5 اطعمة سامة للكلى اعرفيهم معانا

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
696

الكليتين هما مركز القوة اللي بينقوا الجسم من الفضلات ، ومن غيرهم ، الدم هيبقى مليان بالسموم ، ولكن لحسن الحظ هي عضو قوي وفعال جدا ، لدرجة ان اشخاص كتير ممكن يعيشوا بكلية واحدة بس ، ولكن لو الكلية ضعيفة ، ممكن تبقي معرضة لخطر الاصابة بحالات مثل حصى الكلى وحتى الفشل الكلوي ، والاطعمة اللي بناكلها بتأثر بشكل غير مباشر على الكليتين لان وظيفتهم هي تصفية الفضلات والسموم الباقية بمجرد ما الكبد يعمل عملية استقلاب العناصر الغذائية ، عشان كده الحفاظ على نظام غذائي صحي وآمن للكلى مهم جدا للحفاظ عليها صحية وتقوم بكل وظايفها ، عشان كده النهاردة هنتعرف مع بعض على 5 اطعمة سامة للكلى لو بتاكليهم حاولي تتجنبيهم او تقلليهم وتغيري نظامك الغذائي عشان تحافظي على صحتك على المدى الطويل.

اطعمة سامة للكلى:

1- اللحوم الحمرا وغيرها من الاطعمة الغنية بالبروتين:

البروتين يعتبر مصدر طاقة مهم لجسمك ، ولكن الافراط في اكله ممكن يبقى مضر ، لان مافيش مكان في الجسم ممكن يتخزن فيه البروتين الزيادة ، وبالتالي لازم يتم تصفيته من خلال الكليتين ، ولما بتكون كمية البروتين صغيرة بيتم معالجته بسهولة اكتر ، ولكن لو البروتين بكمية زيادة ده ممكن يزود الحمل على الكليتين ، وده في النهاية ممكن انه يأدي لبداية انهيار الاعضاء.

بالاضافة انه تم ربط اللحوم الحمرا بزيادة خطر الاصابة بالامراض والفشل الكلوي ، لان كمية حمض اليوريك اللي بيتم انتاجهم في الجسم ممكن انها تسبب حصوات الكلى وتقلل من عملها ، ممكن تستبدلوا اللحوم الحمرا باللحوم البيضا زي الفراخ ، ده ممكن يقلل الحمل على الكليتين.

لما بنستهلك كمية كبيرة من البروتين اكتر بكتير من احتياجنا ، الكلية بتعمل مجهود اكبر لمعالجتة ، وده بيسبب بروتين في البول ، وزي ما قولنا انه ممكن يسبب حصوات الكلى.

اطعمة سامة للكلى 1
اطعمة سامة للكلى 1

2- الملح الزيادة:

كل شخص محتاج الملح في نظامه الغذائي للحفاظ على وظائف الجسم ، لكن الافراط في اكل الملح ممكن يبقى مضر من نواحي كتير ، الملح الزيادة في الدم بيسبب تخزين الكلى لسوائل زيادة وده بيخفف الدم اثناء مرورة على اعضاء الجسم ، وده ممكن يأدي لتغيير توازن الصوديوم والبوتاسيوم في الكلى وتقليل وظيفتها بشكل عام.

الصوديوم كمان بيزود من الكالسيوم في البول ، واللي ممكن يسبب حصوات الكلى ، خصوصا عند الاشخاص اللي بيعانوا بالفعل من ارتفاع ضغط الدم ، عشان كده الافضل تجنب الملح او تقليله قدر الامكان في الاكل.

اطعمة سامة للكلى 2
اطعمة سامة للكلى 2

3- الكافيين:

شرب القهوة باعتدال ممكن يكون ليه فوايد صحية ، ولكن الافراط في تناول الكافيين في القهوة واي مشروبات تانية بتحتوي على الكافيين ممكن انه يسبب ضرر ، الكافيين مادة منبهة ممكن انها تزود من تدفق الدم ومن ضغط الدم ، وده هيعمل ضغط على الكلى ، واظهرت الدراسات كمان انه بيزود من انتاج الكالسيوم في البول ، واللي ممكن يسبب حصوات الكلى حتى عند الاشخاص الغير معرضين للاصابة بيها ، فلو بتشربي اكتر من فنجان قهوة في اليوم حاولي تقللي من الكافيين ، ممكن تستبدليه بمنبهات تانية زي الجينسنج ومكملات فيتامين C.

اطعمة سامة للكلى 3
اطعمة سامة للكلى 3

4- المحار:

اظهرت بعض الدراسات ولكن غير مؤكدة اوي ان المحار ممكن يسبب ضرر عن طريق حمض الدومويك ، ومعروف كمان ان الحمض ده بيسبب تلف في الدماغ لو مستوياته عالية ، ويعتبر اكل المحار الملوث بكميات كبيرة خطير جدا ، وعادة المأكولات البحرية بتحتوي على حمض الدومويك بمستويات آمنة للدماغ ، ولكن اكل كمية كبيرة من المحار ممكن يعرض الكلى للخطر.

لو انتي بتاكلي المحار بكميات معقولة ومش دايما مافيش قلق من ده ، ولكن بالنسبة للاشخاص اللي بياكلوا المأكولات البحرية بشكل يومي ، ممكن يبقى خطر عليهم ، عشان كده لازم تتأكدي من المحار اللي بتشتريه وتنضفيه كويس جدا.

اطعمة سامة للكلى 4

5- المحليات الصناعية:

المحليات الصناعية موجودة في كل حاجة من اول الصودا الدايت لحد الاطعمة الخالية من السكر والآمنة لمرضى السكر ، ولكن المكون الاكتر شيوعا في المحليات الصناعية ، هو الاسبارتام ، وده ممكن يبقى ليه اثار سيئة على الكليتين ، والنتيجة الاكثر شيوعا للافراط في الاسبارتام هو انتاج الكالسيوم في البول ، اللي بيسبب حصوات الكلى.

واظهرت الدراسات ان الاشخاص اللي بيشربوا المشروبات الغازية اللي فيها محليات صناعية  بيعانوا من انخفاض في وظائف الكلى ، ولكن كان صعب التحديد ان ده بيحصل بسبب المحليات الصناعية او المكونات التانية في الصودا ، ولكن في الحالتين الاكتر امان للاشخاص اللي عايزين بدايل للمحليات الصناعية انهم يعتمدوا على حاجات طبيعية زي الستيفيا, شراب القيقب Maple syrup ، ودي تعتبر خيارات مثالية للاشخاص اللي عايزين يبعدوا عن السكر.

اطعمة سامة للكلى 5

مقالات متعلقه

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

الاطعمة اللي ممكن تاكليها على معدة فاضية واللي تتجنبيها

الاطعمة اللي ممكن تاكليها على معدة فاضية واللي تتجنبيها

10 نصايح صحية سهلة هيفرقوا معاكي

10 نصايح صحية سهلة هيفرقوا معاكي