افضل 10 فوايد لقشر البرتقان وازاي تستخدميه

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
600

هل تعرفي ان قشر البرتقان هو اصح جزء من ثمرة البرتقان كلها؟ لو عايزة تعرفي ايه اللي ممكن تعمليه مع قشور البرتقان ، النهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على فوايد قشر البرتقان ، وازاي تستخدميه عشان تستفادي منه.

ليه قشر البرتقان مفيد؟

بعض الدراسات بتشير ان قشر البرتقان هو في الواقع اكتر جزء صحي من الفاكهة كلها ، ممكن يكون ده مفاجيء لينا ، ولكن الابحاث اثبتت ان قشر البرتقان غني بالفلافونويد وكتير من المواد الكيميائية النباتية المهمة اللي بتدي الجسم فوايد صحية مختلفة ، على سبيل المثال عشان تاخدوا فكرة عن فوايد القشر ان ثمرة البرتقان نفسها بتحتوي على 71 ملليجرام من فيتامين C ، والقشر بيحتوي على اكتر من 136 ملليجرام.

القشر كمان غني جدا بالنحاس, الكالسيوم, المغنيسيوم, حمض الفوليك, فيتامين A , وفيتامينات b, والالياف الغذائية.

وكل العناصر الغذائية دي بتساهم في صحة الانسان بطرق مذهلة ، وده اللي هنعرفه دلوقتي.

فوايد قشر البرتقان 1
فوايد قشر البرتقان 1

فوايد قشر البرتقان:

1- قشور البرتقان بتساعد في الوقاية من السرطان:

حسب الدراسات ، مركبات الفلافونويد اللي موجودة في قشور البرتقان بتمنع البروتين المسمى (RLIP76) المرتبط بالسرطان ، والقشور بتحتوي كمان على مركب تاني اسمه الليمونين ، اللي ممكن يقلل من خطر الاصابة بالسرطان.

ودراسات تانية اثبتت ان قشور الحمضيات بشكل عام ليها فاعلية في منع  الانشطة السرطانية بشكل ملحوظ.

فوايد قشر البرتقان 2
فوايد قشر البرتقان 2

2- تحسين صحة الرئة:

لانه بيحتوي على كمية عالية من فيتامين C ، ده بيساعد على تكسير الاحتقان وتنضيف الرئتين ، يالاضافة ان فيتامين C بيساعد على زيادة المناعة ، وده بيساعد على منع التهابات الرئة.

قشور البرتقان ممكن انها تساعد كمان على طرد البلغم عن طريق تطهير الرئتين ، وزيادة المناعة هتمنع كمان الاصابة بالامراض زي البرد والانفلونزا.

فوايد قشر البرتقان 3
فوايد قشر البرتقان 3

3- بيساعد في علاج مرض السكر:

قشور البرتقان غنية بالبكتين ، وهي الياف معروفة انها بتنظم مستويات السكر في الدم ، وده اكيد ممكن يساعد مرضى السكر ، واظهرت الدراسات ازاي العلاج بمستخلص قشور البرتقان ممكن انه يساعد في الوقاية من مرض الكلية السكري ، بالاضافة انه بيمنع البروتين اللي اتكلمنا عنه فوق والقضاء على البروتين ده من النظام بيمنع مرض السكر.

ونسبة السكر اللي موجودة في الفاكهة هي 5 بس ، وده معناه ان القشور بتسبب ارتفاع بسيط جدا لا يذكر في نسبة السكر في الدم.

فوايد قشر البرتقان 4
فوايد قشر البرتقان 4

4- بيساعد على تقوية القلب:

قشور البرتقان غنية بالفلافونويد اللي بيتسمى كمان هسبريدين ، اللي الدراسات اثبتت انه بيساعد على خفض مستويات الكوليسترول في الدم وضغط الدم ، والقشر بيحتوي كمان على خصائص مضادة للالتهابات ، وبما ان امراض القلب بتنتج عن الالتهابات ، فده ممكن انه يساعد على منع امراض القلب.

ومركبات تانية في قشور البرتقان زي الفلافون ، بتساعد على خفض مستويات الكوليسترول بشكل افضل من بعض الادوية الطبية.

فوايد قشر البرتقان 5
فوايد قشر البرتقان 5

5- بيساعد في انقاص الوزن:

البرتقان منخفض السعرات الحرارية ، وده السبب اللي بيخليه اضافة مثالية جدا لنظام غذائي لفقدان الوزن ، وكمان مليان بالالياف الغذائية اللي بتتحكم في الشهية وبتقلل الاحساس بالجوع.

وقشور البرتقان يتحتوي على فيتامين C المعروف انه بيساعد على حرق الدهون.

فوايد قشر البرتقان 6
فوايد قشر البرتقان 6

6- تحسين صحة العين:

بعض المصادر بتأكد ان مركب الليمونين, والديكانال, والسترال اللي موجودة في قشور البرتقان ممكن انها تساعد في تحسين صحة العين ، لان ليها خصائص مضادة للالتهابات بتحارب العدوى وبتحسن الرؤية.

فوايد قشر البرتقان 7

7- تحسين صحة الجهاز الهضمي:

الالياف الموجودة في قشر البرتقان بتساعد على الهضم وبتنظم عمل الجهاز الهضمي ، واظهرت الدراسات ان قشور الفواكة الحمضية بشكل عام بتستخدم من العصور القديمة لعلاج اضطرابات الجهاز الهضمي.

فوايد قشر البرتقان 8

8- بتساعد في محاربة الالتهابات:

الدراسات اثبتت ان قشور البرتقان بتحتوي على خصائص مضادة للالتهابات ، وبتوضح لنا ان قشور البرتقان ليها قدرة كبيرة على منع الالتهابات بطريقة مشابهة للاندوميتاسين ، وهو دواء مضاد للالتهابات.

فوايد قشر البرتقان 9

9- حماية الاسنان:

قشور البرتقان بتحتوي على خصائص مضادة للبكتيريا ، اللي بتساعد على حماية الاسنان من التسوس.

بالاضافة كمان انك ممكن تستخدمي قشور البرتقان لتبييض الاسنان ، مركب الليمونين اللي موجود في القشور بيساعد انه يدي ريحة حلوة للنفس ، وبيساعد على تبييض الاسنان بشكل طبيعي.

فوايد قشر البرتقان 10

10- بيساعد على توهج وصحة البشرة:

قشر البرتقان يعتبر نعمة كبيرة للبشرة لانه بيساعد على علاج الرؤوس السودا, والتخلص من الجلد الميت, حب الشباب, وعيوب البشرة ، وبيساعد كمان على تفتيح البشرة ، ممكن تخلطي قشر البرتقان المجفف والمطحون مع اللبن او اللبن الرايب وتستخدميه كماسك وسكراب للبشرة.

فوايد قشر البرتقان 11

ازاي تستخدمي قشور البرتقان:

– ممكن تعملي منه شاي:

اعمليه زي طريقة شاي الاعشاب ، ضيفي قشر البرتقان الطازة للمية واغليهم مع بعض ، وبعدين ارفعيه من على النار وسيبيه منقوع في المية لمدة ساعة ، وبعدها صفيه ، وكده يبقى جاهز للشرب.

طرق استخدام قشر البرتقان 1
طرق استخدام قشر البرتقان 1

– ممكن تعملي منه معطر جو:

اضافة قشور البرتقان للمية المغلية ممكن يساعد على انعاش الجو ويدي ريحة حلوة للبيت ، وتقدري كمان تستنشقي البخار اللي طالع من المية لعلاج الصداع.

طرق استخدام قشر البرتقان 2
طرق استخدام قشر البرتقان 2

– ممكن تعملي منه نوع حلوى:

قطعي قشور البرتقان الطازة لشرايح رفيعة ، وحطيها في حلة كبيرة وغطيها بالمية الباردة وسيبيه يغلي على نار عالية ، صفي المية وكرري العملية دي مرتين ، في حلة تانية اخلطي 1 كوباية سكر مع ½ كوباية مية ، وسيبيهم على نار متوسطة لمدة 10 دقايق تقريبا ، دلوقتي ضيفي قشور البرتقان لخليط السكر وسيبيه على النار لمدة ساعة كمان ، واتجنبي التقليب عشان الخليط ميسكرش او يعمل كتل سكر ، بعدها صفي قشور البرتقان وافرديها على رف او صينية لمدة 5 ساعات للتجفيف ، وكده تبقى الكاندي جاهزة للاكل ، خزنيها في برطمان او علبة محكمة الغلق.

طرق استخدام قشر البرتقان 3

– ممكن تستخدمي القشور لتلميع الاسطح الخشبية او الفولاذ المقاوم للصدأ:

تقدري تلمعي اي سطح خشبي عندك بقشر البرتقان لوحده او بالقشور مع الخل الابيض ، حطي نقطة او اتنين من الخل على القشرة ولمعي بيها اي سطح خشبي.

طرق استخدام قشر البرتقان 4

مقالات متعلقه

8 وجبات خفيفة صحية قبل النوم لتحسين نومك

8 وجبات خفيفة صحية قبل النوم لتحسين نومك

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم