للتكسر ، واستخدام مشط باسنان واسعة هو افضل طريقة لفك تشابك وتجعيد الشعر وفي نفس الوقت بيحافظ على تجعيدة الشعر بعكس الفرشة ، الفرشة الافضل استخدامها مع الشعر المفرود.

نصايح للشعر الكيرلي 1
نصايح للشعر الكيرلي 1

2- قصيه بانتظام لتجنب انقسام اطراف الشعر:

لو عايزة شعر كيرلي حلو وصحي يبقى لازم تتخلصي من الاطراف المقصفة ، وتقصي اطراف الشعر بانتظام كل 6 – 8 اسابيع عشان تتخلصي من الاطراف التالفة والمقصفة.

نصايح للشعر الكيرلي 2
نصايح للشعر الكيرلي 2

3- استخدمي المنتجات المناسبة لتحديد الكيرلي وترطيب الشعر:

خبراء تصفيف الشعر بينصحوا باستخدام منتج “كوكتيل” وهو ببساطة مزج منتجين او اكتر مع بعض ، والكوكتيل المفضل للشعر الكيرلي هو خلط السيروم مع الموس وزيت جوز الهند بالاضافة لجل التصفيف ، الكوكتيل ده بيضمن ثبات الكيرلي من غير ما ينشف الشعر او يضعفه.

ولو مش عايزة تستخدمي كوكتيل ، فهيبقى افضل حاجة هو استخدام السيروم ، اللي مش بس هيساعد على تنعيم الشعر ولكن هيحدد كمان شكل الكيرلي ، استخدمي 3 او 4 مضخات من السيروم وادعكيه في ايديك وابدأي ادهني الشعر بخفة.

او ممكن تستخدمي كريم تصفيف الشعر تاخدي منه وايدك مبلولة ، لان مزج المنتج مع المية بيضمن ثبات تجعيدة الشعر وبيحافظ على شكله.

نصايح للشعر الكيرلي 3
نصايح للشعر الكيرلي 3

4- دخلي علاج ترطيب للشعر في روتينك:

لو شعرك بيمر بمرحلة جفاف وبهتان ، فاكيد اخر حاجة تعمليها انك تزودي وزنه بكمية كبيرة من المنتجات ، كل اللي عليكي تعمليه بس تاخدي كمية بسيطة من كريم التصفيف او الزيت باطراف صوابعك وتدهنيها على اطراف الشعر سواء مبلول او ناشف ، ده هيديه ترطيب من غير ما يبقى في كمية منتجات كتير على الشعر.

ولو حاسه ان شعرك جاف يبقى ضروري تدخلي نظام ترطيب للشعر في روتين العناية ممكن تدمجي Leave-in conditioner مع الكوكتيل اللي قولناه في النقطة اللي فاتت ، ولو شعرك خفيف وعايزة ترطيب اخف ممكن تستخدمي سبراي مرطب ورشه على الشعر كله ، مع التركيز على الاطراف ، ولترطيب اضافي ممكن تستخدمي كريم Leave-in على الشعر المبلول ، ودايما وانتي بتحطي اي منتج خلي الكفين مقفولين على الشعر وادهني المنتج بخفة عشان تحافظي على شكل التجعيدة.

نصايح للشعر الكيرلي 4
نصايح للشعر الكيرلي 4

5- جربي “تسريحة الاناناسة” عشان تحافظي على شكل الكيرلي اثناء النوم:

“الاناناسة” هي تقنية بيتم فيها تجميع الشعر كله بشكل فضفاض في اعلى نقطة في الراس ، ودي بتتعمل عادة قبل النوم ، عشان تحافظ على شكل الكيرلي وبيساعد ان الشعر يحافظ على الحجم الطبيعي بتاعه.

وعشان تحافظي على شكل الكيرلي زي ما هو بين ايام الغسيل بتاعه ، الخبراء بينصحوا باستخدام السكرانشي ودي تقنية لمنع تكسر الشعر والحفاظ على شكل الكيرلي ، ولو مش بتنامي على مخدة حرير لحد دلوقتي ، جيه الوقت انك تغيري ده ، لان ثبت ان اكياس المخدة الحرير بتقلل الاحتكاك على الشعر طول الليل ، وده بيحافظ على الشعر ناعم ورطب.

نصايح للشعر الكيرلي 5

6- استخدمي ال Diffuser لتوحيد شكل التجعيد واضافة حجم للكيرلي:

ال Diffuser او موزع الهوا مهم للشعر الكيرلي لانه بيقلل الهيشان اللي ممكن يحصل بعد ما الشعر ينشف ، بالاضافة انه بيوحد شكل تجعيد الشعر وبيضيف له حجم.

ازاي تستخدمي موزع الهوا: اول حاجة اعصري شعرك من المية الزيادة باستخدام فوطة من الالياف الدقيقة ومتستخدميش فوطة قطن عادية لانها هتسبب هيشان الشعر اكتر ، حطي بعدها منتجات الشعر المفضلة عندك وواقي الشعر من الحرارة ، ولازم تستخدمي واقي من الحرارة مادام هتستخدمي ادوات تصفيف للشعر بالحرارة عشان تحمي شعرك من التلف ، ابدأي حطي خصل الشعر في موزع الهوا ، وكرريه على الشعر كله لحد ما تعملي كيرلي لكل الشعر ، ولو الشعر منشفش بنسبة 100% لسه مافيش مشكلة لو سيبتيه ينشف في الهوا شوية.

نصايح للشعر الكيرلي 6

7- جددي تجعيد الشعر بالمكوى:

لو بين الغسلات حسيتي التجعيدة هبطت شوية او شكلها بقى مش حلو ، فدي طريقة رائعة جدا لتجديدة ، استخدمي مكوى تجعيد الشعر ، هتحدد لك شكل الكيرلي تاني بطريقة فعالة وبشكل سريع.

نصايح للشعر الكيرلي 7

تسريحات سهلة وسريعة للشعر الكيرلي:

دلوقتي بعد ما عرفتي ازاي ممكن تتعاملي مع الشعر الكيرلي ، تقدري كمان تعملي تسريحات مناسبة وفي نفس الوقت تحافظ عليه من الهيشان او انه يفقد شكل التجعيدة بتاعته.

وتعتبر الضفاير من انسب التسريحات اللي ممكن تعتمد عليها صاحبات الشعر الكيرلي ، لانها بتحبس منتجات وعلاجات الترطيب في الشعر طول الليل وتصحي تاني يوم بشعر شكله حلو وصحي ومش محتاج لاي مجهود منك ، تعالوا نشوف مع بعض كام تسريحة مناسبة للنهار والليل.

1- تسريحة Topknot:

لمي الشعر كله على شكل ديل حصان واربطيه باستك ، قسمي شعرك جزئين ، ولفي جزء منهم حوالين الاستك وثبتيه بالبنس ، وبعدين لفي الجزء التاني على الاول وثبتيه ببنسه صغيرة ، وممكن تسحبي الكحكة بالراحة لو حابه عشان تديها شكل مستدير.

تسريحات للشعر الكيرلي 1
تسريحات للشعر الكيرلي 1

2- تسريحة Braided topknot:

دي شبه التسريحة اللي فاتت ولكن الفرق ، انك هتسيبي جزء من الشعر تعمليه ضفيرة ، وبمجرد ما تلفي الشعر كحكة زي الطريقة اللي فاتت ، خدي الضفيرة ولفيها حوالين الكحكة وثبتيها بالبنس.

تسريحات للشعر الكيرلي 2
تسريحات للشعر الكيرلي 2

3- تسريحة Braided headband:

خدي جزء من الشعر من قدام وضفيرة على طول خط الشعر باتجاه الناحية التانية ، لما الضفيرة تبقى ورا الودن ثبتيها تحت باقي الشعر بالبنس.

تسريحات للشعر الكيرلي 3
تسريحات للشعر الكيرلي 3

4- تسريحة Basic braids:

جربي الضفاير الفرنسية او الهولندية او اي نوع من الضفاير تفضليه ، لانها تعتبر اكتر تسريحة بتحافظ على الشعر الكيرلي.

قسمي شعرك من النص قسمين ، وبعدين قسمي كل قسم لتلات اجزاء ، وابدأي اعملي ضفيرة من قدام اعلى الشعر ، وكرري نفس الطريقة للجنب التاني ، مع اضافة خصل الشعر بالتدريج طول ما انتي نازلة بالضفيرة ، وبعدين ثبتي كل ضفيرة في الاخر باستك ، ودي تعتبر طريقة الضفيرة الهولندية.

تسريحات للشعر الكيرلي 4
تسريحات للشعر الكيرلي 4

طريقتها بالفيديو:

5- تسريحة  Slicked-Back Ponytail:

استخدمي جل تصفيف للشعر يكون خفيف وادهني بيه شعرك ، استخدمي فرشة لسحب الجزء العلوي من شعرك لفرده من قدام وعمل ديل حصان وتثبيته بتوكة شعر.

تسريحات للشعر الكيرلي 5

6- تسريحة Three braid updo:

قسمي شعرك لتلات اجزاء ، واضفري كل جزء لوحده ضفيرة عادية من تلات خصلات ، بعدين ابدأي لفي كل ضفيرة في الاتجاه المعاكس الناحية التانية وثبتيها بالبنس.

تسريحات للشعر الكيرلي 6

7- تسريحة Victory curls:

قسمي شعرك للجنب ، وخدي جزء من الشعر من قدام لفي الشعر جوه بعضه وبعدين اربطيه على ورا ، وكرري نفس الحركة للجنب التاني.

تسريحات للشعر الكيرلي 7

روتين العناية بالشعر الكيرلي عشان تحافظي عليه صحي وقوي وشكله حلو

روتين العناية بالشعر الكيرلي
روتين العناية بالشعر الكيرلي

مقالات متعلقه

10 نصايح للشعر الكيرلي لازم تعرفيهم

10 نصايح للشعر الكيرلي لازم تعرفيهم

تسريحات للشعر الكيرلي باستخدام السكارف

تسريحات للشعر الكيرلي باستخدام السكارف

5 قصات وتسريحات موضة للشعر الكيرلي

5 قصات وتسريحات موضة للشعر الكيرلي