8 نصايح سهلة لخسارة الوزن في 14 يوم

ريهام محمود
ريهام محمود
1928

في طرق من خلالها تقدري تتغلبي على الدهون الزيادة ، من غير ما تجوعي نفسك ، او تاخدي حاجات علاجات تخسيس ، او تضاعفي ممارسة التمارين الرياضية عشان تخسسي وزنك ، بدل كل ده ممكن تجربي روتين بسيط هيساعدك تخسي من غير ما يدمرلك حياتك او يغيرها ، النصايح اللي هنعرفها مع بعض دلوقتي اختاري منها 4 على الاقل تنتظمي عليهم ، ودخليها في جدولك لمدة 14 يوم ورا بعض ، ولو حابه انك تخسي اكتر ممكن تزودي زي ما انتي عايزة ، كل ما زادت التغييرات  اللي هتجربيها ، كل ما فقدتي وزن اكتر في نهاية الاسبوعين ، تعالوا نتعرف مع بعض في السطور الجايه على 8 نصايح لخسارة الوزن.

نصايح لخسارة الوزن:

لو انتظمتي مع النصايح البسيطة دي ، ده ممكن يخليكي تخسري وزن لحد 9 كيلو في خلال اسبوعين ، والميزة انك مش محتاجة تمارسي تمارين رياضية بشكل مكثف او تمشي على نظام غذائي قاسي.

1- اشربي مية بس:

الغي مشروبات الطاقة او الرياضية, عصاير الفاكهة ، لان كوباية واحدة منهم بتحتوي على حوالي 100 سعرة حرارية ، وبعض السوايل التانية ممكن تكون بتحتوي على نسبة عالية من الصوديوم والكربوهيدرات ، وده هيخلي جسمك يحتفظ بالمية ويبقى منتفخ.

من ناحية تانية المية مش بتحتوي على سعرات حرارية وكربوهيدرات ونسبة قليلة من الصوديوم او من غير ، وده بيخلي المية هي المشروب المثالي ، والحقيقة ان المية كمان بتساعد على التخلص من وزن المية الزيادة بالاضافة لتنشيط عملية التمثيل الغذائي اللي بتساعد على الحرق ، وعشان متزهقيش من شرب المية كتير ممكن تضيفي لها اضافات زي شرايح الليمون او اوراق النعناع.

نصايح لخسارة الوزن 1
نصايح لخسارة الوزن 1

2- اتجنبي الكربوهيدرات المكررة ، واستبدليها بالخضار:

الكربوهيدرات البسيطة الموجودة في الارز الابيض, المكرونة, الساندوتشات ممكن انها تدمر وزنك لانها بتتهضم بسرعة جدا ، وده هيخليكي تحسي بالجوع بسرعة ومعرضة اكتر للافراط في الاكل.

وبدل ما تستبدلي الاطعمة دي بمنتجات صحية زي الخبز المصنوع من الحبوب الكاملة ، واللي بيكون مليان بالالياف اللي ممكن تأدي في بعض الاحيان للانتفاخ ، كلي الخضروات لمدة اسبوعين بدل الارز ، ممكن تجربي “ارز القرنبيط” بانك تبشري القرنبيط وتسويه يبقى زي الارز ، بدل البطاطس المقلية والصوصات ، استبدليها بالجزر مع اي تغميسة تفضليها.

وكمان الكربوهيدرات المعقدة في الخضروات بتتهضم بشكل ابطأ من الكربوهيدرات البسيطة ، وبالتالي هتفضلي حاسه بالشبع لقترة اطول ، ولان الخضار في العادة بيكون عبارة عن مية ، ده هيساعد في التخلص من وزن المية الزيادة من الجسم.

نصايح لخسارة الوزن 2
نصايح لخسارة الوزن 2

3- مارسي تمارين الكارديو لمدة 30 دقيقة على الاقل يوميا:

اي تمرين بيرفع معدل ضربات قلبك هيحرق السعرات الحرارية ، وهتحرقي سعرات حرارية اكتر لو اختارتي روتين لتمارين الكارديو بيشتغل على عضلات تانية في نفس الوقت.

في 3 تمارين كارديو تقيلة المفروض تعتمدي عليها لتسريع التمثيل الغذائي وحرق الدهون:

تمارين الدوران Spinning,  الكيك بوكسينج kickboxing,  وتمارين boot-camp ، مارسي كل واحد منهم لمدة 30 دقيقة كل واحد منهم هيحرق من 200 – 300 سعر حراري خلال النص ساعة مع تقوية الذراعين, الساقين, والجذع.

نصايح لخسارة الوزن 3
نصايح لخسارة الوزن 3

4- اشربي قهوة قبل ساعة من جلسة التمارين:

ده الاستثناء الوحيد من قاعدة شرب المية بس وتجنب اي مشروب تاني ، بالظبط زي ما القهوة الصبح بتخليكي فايقة واكتر انتاجية ، فنجان قهوة قبل التمرين مع شوية لبن خالي من الدسم (حوالي 11 سعرة حرارية) او تشربيها سادة من غير لبن (5 سعرات حرارية بس) ده هيخليكي انشط في التمرين ، وهتحرقي سعرات حرارية اكتر من غير ما تحسي انك بتتمرني زيادة عن اللزوم او تتعبي.

نصايح لخسارة الوزن 4
نصايح لخسارة الوزن 4

5- اعملي 100 تمرين سكوات كل يوم:

السكوات بيساعد على نحت العضلات ، اعملي 50 تمرين سكوات كل يوم الصبح اول ما تقومي من النوم  و 50 كمان قبل النوم على طول ، السكوات بيشتغل على عضلات المؤخرة, الوركين, والفخدين ، واثناء تمرين السكوات استخدمي اوزان حرة (ولو مش متوفر عندك اوزان ممكن تستخدمي ازازة مية مليانة) عشان التمرين يديكي نتيجة افضل.

نصايح لخسارة الوزن 5

6- نامي لمدة 30 دقيقة اضافية في اليوم:

نص ساعة اضافية ، سواء كنتي بتنامي 5 ساعات او 8 ساعات ، ممكن تنعشك اكتر بما فيه الكفاية عشان تاخدي خيارات طعام افضل ، يعني مثلا مش هتفكري تاكلي سكريات على الفطار عشان تديكي طاقة اكتر ، ومش هتحسي بالخمول او هتكسلي تعملي رياضة ، النوم المريح من 7 – 8 ساعات هو الافضل ، لانه بيزود عملية الحرق ، ولان الجسم بيبني العضلات اثناء الغفوة ، ده معناه ان النوم فترة اضافية بيساوي قوة عضلية افضل.

نصايح لخسارة الوزن 6

7- ضحي بنوع اكل واحد في اليوم:

ممكن الاستغناء عن نوع اكل واحد بس انتي كنتي متعودة عليه يفرق معاكي ، زي مثل البطاطس المقلية مع الغدا او الحلويات والشوكولاتة مع العشا ، الاستغناء عنها هيشيل سعرات حرارية كتير من نظامك الغذائي ، وده هيترجم لكمية اقل من الدهون ، وصدقي او لا ، مش هتحسي بالفرق فعلا غير لما تستغني عنهم هتحسي قد ايه انهم بيفرقوا في وزنك.

نصايح لخسارة الوزن 7

8- كلي سمك سلمون اكتر:

السمك السلمون مليان بالمغذيات اللي بتساعد على بناء قوة العضلات وبتدي البشرة كمان توهج صحي ، وبعض خبراء التغذية صرحوا ان اكل حصة من سمك السلمون في وجبتك (بغض النظر عن طريقة الطبخ) ممكن انه ينحف الوش ويخليه متحدد اكتر.

نصايح لخسارة الوزن 8

مقالات متعلقه

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب