11 حاجة بيعملها الازواج السعداء قبل النوم

ريهام محمود
ريهام محمود
5008

ضروري جدا انك تقضي وقت مع شريكك قبل النوم ، ومش مهم قد ايه الوقت اللي هتقعدوه مع بعض سواء ساعات او دقايق ، اهم حاجة ان يكون في وقت تتكلموا فيه هو ده كل اللي انتوا متحتاجينه ، والنهارجة من خلال موضوعنا هنقدملك بعض النصايح الزوجية البسيطة والفعالة جدا من علماء النفس.

النصايح الزوجية:

1- اظبطوا التليفونات على الوضع الصامت وحطوها بعيد:

الاعتماد على وسائل التواصل الاجتماعي بيمنع افراز الاوكسيتوسين في جسمك ، وده الهرمون المسؤول عن العلاقة الحميمة والترابط العاطفي ، واخصائيين علم النفس بينصحوا باتباع قاعدة بسيطة جدا وهي ، انكم تقفلوا التليفونات او تخلوها بعيد عنكم من اول الساعة 9 مساء.

النصايح الزوجية 1
النصايح الزوجية 1

2- انسوا الشغل:

انسوا الشغل وضغوطاته واتوقفوا عن متابعته وفتح ايميلات الشغل لما تكونوا في السرير ، من الافضل انكم تقضوا الوقت اللي قبل النوم على طول ده مع بعض وتاخدوا كفايتكم من الراحة عشان تقدروا تنتجوا تاني يوم ، بالاضافة ان الحديث اللي بيبقى بين الزوجين على السرير قبل النوم بيربط بينهم عاطفيا ، وبيساعد على نسيان مشاكل اليوم ، والاسترخاء ، اتجنبوا الكلام عن الشغل او المشاكل المادية او اي حاجة تخلي الطرف التاني يحس بتوتر او ضغط.

النصايح الزوجية 2
النصايح الزوجية 2

3- نامي في نفس الوقت مع شريكك:

كتير من الازواج خصوصا لو الزوجة بتشتغل مش بيشوفوا بعض تقريبا طول اليوم وعادة ممكن يناموا في اوقات مختلفة ، وحسب خبراء علم النفس ان الازواج السعداء هما اللي بينضفوا اسنانهم مع بعض وبيناموا في نفس الوقت ، ده بيساعدهم في الحفاظ على الدفء والالفة في علاقتهم.

النصايح الزوجية 3
النصايح الزوجية 3

4- اتباع الروتين:

اتباع نفس الروتين وقت النوم كل يوم بيخلي العلاقة افضل ، لانه اثناء المشي على نفس الروتين بشكل يومي مخك بيوصله اشارة بان ميعاد النوم قرب وبيجهز جسمك للنوم ، لو مشيتي على نفس الروتين مع شريكك ، ده هيخلي علاقتك اكتر حميمية بينك وبينه.

النصايح الزوجية 4
النصايح الزوجية 4

5- اتكلموا من القلب للقلب:

– انتبهوا لمشاعر بعض ، وانتي مش مضطرة تقولي رايك او تلاقي حلول فورية ، في بعض الاحيان كل اللي بنكون محتاجينه بكل بساطة اننا نتكلم ، كل طرف يتكلم ويقول اللي جواه وتحسوا انكم حاسين ببعض وبتدعموا بعض.

– وعلماء النفس بيقترحوا بتخصيص كام دقيقة قبل النوم للتعبير عن المشاعر الايجابية لشريكك ، ده هيساعد على انهاء اليوم بشكل ايجابي وهيخليكي تحسي بشعور احسن ، بالاضافة ان ليها تأثير على مزاجك العام.

– حاولي تنسي كل اللي حصل خلال اليوم ، وسيبي كل مشاكلك وقلقك ومخاوفك بره باب اوضة النوم ، قولي لشريكك عن مدى حبك ليه ، مهم ان الطرفين يكونوا صادقين في التعبير عن مشاعرهم.

النصايح الزوجية 5
النصايح الزوجية 5

6- متجادليش او تدخلي في نقاش حاد:

علماء النفس بينصحوا اننا منحاولش ندخل في جدال او نقاشات حادة قبل النوم ، لان الخناق اللي قبل النوم ده مش هيساعد ابدا في حل المشكلة ، بالاضافة انه هيصعب النوم عليكم ، وهتحسوا بالتعب والاكتئاب تاني يوم.

النصايح الزوجية 6
النصايح الزوجية 6

7- حافظوا على غرفة النوم خالية من الاطفال:

حسب كلام علماء النفس ، ان المرة الوحيدة اللي ممكن تسمحي فيها للاطفال بالنوم في سريرك هي لو عندهم كابوس او خايفين ، ماعدا ده في كل الاوقات التانية المفروض تكون اوضة نومك هي مساحتك الخاصة ، لازم المساحة دي تفضل موجودة عشان تحافظوا على علاقتكم الحميمية.

النصايح الزوجية 7

8- متشاركيش السرير مع حيواناتك الاليفة:

حسب الابحاث ، فان 63% من الاشخاص اللي بيناموا مع حيواناتهم الاليفة مش بيناموا كويس ، لان الحيوان الاليف مش بيقدر ينام طول الليل وغالبا هيزعج نومك ويقلقك.

النصايح الزوجية 8

9- تجنب شرب السجاير قبل النوم:

كتير من الازواج عندهم عادة التدخين على السرير قبل النوم ، ولكن النيكوتين اللي موجود في السجاير ممكن يسبب الارق ، وبالتالي مش هيبقى في عدد ساعات نوم كفاية ، وتاني يوم الصبح هيبقى في احساس بالتعب وعدم التركيز.

النصايح الزوجية 9

10- اعملوا مساج لبعض:

المتخصصين من المؤسسة الوطنية للنوم بيأكدوا ان التدليك الخفيف والمريح قبل النوم بيحسن نوعية النوم وبيقلل من التوتر والقلق وبيقرب الازواج من بعضهم اكتر.

النصايح الزوجية 10

11- متنسوش الاحضان والقبلات:

متنسيش تقبيل شريك حياتك قبل النوم وكمان الحضن لكام دقيقة لما تكونوا بالفعل خلاص في السرير ، ده بيكون مريح جدا للطرفين وبيثير المشاعر الايجابية ، وعلماء النفس بيأكدوا ان الطرفين لو حضنوا بعض اثناء النوم ، علاقتهم مش هتتعرض لمشاكل ابدا.

النصايح الزوجية 11

لو بتعاني من الارق اعملي بعض التغييرات على اسلوب حياتك:

– متشربيش قهوة بعد الضهر.

– اصحي بدري.

– متاكليش وجبة خفيفة قبل النوم.

– استخدام فرش سرير مريح وشكله حلو ممكن يساعدك على النوم بشكل اسرع.

– متاخديش قيلولة في نص اليوم.

– خلي كل الاجهزة الالكترونية بره باب اوضة النوم.

– خلي الهوا النقي يدخل اوضة النوم.

– خدي حمام سخن قبل النوم.

– حاولي متشتغليش بعد الساعة 9 مساء.

– متشربيش مية كتير قبل النوم على طول.

النصايح الزوجية 12

مقالات متعلقه

50 سؤال تسألهم لحبيبتك عشان تعرفها بشكل افضل

50 سؤال تسألهم لحبيبتك عشان تعرفها بشكل افضل

تفضلي سينجل افضل من المحاربة في علاقة غلط ، اعرفي السبب

تفضلي سينجل افضل من المحاربة في علاقة غلط ، اعرفي السبب

اهم اسرار الزواج الناجح ، وازاي تظهروا احترامكم لبعض

اهم اسرار الزواج الناجح ، وازاي تظهروا احترامكم لبعض