عادات هتغير حياتك للافضل

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
492

في بعض الاحيان عشان تعملي تغييرات ايجابية كبيرة في حياتك ، بكل بساطة محتاجة تبصي على اسلوب حياتك ، خلال يوم واحد بنعمل حاجات كتير بشكل تلقائي ليه منحولهاش لعادات مفيدة؟ الموضوع مش صعب ولا ملل ، والنهاردة جمعنالكم مجموعة عادات هتغير حياتك للافضل.

عادات هتغير حياتك للافضل:

1- ابدأي يومك بكوباية مية مع الليمون:

خليها عادة عندك كل يوم الصبح شرب كوباية مية فاترة مع عصير الليمون ورشة شطة ، العادة دي هتشغل عملية التمثيل الغذائي في الجسم في الوقت اللي بتبدأ فيه وجبة الفطار ، عصير الليمون بيحتوي على فيتامين C ، وده بيزود من المناعة ضد الجراثيم ، والشطة بتساعد على تسريع عملية التمثيل الغذائي ، بالاضافة لده ، حالة بشرتك هتتحسن بشكل كبير جدا مع مرور الوقت بسبب العادة البسيطة دي ولكن ليها فوايد كبيرة جدا.

عادات هتغير حياتك للافضل 1
عادات هتغير حياتك للافضل 1

2- مرري على بشرتك مكعب تلج من مغلي البابونج:

عادة تانية مفيدة الصبح وهي تمرير مكعب تلج من مغلي البابونج ، الطريقة دي هتمنع التجاعيد من البشرة ، بالاضافة انه بيحفز عملية تجديد الجلد ، وهيحسن حالة البشرة جدا وهيخلي الجلد ناعم ومخملي وهيديها لون وردي طبيعي ، اغلي عشب البابونج وصبيه في قوالب التلج وحطيه في الفريزر ولما يتجمد استخدميه على البشرة بشكل يومي.

عادات هتغير حياتك للافضل 2
عادات هتغير حياتك للافضل 2

3- خدي معاكي وجبات خفيفة:

السناكس زي الشوكولاتة والحاجات اللي ممكن تزود الوزن دي تعتبر اعداء اسلوب الحياة الصحي ، وعشان تقللي الرغبة في اكل طعام غير صحي بين الوجبات الرئيسية ، اتعودي تاخدي معاكي وانتي بره البيت وجبات خفيفة صحية ، ممكن فاكهة, خبز مقرمش, زبادي ، اكل وجبات خفيفة مش بتتكون من الكربوهيدرات البسيطة هتديكي نتايج واضحة جدا خلال شهر واحد بس.

عادات هتغير حياتك للافضل 3
عادات هتغير حياتك للافضل 3

4- استخدمي خيط تنضيف الاسنان:

حالة الاسنان بتعتمد بشكل مباشر على صحة جسمك ، وحتى ان العلماء اثبتوا العلاقة بين الاسنان وامراض القلب والاوعية الدموية ، للسبب ده عند العناية بتجويف الفم ، لازم تستخدمي خيط تنضيف الاسنان ، لانه بيساعد على تنضيف الفراغات بين اسنانك من اي اكل.

عادات هتغير حياتك للافضل 4
عادات هتغير حياتك للافضل 4

5- كلي تفاحة بعد كل وجبة:

بينصح بغسيل الاسنان بالفرشة بعد كل وجبة ، ولكن مع ذلك مش دايما ممكن نقدر نعمل ده ، في حل تاني بسيط ولذيذ ، بعد كل وجبة كلي تفاحة ، ده هيأدي لتطهير الفم من اي اكل موجود بين الاسنان ، وهيساعد على تحسين الدورة الدموية للثة ، وهيخلي حموضة الفم بالنسبة الطبيعية ، دايما اعتمدي على الخضار والفاكهة ، ومش هتتعرضي ابدا لالتهاب اللثة.

عادات هتغير حياتك للافضل 5
عادات هتغير حياتك للافضل 5

6- خدي شاور سخن وبارد كل يوم:

كام دقيقة بس من الشاور السخن وبعده شاور بارد هيديكي فوايد هايلة لصحتك ، بيساعد على تقوية الجهاز المناعي والاوعية الدموية ، بالاضافة ان الشاور السخن والبارد بيساعد على الوقاية من الدوالي وعلاجها.

عادات هتغير حياتك للافضل 6
عادات هتغير حياتك للافضل 6

7- حطي ازازة مية جنبك:

معظم الناس مش بيلاحظوا حتى انهم بيعانوا من الجفاف ، لو قررتي تمشي على اسلوب حياة صحي ، يبقى اول حاجة تحطيها في القايمة هو شرب كمية مية زيادة ، والشاي والقهوة والمشروبات الغازية خارج القايمة دي ، دايما خلي معاكي في اي مكان ازازة مية ، ومتنسيش تحطي ازازة مية جنبك على المكتب في الشغل ، بالطريقة دي هتشربي مية اكتر من غير اي مجهود ، وعشان تفكري نفسك اكتر ، ممكن تنزلي تطبيق على الموبايل يفكرك بشرب المية كل ساعة.

عادات هتغير حياتك للافضل 7

8- كلي مكسرات:

كلي عن ما لا يقل من 50 جرام من المكسرات يوميا ، المكسرات بتحتوي على الاحماض الدهنية واوميجا 3 ، اللي بتساعد على تقوية نظام القلب والاوعية الدموية والشعر والضوافر ، بالاضافة ان المكسرات بتحتوي على السيلينيوم ومضادات الاكسدة وفيتامين E والستيرولات النباتية اللي بتساعد على تخفيض مستوى الكوليسترول الضار ، وبتحتوي على البوتاسيوم والكالسيوم والحديد والمغنيسيوم والزنك ، يعني باختصار المكسرات مخزن للفيتامينات والعناصر الغذائية.

عادات هتغير حياتك للافضل 8

9- البسي شراب اثناء النوم:

في الصيف ممكن تختاري شراب قطن ، وفي الشتا البسي شراب صوف ، بعد الشور وقبل النوم ادهني رجلك بكمية كافية من زيت جوز الهند مع كام نقطة من زيت النعناع ، دلكيها لحد ما الرجل تمتص الزيت كويس ، وبعدها البسي شراب طول الليل  ، الصبح هتلاقي رجلك ناعمة جدا من اول استخدام ، بالاضافة انه بعد شهر واحد بس هتنسي للابد مشكلة الجلد الخشن على كعوب الرجل.

عادات هتغير حياتك للافضل 9

10- اقري كل يوم:

القراءة لازم تكون عادة يومية لانها بتحسن الذاكرة وعمل المخ وبتوسع الخيال ، وثبت بالفعل ان القراءة المنتظمة ممكن انها تبطيء او حتى توقف تماما مرض الزهايمر والخرف ، وعشان تتعودي على القراءة بشكل اسرع ، حطي كتاب في كل ركن من اركان البيت ، في الحمام, المطبخ, جنب السرير ، ومتنسيش يبقى في كتاب في شنطتك عشان تقدري تقري في المواصلات العامة او وانتي قاعدة في اي مكان بره البيت ، لو انتي لسه بادئة في موضوع تطوير القراءة عندك ، اقري لمدة 15 – 20 دقيقة في اليوم ، وابدأي بزيادة المدة بالتدريج.

عادات هتغير حياتك للافضل 10

11- اتعودي على اختيار الطعام الصحي:

هنقولك بعض الاختيارات اللي هتساعد ان جسمك يبقى اقوى وصحي اكتر.

– لتقوية الرئتين ، امضغي من 3 – 5 من اوراق النعناع كل يوم.

– لعلاج الاحتقان ، ضيفي كام نقطة من زيت النعناع لحلة فيها مية سخنة ، واستنشقي البخار بتاعها.

– ضيفي الجنزبيل الخام لاكلاتك ، وتقدري تاخدي مكملات غذائية بالجنزبيل.

– اشربي من 2 – 3 كوبايات من شاي جذور العرقسوس يوميا لو بتعاني من مشاكل في الجهاز التنفسي او الرئة ، وعشان تحضري الشاي ، ضيفي معلقة صغيرة من العرقسوس البودر لكوباية مية سخنة ، وغطيها وسيبيه منقوع لمدة 10 دقايق وبعدين اشربيه.

– استخدمي عشب الاوريجانو في الطبخ.

– دخلي في وجباتك اليومية: الثوم, الكركم, الجريب فروت, الرمان, التفاح, والتوت الداكن (الاسود او الازرق).

عادات هتغير حياتك للافضل 11

مقالات متعلقه

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!